Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sticklingar av vinranka?
          Halli
          Inlägg 30-03-2006, 13:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          Hej,

          vi har köpt nytt hus och har en vinranka på altanen som tydligen ger små söta druvor på sensommaren/hösten. Nu är det så att vi ska flytta igen till sommaren, och då undrar jag om jag kan ta med mig sticklingar från vinrankan? Hur gör jag i så fall och när? I vilket väderstreck bör jag placera den?
          blink.gif
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-03-2006, 13:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Ah, mitt favoritämne, sticklingförökning av vinrankor. Själv har jag bara testat vedartade vintersticklingar, men min vinodlingsguru Lon Rombough skriver på sin hemsida om förökning även med gröna, örtartade sticklingar:

          http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html

          Ett stycke ner på sidan står ett avsnitt om GREEN (SOFTWOOD) CUTTINGS.

          Syd eller sydväst är idealiskt, och väster är bättre än öster.
           
          Citera
          Halli
          Inlägg 30-03-2006, 14:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          RibesRubusVitis!
          Tack för länken! Jag måste nog ta mitt engelska lexikon till hjälp för att reda ut alla detaljer...tongue.gif

          Är det så komplicerat som det verkar att ta vedartade vintersticklingar? När har du planterat ut dem - på sommaren eller hösten? Eller är jag för sent ute för den varianten?

          unsure.gif
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-03-2006, 16:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Här kommer ett moraliskt problem: Att ta vintersticklingar just nu går nog utmärkt – för sticklingarnas skull. Men det är inte så snällt mot dem som ska överta huset och vinrankan. Det finns nämligen risk att snittytorna börjar ”blöda” kraftigt när saven stiger. (Under förutsättning att våren verkligen är på väg nu.)
          Om du vet att köparen ändå ska ta bort rankan, kan du såklart klippa allt du förmår.
          Ett fullt rimligt alternativ är att be köparen om lov att ta sticklingar mellan jul och nyår, som anses bäst. Det går han säkert med på utan att ni behöver skriva in det i kontraktet.

          Mina egna vintersticklingar stoppade jag i krukor och mjölkkartonger för en dryg månad sen, och de flesta har nu fått tre-fyra gröna blad. Det börjar bli dags att plantera om de största så att var och en får en egen kruka. (I de största krukorna trängs många sticklingar.
          Först framåt maj-juni tänkte jag sätta ut dem på friland; då har jag också hunnit avhärda dem stegvis, och vänja dem vid solsken, på balkongen eller ute på gården.

          Beträffande den amerikanska sajten behöver du inte bry dig om finliret med speciella jordblandningar och rotningshormon. Vanlig ”så- och kaktusjord” har fungerat bra för mig, och de flesta druvsorter slår villigt rot utan konstlad stimulans.
           
          Citera
          Halli
          Inlägg 12-04-2006, 19:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          Hej RibesRubusVitis,

          nu har jag kollat med köparna att jag får ta vintersticklingar och tänkte göra ett försök. Borde jag ta flera stycken, eller räcker det med en?

          Använder du sån värmematta som Lon R skriver om, eller har du sticklingarna stående inne som "vanligt"?

          Funkar det inte får jag väl testa gröna sticklingar senare...!

          tongue.gif
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 12-04-2006, 22:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Eftersom större delen av årets tillväxt ändå ska tas bort vid ”normal” vinterbeskärning, blir det många sticklingar även från en enda vinranka. Då vore det slöseri att inte använda allihop – får du för många, blir det utmärkta presenter.
          Av de vanligaste sorterna brukar 90 % slå rot utan problem, så någon värmematta har jag aldrig använt till mina Nordica eller Himrod. Sedan har jag också ett par rankor av rödvinssorten Rondo, som är mycket svårare att få rötter på. Då har jag som alternativ till undervärme använt min egen (?) uppfinning, ÖVERKYLA: Sticklingarna sätts i mjölkkartonger, som placeras på fönsterbrädan i köket. Över allihop har jag trätt en stor plastpåse med ett uppklippt ”fönster” som tejpas mot det kalla nordvästfönstret. Då blir rötterna några grader varmare än knoppar och blad; den kritiska fasen infaller när ett par små blad bildats och avdunstningen blir större än vad sticklingen, med eller utan rötter, förmår suga upp.
          Just i år kom jag på en annan grej. I stället för värmematta ställde jag en kartong med att par Rondosticklingar ovanpå den varma transformatorn till mitt kabelmodem. Överlevnaden blir ändå den omvända, kanske 10 % slår rot. (Kanske det vore idé att testa rotningshormon trots allt; första gången provade jag salixvatten på mina Nordica, men insåg sedan att det var överflödigt.)
           
          Citera
          Halli
          Inlägg 19-04-2006, 19:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          Hej!!

          Det är långt från tanke till handling.... men nu har jag i alla fall tagit två sticklingar! De är ca 30 cm långa och har tre resp fyra noder/ögon eller vad det nu kallas. Så nu till nästa fråga: Hur långt ner i krukan sätter du dem? Ska flera noder ner under jord?

          Spännande, spännande!! rolleyes.gif
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 19-04-2006, 22:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Om krukan (eller helst mjölkkartongen) räcker till, bör du få två noder under jordytan; det är nämligen här som rötterna bildas. Har det redan kommit knoppar kan du ta bort dem som hamnar under jord, för rötterna kommer i ring runt hela sticklingen. Du kan alltså få två ”våningsplan” med rötter. (Och ingen energi går åt för att bilda ett långt rotskott.)
          Det är därför som mjölkförpackningen är så bra – plats för flera noder utan att det går åt våldsamt mycket såjord. Se till att klippa bort ”krukans” nedre hörn med en sekatör, så överskott på vatten kan rinna ut.
          Finns det sedan även två noder, och knoppar, ovan jord, kommer det gröna blad från båda, men det kan tänkas att en uppsättning vissnar ner igen när växten satsar på en av tillväxtpunkterna.
          Glöm inte plastpåsen över, men ta av den och lufta ibland så inte jorden möglar. Placera ljust men inte i direkt solsken.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 20-04-2006, 01:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Bara ett tillägg: Man kan inte vara nog försiktig. Ingen stickling kommer att fungera om du sätter den med fel sida upp! Först när knoppar börjar synas, ser man om de pekar uppåt, men det finns ett enkelt sätt att skilja på upp och ner. Precis under noden, ögat eller knoppen syns ett horisontalt ärr där den gamla bladstängeln suttit. Den sidan ska alltså ner i jorden…
           
          Citera
          Halli
          Inlägg 24-04-2006, 18:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          Jag väntar nu med spänning.... och otåligt dessutom!

          När börjar det hända nåt? När ska jag börja vänja den vid att vara ute (när den fått blad?)?

          Mina barn undrar vad det är för pinne som står i mjölkkartongen....
          tongue.gif
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-04-2006, 20:38
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Nu måste du ha tålamod; det kan dröja flera veckor tills den första knoppen börjar brista, och sedan kanske ännu en månad innan det bildats tre, fyra blad och det blivit dags att omplantera i en större kruka. Först då kan du helt ta bort plastpåsen. När det kommit en lång, ljusgrön stängel, kan denna behöva stödjas med en blomsterpinne.
          Trots att jag bor i zon 1 brukar jag inte sätta ut något förrän i början av juni. Plantan bör vänjas vid solljuset gradvis, annars finns risk att bladen bränns och blir helvita.
           
          Citera
          Ekollon Umeå
          Inlägg 25-08-2017, 19:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          22-08-2017
          Medlem nr: 86 307



          Hej på er !
          Går det att ta stickling av vinrankan nu ? Och hur gör man sen ?
          Jag bor i zon 5 (Umeå) och undrar om det överhuvudtaget går att ha vinranka hä. Tacksam för tips och råd
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 12:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon