Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sötvattenmussla
          Mony
          Inlägg 10-08-2013, 14:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Bilder och lite fakta om sötvattenmusslan aka dammusslan

          Dammussla

          Redigerat av Mony: 23-06-2015, 09:06


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          grönsaksfia
          Inlägg 21-01-2014, 17:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          25-05-2011
          Medlem nr: 49 564



          Har du någon erfarenhet av att ha dom i dammen?
           
          Citera
          addo
          Inlägg 22-01-2014, 10:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Jag har haft musslor, mina svalt ihjäl pga planktonbrist.

          När det gäller musslors filtrerande är det viktigt att komma i håg att dom äter plankton, och gör därmed vattnet klarare.

          Det som dödar fiskar är Amonium och Nitrit och för att bryta ned dessa ämnen behövs ett traditionellt biologiskt filter. Musslor är alltså inget substitut för traditionella filter! Dom kan dock ibland hjälpa om man har grumligt vatten.

          Sen är alla sötvattensmusslor i Sverige fridlysta, så spring inte ut och samla egna wink.gif
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-01-2014, 11:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Kommer ihåg en sjö jag brukade fiska gädda i eller rättare sagt en åmynning, vet inte hur många flodmusslor man fick upp i bottennapp:) kunde lätt bli tjogvis på en dag. Att blåmusslor bildar kolonier vet jag ju om som bohusbo men undrar om sötvattenmusslan gör det samma?
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 22-01-2014, 15:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag kommer ihåg från min uppväxt hur jag och mina kompisar hittade musslor i ett biflöde till Dalälven, vi gjorde ingenting med dem och de fick gå tillbaka till ån.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-01-2014, 17:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Hystade tillbaka de man fick upp men jäklar vad stora de kan bli, blåmusslor är ju dvärgar i jämförelse.
           
          Citera
          addo
          Inlägg 22-01-2014, 18:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (theseraphim @ 22-01-2014, 11:52) *
          Kommer ihåg en sjö jag brukade fiska gädda i eller rättare sagt en åmynning, vet inte hur många flodmusslor man fick upp i bottennapp:) kunde lätt bli tjogvis på en dag. Att blåmusslor bildar kolonier vet jag ju om som bohusbo men undrar om sötvattenmusslan gör det samma?


          Blåmusslor växer på hårt underlag (som tex vararandras skal) och är förhållandena lämpliga så blir det massvis av dom.

          Sötvattensmusslor lever nedgrävda i substratet och är förhållandena goda så blir det massvis av dom också.
          Däremot vet jag inte om det räknas som koloni då sötvattensmusslorna inte sitter i hop med varandra.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-01-2014, 13:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (addo @ 22-01-2014, 18:33) *
          Blåmusslor växer på hårt underlag (som tex vararandras skal) och är förhållandena lämpliga så blir det massvis av dom.

          Sötvattensmusslor lever nedgrävda i substratet och är förhållandena goda så blir det massvis av dom också.
          Däremot vet jag inte om det räknas som koloni då sötvattensmusslorna inte sitter i hop med varandra.

          Det kan nog kallas för koloni vilket som. Gränserna är nog lite flytande, även om de är bottenlevande. biggrin.gif Eller aggregat.

          Redigerat av Gossen Ruda: 23-01-2014, 13:11


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 12-03-2014, 22:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Jag har haft musslor i dammen sedan begynnelsen när det bara var en liten balja



          De har legat i dammen hela vintern från det var 50 cm djup i baljan tills den för tredje gången blev omgjord och ökade till 1.20 m djup i dammduk.

          I baljan hade jag fyra musslor och i nuvarande damm, som är ca 8 kubik, har jag ca 15. Varje vår hittar jag tomma skal. Om de dött eller blivit koi-mat kan jag inte säga.



          De är extremt bra renare i vattnet. Jag har visserligen filter, men min pappa har en grund damm på ca 50 cm utan filter med 5 guldfiskar i. Han lade i fyra musslor då hans vatten var en grön sörja och redan efter ca en vecka, var vattnet betydligt klarare för att sedan bli nästintill glasklart.

          Jag har försökt läsa om de är fridlysta eller inte. Vad jag förstått så är vissa variantervissa platser fridlysta. Men jag kan ha fel.

          Vombsjön har tusen eller miljontals sötvattensmusslor. Två år i rad har vattennivån sjunkit drastiskt mitt i sommaren och på stranden kippar tiotusentals musslor efter vatten.

          Vår familj, som ofta besöker Vombsjön, brukar försöka kasta tillbaka så många vi kan ner i vattnet igen. Men det stora flertalet dör.

          Jag kan då tycka att om jag tar ett par tre stycken, inte borde spela så stor roll om de nu är så himla fridlysta. Verkar som om myndigheter eller miljöverket inte bryr sig om alla de musslor som går åt när Vomb töms så snabbt på vatten.

          Om man nu inte vill plocka "fridlysta" sötvattenmusslor kan man ofta köpa dem i Zoobutiker. De brukar ligga på en femtilapp st och är större än de som man hittar i Vomb.

          Redigerat av Mony: 12-03-2014, 22:17


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          addo
          Inlägg 13-03-2014, 11:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Koi kan inte få upp skalet på en mussla så dom har dött.
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 13-03-2014, 21:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Fast ofta när jag plockar upp dem är musselköttet en bit utanför skalet. Det är först när jag petar på det, det åker in.

          Så jag vet inte om Koien eller Guldfiskarna äter upp dem. Eller de kanske dör och sen äts de upp. Skalen är iaf helt tomma och passar utmärkt som PH höjare i mitt malawikar wink.gif

          Jag vill förtydliga att det är bara ett fåtal skal, de flesta musslor har överlevt.

          Redigerat av Mony: 13-03-2014, 21:43


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 17-04-2015, 13:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          12-12-2009
          Medlem nr: 27 040



          CITAT (addo @ 22-01-2014, 19:33) *
          Sötvattensmusslor lever nedgrävda i substratet och är förhållandena goda så blir det massvis av dom också.
          Däremot vet jag inte om det räknas som koloni då sötvattensmusslorna inte sitter i hop med varandra.


          Vandrar musslorna är en invasiv art som sprider sig i Svenska vattendrag och dödar bestånden av dam-musslor.

          Vandrarmusslorna sätter sig fast i stor klumpar och klungor på dammusslorna som tillslut inte kan öppna sina skal eller flytta sig eller gräva ned sig.

          Vandrarmusslan har tagit över många sjöar i Östergötland och Göta kanal och har börjat dyka upp i vattendrag som rinner ut i Mälaren.


          --------------------
          Hellre en portion kål med kärlek än en rostbiff med hat.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon