Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ymparna - hur gick de i år?
          Cilla
          Inlägg 12-11-2002, 22:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Undrar hur era ympar överlevde sommaren. Mina gjorde det mot alla odds, och till och med bättre än andra, mindre regnfattiga somrar. Undrar om det var just värmen och kanske fuktiga kvällar som gjorde att ymparna klarade sig.

          Nu har mitt Oranie äppelträd ett 20-tal olika sorter i sig. Jag håller ymparna rätt korta så att det bara blir en mindre fruktgren här och var som skiljer ut sig. Det ser så kul ut på hösten. Massor av vitgröna, bleka oranieäpplen och så några enstaka starkt röda här och var!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-11-2002, 17:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det kanske inte är så många som ympar. Men tro mig, det är inte svårare än någonting annat i odlingen!

          Kul är det också. Kan vara livräddare på ett gammalt, lite ledset äppelträd som ägarna inte tycker om äpplena på. Äpplen som mognar vid helt olika tider så att äppelplockningen blir något man gör lite då och då, och från sensommar till senvinter har färsk frukt hemma.

          När man lyckats några gånger med ympning i träden är det inte långt till att göra sitt eget äppelträd. På trädgårdsmässor finns det ofta grundstammar att köpa för 25 spänn. Sedan ympar man på ris man plockat själv.

          Lätt som en plätt.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 15-11-2002, 18:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Var kan man lära sig att ympa? Finns det någon bra bok/hemsida/kurser? Vilka grejer behöver man? Jag skulle hemskt gärna vilja lära mig ympa andra träd än fruktträd också.

          Lars
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 10:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Lars,

          Bästa boken är en liten tunn en av Anton Nilsson - Ympning av fruktträd.
          Samma ympningstekniker som beskrivs där kan användas för andra trädslag också.

          Det finns kurser lite varstans, bl a brukar Julita genbank i Sörmland ha kurser årligen. Om du ringer lokala Trädgårdsföreningen kanske de har kurser där du bor.

          Vanligast är att man lär av någon som kan, ofta äldre män som också beskär träd.

          Men det går också bra att titta in i Anton Nilssons bok och sedan experimentera själv. Vitsen i början är att göra många ympar så att man får några att ta sig. Är man skicklig på att få till snitten kan man lyckas mycket bra första gången också.

          Ett tips är att öva på färskt sly. Man behöver en kniv, bastband eller breda gummisnoddar och ympvax eller lacbalsam. En fördel är också om man sätter en skuggade papperstuta på, och då behöver man ett vanligt vitt papper också.

          Lättast att göra bra snitt är om kniven har tunt blad och är slipad endast på ena sidan. Tapetkniv går bra, liksom en liten tunnbladig fickkniv som man slipar till.

          Vilka träd är du intresserad av att ympa?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 10:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ett av mina nysatta och ny-ympade äppelträd, våren 2002.
          Underlaget är B9, dvs svagväxande grundstam.
          Sorten är Pigge, en Åkeröliknande sort som används i ekologisk fruktodling.





          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 15:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vilken jord Du har Cilla!
          Småstenig - wow!

          För mina oerfarna ögon ser det ut som en stjock stam med en liten ymp på - hur dommer det att bli senare - hur utvecklas allting?

          Jag är klart sugen på att lära mig om det inte vore för detta att man kan bli våldsamt intresserad och måste börja hyra IN fruktträd hos goa vänner!
          Fast å andra sidan step over apples - hmmmm

          Ingrid
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 18:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här är jorden just helt dränkt till en lervälling för att det lilla nyplanterade trädet ska få ordentlig kontakt med jorden.

          Den är också utblandad med grov, omultnad kompost och humus med löv, halm mm för att den ska hållas levande de par år som det lilla trädet ska starta här. Att det är småsten i jorden har jag aldrig märkt gör skada på någon växt. Jag har skippat silning helt.

          Det är helt riktigt stor storleksskillnad på grundstam och ymp här. Kommer att ta flera år innan det läkt samman, och det är inte självklart att grunstammen kommer att läka ihop väl. Grundstammen är svagväxande, därför tror jag det kommer att gå bra. Ympen kommer att hjälpa till med läkprocessen och växa till sig snabbare. Det ser redan nu efter första säsongen mycket jämnare ut. Adventivknoppar (sovande läkkroppar) på stammen har vuxit ut under sommaren för att hjälpa stammens läkning.

          Kronträd som sätts på svagväxande grundstam kan se ut som på bilden. Just mitt lilla nyskapade träd kommer dock att bli en spaljé.

          Mer om grundstammar här http://www.odlingstips.com/grundstam.html.



          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Eivor E på Väddö
          Inlägg 16-11-2002, 18:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 10



          Jag har länge gått och tänkt att det skulle vara roligt att ympa ett äppelträd. Till min glädje upptäckte jag i somras att ett träd som jag inte riktigt visste vad det var, det var en vildapel - den blommade och fick ETT litet äpple. Så till våren ska jag pröva att ympa på den. Är det någon som har förslag på vad som kan gå bra att ympa på den? Jag har nyplanterade gravensteiner och Aroma.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 18:31
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Eivor - i stort sett alla sorter trivs på fröstam. Var med när grannen beskär sina fruktträd och sno ympris varhelst du kommer åt...

          Man kan också beställa ympris. Det säkraste för att inte få in virus i det man ympar på är att beställa E-plantris. www.eplanta.com

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 04-12-2002, 19:57
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Jag ympade för första gången i vintras och våras och i stort sett alla ympar tog sig. Svårast var det faktiskt för dem som jag barkympade fast det var det lättaste att göra. Min enda miss i övrigt är att jag inte är helt säker på vilken ymp som hamnade var på träden. Så när det blir blom och äpplen får jag väl konsultera er! Jag köpte mina ympar på trädgårdsmässan och köpte en del sorter med ursprung i Öst; Lettland och Ryssland tror jag att det var. Namnen har jag i alla fall koll på.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 01:53
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Katarina,
          Om du köpte av Pomologiska föreningen kan jag hjälpa dig med vilka sorter du fick.

          Jag tycker inte att barkymp är det lättaste, jag gillar olika sorters skarv- och läggympar samt en som jag hittat på som inte finns i Anton Nilssons ympbok och som är som en insticksymp - superenkel.

          Jag har fått svar från EBE Plant - de säljer ympris och har massvis med sorter både av sten- och kärnfrukt! Ebe Plant

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 05-12-2002, 11:13
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Hur mycket kostar ympris från Ebe Plant ??

          Och hur levereras de ?? Måste man beställa i förväg ???

          Hoppas de har några udda sorter, typ Charless Ross och Peasgood Nonsuch !!!! Jag drömmer om ett STOOOOOOOOOOOOOOOOOORT äpple.

          Jag börjar redan längta inför våren och ympningsförsök !!!!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 15:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kul Jan! Vore kul att utbyta ympningserfarenheter!

          Jag har just frågat Ebe Plant vad ympris kostar - och hur långt ris de säljer. Meddelar här vad de svarar.

          Kontakta dem om dina favoritsorter, kolla hemsidan i mitt förra inlägg i denna tråd.

          Jag antar att man måste beställa i förväg. Riset ska ju plockas nu i december någon gång. Man kan säkert tala med dem om när de ska skicka det.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 06-12-2002, 11:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag kan dessvärre inte berätta så mycket eftersom nu till våren kommer jag att göra mina första ympningsförsök - det blir nog äpple och plommon. (har tre gamla plommonträd, ytterst lämpliga att experimetera med innan de slutar som kaffeved. Fn väntar de tills mina nya träd har vuxit upp och kan skapa fin miljö.)

          Eftersom jag vill gärna testa flera sorter så tycker jag att idéen med måpnga sorter per träd låter "häftigt". Sen är det kul att experimenter lite också.

          Synd bara att man skall vänta flera år på resultatet !!!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 06-12-2002, 16:07
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          O nej då, resultatet kommer efter bara tio dagar eller så - när ympens knoppar börjar svälla och sedan slår ut. Därefter väntar man på om den kommer att överleva den torrare perioden som brukar komma i slutet på maj när solen också är stark. Och när sidogrenarna på ympen börjar växa känns det också som ett resultat...

          Sköter man ympen med pincering kan man få blomknopp redan nästa år, men vanligare är att blomknopp kommer efter två år.

          Stenfrukt som plommon ska ympas tidigare än kärnfrukt. Om du inte ympat förr är det bra att veta att kärnfrukt är mycket lättare att lyckas med.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 08-12-2002, 22:29
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Mitt ympris har jag för mig kostade 20 kronor kvisten, men kvistarna var riktigt långa så varje kvist gav tre eller fyra ympkvistar. Jag tyckte att det var värt det dels för att få roliga sorter men också för att få virusfria kvistar. En del av dem är så långa nu på trädet så att jag funderar på att klippa dem och ympa om dem.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 08-12-2002, 22:35
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Cilla skrev: "När man lyckats några gånger med ympning i träden är det inte långt till att göra sitt eget äppelträd. På trädgårdsmässor finns det ofta grundstammar att köpa för 25 spänn. Sedan ympar man på ris man plockat själv. Lätt som en plätt."

          Det låter ju jättekul! Hur går jag tillväga, vad behöver jag veta? Och är det någon skillnad att ympa på plommonträd - jag har bara ympat äpple?


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 16:11
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Katarina,

          Köp Anton Nilssons lilla bok "Ympning av fruktträd", ICA Bokförlag. Där finns de bästa tipsen.

          Ympning på plommon görs tidigt, innan savningen. Det är av någon anledning lite svårare att klara stenfruktsympar. Eftersom ymparna sätts så tidigt rekommenderas att man skyddar ympen mot torka med en liten blåsa av ljusgenomsläppligt papper som tas av när bladen vuxit ut. Detta för att förhindra uttorskning. Jag brukar vattna på pappret torra och blåsiga dagar.


          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 16:16
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det är snart dags att börja samla ympris förresten! Åtminstone här i zon 3.

          Jag brukar samla så sent som möjligt för att slippa förvara så länge. Januari brukar bli ymprismånaden. Man får bara hålla koll så att trädet inte är uttorkat.

          Men har man vägarna förbi det träd vars frukt man gillar, är det bara att ta ett och annat årsskott nu.

          I år ska jag ta lärdom av tidigare år och inte ta för många riskvistar. En kvist på 50 cm räcker till flera ympar.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 11:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon