Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsmattehjälp, nybörjare!
          Alexlind
          Inlägg 26-03-2021, 10:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          19-07-2020
          Medlem nr: 92 405



          Hej!
          Nybliven husägare som behöver lära mig om vår gräsmatta! Jag har några frågor angående om när och i vilken ordning vi ska göra följande:
          1. Sprida ut "Gräsmattegödsel Mossa" för att bekämpa mossan som tagit över delar av gräset.
          2. Gödsla gräsmattan som blivit gulaktig.
          3. Strö ut gräsfrö där gräset blivit lite glest.

          Vi vet att man inte ska göra detta när det är för kallt men hur ska jag tänka med temperaturen? Det skiftar ju något enormt från dag till dag just nu.
          Kan man gödsla och strö ut gräsfrö samtidigt eller ska man göra en sak i taget?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-03-2021, 12:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du måste inte göra nått egentligen mossa är inget som är farligt.

          Mossan grönskar alltid först så då ser det ut som allt bara är mossa sedan kommer gräset och mossan syns mindre. Min man blev helt förskräckt första året vid sommarstugan men jag lugnade ner honom med att om ett par månader kommer den inte synas alls och det stämde vi har inte ut några kemikalier eller nått mot mossa vi vill ha en trädgård även för insekter, humlor, bin, fjärilar och fåglar.

          Ofta kan det räcka med att gödsla gräsmattan och är det nått ställe där det bara är jord kan du strössla ut frön nu medans det är blött i marken. Är det något som skuggar där så kan det behövas att det tas bort ifall man vill ha fin gräsmatta där.

          +Klipp aldrig gräset kortare än 6-7cm då utarmar du gräset och mossan trivs bättre. Fraktar du bort gräsklippet måste du gödsla med åtminstone några års mellanrum ifall marken är åt det magrare hållet. Ligger gräsklippet kvar behöver man gödsla mindre.

          Gödsla gör du då gräset börjat växa just nu kan det inte använda så mycket gödning.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Alexlind
          Inlägg 27-03-2021, 07:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          19-07-2020
          Medlem nr: 92 405



          Tack så mycket för svar!

          Mossan täcker en ganska stor del av gräsmattan och de förra ägarna till huset sa att den varit där några år. Gräset har aldrig lyckats komma tillbaka där och det är en ganska stor yta av färgblandad mossa.

          Det att man inte ska klippa ner gräset för kort har vi koll på, vi har sol från morgon till kväll så den är väldigt sårbar när det är väldigt varmt och torrt ute. Men att vi kunde strö ut frön nu är ju positivt!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 15:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon