Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pallkragsjakt, Det man itne använder ser man itne!
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2002, 15:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej hopp,


          pallkragar - ja när man väl fått upp ögona för denna otroligt bra uppfinning så ser man dem överallt - det motsatta är också sant ;-P

          Fast jag har dem runtikring mig på jobbe så jag ser dem ofta :-))
          och visste innan med vad man KUNDE använda dem till LOL - men det var itne förrän jag gjorde en sökning i Gula Sidorna
          www.gulasidorna.se
          med sökorden pallkrage lastpall som jag fick napp.

          Köp begagnade - jag fick på en pallkragefirma på Ringön här i Gbg ge 65 för Europapall och det för en begagnad - helt ok - och de var fräscha -- vi fick välja och vraka ;-)

          Om man har tur kan man även FÅ dessa små underverk ;-) elelr komemr över dem kvarglömda bortslängda - så tag reda på hur en pallkrage ser ut och håll korpgluggarna öppna på vid gavel!!!!


          Snart ser Du pallkragar överallt ;-)

          Glada hälsningar ifårn Ingrid
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 04-11-2002, 17:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Detta måste jag börja med! Skall man bottna med tidningar innan man vräker i det man skall odla i? Jag har extremt mycket rotogräs så det där med att rensa och göra nya land gör mig mad.gif och wacko.gif
          Om man lägger nåt tätare i botten kanske det är ännu bättre stopp för kirskålen?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-11-2002, 07:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todelooo,

          Om man har kraftiga rotogräs så införskaffa markväve - den svarta i vävd med plastremsor som en matta ifrån ett gardencenter. Dyr som guld ( eller köp en rulle dela med kompisarna ifrån www.ospab.com mkt billigare!!)
          men väl värd sin vikt i guld om man har kirskålsängder.

          Då kan man t o m häfta upp den på kanterna :-) så slinker ogräset itne in alls. Så har jag gjort på mina permanenta upphöjda bäddar ... himla käckt!

          Många pallkragsodlare säger säkert att det räcker med tiningar men mina kloner av kirskål är fruktansvärda!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 05-11-2002, 19:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Då är nog mina kloner släkt med dina. Min mor har i alla år fört kamp mot kirskålen i sin trädgård och svurit ve och förbannelse. När jag kom hit till huset så trodde jag alltså att jag visste hur kirs ser ut, men ack vad jag bedrog mig. I stället för ca 25 cm höga, handflatestora blad växte det upp något som mera påminde om rabarber. Bara bladverket går upp på halva låret på mig och blomställningarna är säkert 1½ m höga. Utbredningen? Tja, knappast hektar men väl ar.... Mera markväv åt folket! tongue.gif
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-11-2002, 20:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Detta verkar lockande. Jag som har så mycket sten i marken har inte orkat gräva upp till ett ordentligt grönsaksland. Ska fundera på detta till våren.
          Hur många kragar högt är lagom till en grönsaksodling för morötter, lök och lite sallad och sånt? Tänkte att man kanske skulle göra det riktigt bekvämt och ha upp den i arbetsvänlig höjd för att ha något som skonar ryggen, men vad ska jag fylla i botten då? Ska jag ha matjord i en så hög går det ju massor. Behöver man byta jorden ofta eller räcker det med förbättring med kogödsel?
          Gud, vad jag börjar längta till våren när jag tänker på detta!
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 05-11-2002, 21:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Jag tycker egen rubrik onödigt! Hit hör väl en hel del annat också, så som stenbäddar, torvbäddar, tvättkorgar, krukor...??


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 05-11-2002, 21:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Visst Hannele!

          Allt detta kan man slänga ner i några pallkragar. tongue.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 05-11-2002, 22:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          CITAT (Eva i Skåne @ 05-11-2002, 20:59)
          Detta verkar lockande. Jag som har så mycket sten i marken har inte orkat gräva upp till ett ordentligt grönsaksland. Ska fundera på detta till våren.
          Hur många kragar högt är lagom till en grönsaksodling för morötter, lök och lite sallad och sånt? Tänkte att man kanske skulle göra det riktigt bekvämt och ha upp den i arbetsvänlig höjd för att ha något som skonar ryggen, men vad ska jag fylla i botten då? Ska jag ha matjord i en så hög går det ju massor. Behöver man byta jorden ofta eller räcker det med förbättring med kogödsel?
          Gud, vad jag börjar längta till våren när jag tänker på detta!

          Hej Eva!

          Har en granne, vars man har byggt på lagom högt höjd en grönsakslåda med 4 ben. På den odlar hon köksväxter av alla slag.

          Mycket bekvämt för henne som har svårt att böja sig, jag var lite undrande hur det skulle gå , men har funkat perfekt säger hon .

          Man kan säkert också bygga med pallkragar ovanpå detta, så är du med med i pallkragegänget biggrin.gif

          På detta sättet behöver du inte så mycket matjord heller. Alla sätt är bra utom dom dåliga ,men de måste själv ta reda på wink.gif

          Mvh/Aila
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-11-2002, 09:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Man kan fylla 'vadsomhelst - tex ris trädgårdsavfall whatever i botten åsså hala upp pallkragarna på en lagom nivå :-)
          träklabbar - ved - stenar - krafsemoja
          Fast där måste jag som har lite känningar i ryggen säga att jag gillar mina permanenta upphöjda bäddar jättemycket då jag kan sitta på kanten.


          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          yla
          Inlägg 10-11-2002, 18:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          CITAT (Ina @ 05-11-2002, 19:53)
          Då är nog mina kloner släkt med dina. Min mor har i alla år fört kamp mot kirskålen i sin trädgård och svurit ve och förbannelse. När jag kom hit till huset så trodde jag alltså att jag visste hur kirs ser ut, men ack vad jag bedrog mig. I stället för ca 25 cm höga, handflatestora blad växte det upp något som mera påminde om rabarber. Bara bladverket går upp på halva låret på mig och blomställningarna är säkert 1½ m höga. Utbredningen? Tja, knappast hektar men väl ar.... Mera markväv åt folket! tongue.gif

          Recept:
          Kirskålspaj
          Plocka 5l späda kirskålblad
          Förväll dem i 2-3 minuter och låt dem svalna. Hacka dem grovt.


          Pajskal:
          3 dl vetemjöl
          150 gr margarin
          Lite vatten.
          Grädda det i 200grader i ca 10 minuter


          Fyllning:
          3 ägg
          2,5 de mjölk
          3 hg riven ost
          Salt och peppar


          Lägg Kirskålen i pajskalet och häll över fyllningen. Grädda i ugnen.
          jättegottt ska lägga den i receptboken också
          tongue.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 10-11-2002, 22:39
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Såg receptet i receptavdelningen också, låter mumsigt! Själv har jag kirsen i soppa, fiskgratäng och som råkost + att mina två marsvin äter den med stor förtjusning. Fast att äta upp alltihop som växer hos mig.... njäeee.... skulle bli SÅ HÄR fet laugh.gif wacko.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon