Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äppel-häck, underlagstips önskas
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-12-2002, 18:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej hopp,

          Nu har jag spenderat många härliga timmar i jul på att designa och rita och fundera öve rmin blivande köksträdgård och en sak är då säker - jag ÄR redan trött ;-))
          men jag TROR mig ha hittat the name of the game och så förlikat md mig att den gamla bond-syrenen med alla rotskott måste flyttas (SUUUUUCK!!!!)

          Medan jag befinner mig i drömmarnas värld - och itne har en skymt av realiteter framför mig - vaaaad för underlag skall man ha till en låg äppelhäck?
          Och jag tror mig begripa att inte alla sorter är lä,mpliga helelr - nån som kan tipsa? Jag äör itne så petig när det gäller äppelhäckar - det är mera en häftig grej jusrt nu :-)

          Hälsar Ingrid som försöker klämma in ALLT på den lilla ytan (ja inte damm - ÄN ;-)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-12-2002, 19:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Roligt Ingrid! Jag tror inte du kommer att ångra dig. Frukthäckar ger så mycket under lång säsong - från blom till frukt.

          Du kan ha vilka sorter du vill, men de ska växa på svagväxande grundstam. Deras rötter blir mindre och får träden att växa mindre starkt än grunddstammen A2, och dessutom ger de sorterna frukt tidigare.

          Jorden bör vara densamma som för kronfruktträd - 30% lerjord, 30% grov sand och 40% kompostjord.

          Du kan forma häcken som du vill - som friväxande, som lepagehäck eller annat. Beskriv mer hur du tänkt så är vi säkert fler som kan ösa idéer!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          spotty
          Inlägg 29-12-2002, 19:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 81



          Jag funderar också på äppelhäckar (flera stycken), fast jag har inte bestämt vad jag ska ha runt "fötterna" på äpplena än. Täckbark eller revande vita smultron eller någon kraftigt växande timjan?


          --------------------
          spotty

          Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

          Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-12-2002, 20:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Bästa för häcken, åtminstone när den etablerar sig (och sedan när den blir gammal) är annueller, ettåriga växter som ger tillbaka näringen till jorden. Finns blomstrande gröngödslingsväxter som är extra bra, men i stort sett alla ettåriga som gör att man luckrar jorden varje år, är bra.

          Av de du beskrev är nog timjan bäst, men mest med tanke på att timjanplantor brukar dö och behöva ersättas lite då och då, vilket innebär att jorden luckras lite.

          Täckbark drar ut kväve ur jorden, mer än vad många gröna växter gör. För häckens skull är det nog bättre att låta något växa eller helt enkelt ha kompostjord runt dem.


          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-12-2002, 20:35
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Skall man ha M09 som underlag til häck? Tänkte mest den däringa låga en-nivåshäcken - jag har mumlat om dne tidigare men det var mest i upptäckande syfte nu har det gåt ifårn upptäckt till lite mera allvar ;-)
          Läste nånstans att vissa sorter var mer lä,pliga än andra till - jag tror det är legagehäck - - i alla fall det som kallas för stepover-apples - 45-50 cm hög häck.

          Tänkte lyxa till och rama in EN bädd med äppelhäck - elelr så hmmm - en av de större blivande bäddarna som skall innehålla äppelträd fast det köändes lite som kaka på kaka att först ha ett spaljeäppelträd i en stor bädd åsså rama in med låg äppelhäck....

          Funderar Ingrid som också upptäckt det här hemska äppelstället;
          http://www.blomqvistintaimisto.com/noframe...log/Katalog.htm

          den där sorten som är helrött tvärsigenom y'know?????
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 03:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon