Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattningssystem, Tråd om gardenas bevattningssystem
          Lindiz3
          Inlägg 10-07-2008, 15:53
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          01-07-2008
          Medlem nr: 17 162



          CITAT (Buggebubben @ 10-07-2008, 16:01) *
          Oh shit va dyrt.
          Det får bli en våt dröm eller att önska sig i 50-årspresent. Bara 16 år dit så man är ju snart där biggrin.gif
          Nåja, man får bygga ut i etapper. Jag har tänkt att flytta om lite bland mina sprinklers men det tar jag i vår när marken är lättgrävd. Ska också byta ut en T380 mot en T200 (eller om Hunter har nån liten smidig) då min T380 kastar för långt. Hela garageväggen blir blöt och eftersom den är av trä så är det mindre bra.

          Jag kanske kan få vara med på beställningen från US förresten? Du bor ju i krokarna också.



          Klart du kan vara med på min beställning. Känns ju onödigt att bara skicka efter en liten spridare:P

          Kolla här..
          http://www.hunterindustries.com/
           
          Citera
          Beyas
          Inlägg 12-07-2008, 22:09
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          11-07-2008
          Medlem nr: 17 417



          Tjena!
          Tänkte kasta mig in i diskusionen om det tillåts?!

          Sitter i skrivande stund med en hög med grejer från Gardena som liknar ett av fotona från Buggebubben innan installationen. Mitt status är att huset är färdigbyggt och tomten ser ut som ett månlandskap.

          Har också med stort intresse läst alla era inlägg. Tack för all info.

          Det är dock två saker som jag skulle vilja diskutera med er.

          1. Hur resonerar ni inför minusgraderna i vinter? Systemet måste ju tömmas på vatten annars fryser det sönder. Jag noterar att Gardena föreslår att man skall skaffa deras ventil som installeras på lägsta punkten, i en stenkista. Låter ju bra men jag tycker det ser ut som ett skrivbordsexempel. Jag har massor med lägsta punkter ... Jag köpte (delvis) därför just en kompressor för att trycka ut allt vatten ur systemet i höst. Vad tror ni, är det en bra idé?

          2. Jag tror två av er har egen brunn och en har vanlig VA. Jag har också vanlig VA. Min tanke är just nu att installera tre sektioner, en med lågtryck (1,5 bar) för rabatterna och två för gräsmattan. Saken är den att jag ännu inte tänkt köpa en pump, utan tänkte förlita mig på VA-trycket. Det tog 17 sekunder att fylla en tiolitershink och det ger ett Gardenavärde på drygt 60. Det skulle räcka till tre stycken T200 plus lite över för slangen. Jag kommer nog inte att behöva tre T200 på sektionerna för gräsmattan utan det blir nog en på varje sektion plus några T50. Min fråga är om ni tror att det är hål i huvet att inte köpa en pump direkt? Kommer det att funka?

          Jag har liksom er noterat att Gardenas 25 mm slang är alldeles för dyr. Bättre att köpa vanlig PEM från Coop för 11 kr per meter. Coop har även plastkopplingar, men de verkar ligga prismässigt i paritet med Gardena och är inte snabbkopplingar, på gott och ont.

          Hopplunda:
          Angående frågan om bevattning av rabatter så är min förståelse att det inte finns något bra alternativ till Gardenas klenare slang (förutom import förtstås kanske). De små sprinklerna skall ju in i slangen och då behöver den nog vara av Gardenas klenare dimension. Någon som tycker något annat?

          Gardena har en trycksänkare från kran/pumptryck till 1,5 bar för detta system. Jag har köpt en sån men inte testat ännu ...

          Lägger upp några bilder senare om någon är intresserad!
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 13-07-2008, 09:04
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Hej Beyas, jättekul att fler kommer in i tråden.

          Ang vinter och frysning. Allt ovan mark kommer jag att ta in inför vinter, sen kommer jag faktiskt göra så som du var inne på att blåsa ur systemet med tryckluft. Jag har mina lägsta punkter vid sprinklerhuvudena på vissa av dem har jag ventil som "vilar" på singelkross. Sen om det är bra ide har jag inte fått bekräftat än, det kommer jag märka nästa säsong smile.gif PEM slangen kommer att klara vintern galant.

          Fördelen med pump om det nu är en fördel är att du kan driva större områden utan ventiler. Jag pumpar vatten från en bäck med en himla kapacitet och kan driva två slingor med sammanlagt 6 st rotorspridare + 4st spray sprinklers 360graders och jag har säkert kvar till lite till. Men till vilken nytta? Jag kommer att inhandla ventiler ändå för att det blir olika bevattningsgrad mellan spray och rotor. När rotor har vattnat en bra mängd så har spray åstakommit en överbevattning som heter duga. Skulle jag ha kommunalt så skulle jag inte inhandlat en pump utan lägga de pengarna på ventiler och en bra styrning. För då kan man styra bevattningen precis som man vill så det blir en jämn och fin bevattning. Viktig läsning > http://www.irrigationtutorials.com/sprinkler15.htm
          Se Smotanys skiss gjort av ett proffs, många slingor med ventiler, samma slags sprinklers och bevattningsgrad på en slinga, inte blandat. Skolexempel. Hans vattenkälla är kommunalt utan extra pump fattar jag det som.

          Om du nu inte har köpt PEM slang och kopplingar kan jag rekommendera att beställa härifrån > http://www.hogi99.de/
          Du får 100 meter 1" (25 mm) PEM-slang för ca 450:- (4,50:-/metern) Även Gardena snabbkopplingar som är jättebilliga på sidan.

          Jag har beställt alla mina prylar därifrån inkl sprinklers, förutom några PRK-kopplingar som dom inte har.

          Ja tack! Mer bilder till den här tråden, jag kommer också posta lite bilder på mitt inom kort.


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          thomaswallin
          Inlägg 21-07-2008, 23:22
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 662



          Hej, jag skulle vilja veta vad Pem slangen som du beställde på Hogi heter. Har sökt på sidan men hittar bara Gardenas egen slang.

          /thomas

          CITAT (hopplunda @ 13-07-2008, 10:04) *
          Hej Beyas, jättekul att fler kommer in i tråden.

          Ang vinter och frysning. Allt ovan mark kommer jag att ta in inför vinter, sen kommer jag faktiskt göra så som du var inne på att blåsa ur systemet med tryckluft. Jag har mina lägsta punkter vid sprinklerhuvudena på vissa av dem har jag ventil som "vilar" på singelkross. Sen om det är bra ide har jag inte fått bekräftat än, det kommer jag märka nästa säsong smile.gif PEM slangen kommer att klara vintern galant.

          Fördelen med pump om det nu är en fördel är att du kan driva större områden utan ventiler. Jag pumpar vatten från en bäck med en himla kapacitet och kan driva två slingor med sammanlagt 6 st rotorspridare + 4st spray sprinklers 360graders och jag har säkert kvar till lite till. Men till vilken nytta? Jag kommer att inhandla ventiler ändå för att det blir olika bevattningsgrad mellan spray och rotor. När rotor har vattnat en bra mängd så har spray åstakommit en överbevattning som heter duga. Skulle jag ha kommunalt så skulle jag inte inhandlat en pump utan lägga de pengarna på ventiler och en bra styrning. För då kan man styra bevattningen precis som man vill så det blir en jämn och fin bevattning. Viktig läsning > http://www.irrigationtutorials.com/sprinkler15.htm
          Se Smotanys skiss gjort av ett proffs, många slingor med ventiler, samma slags sprinklers och bevattningsgrad på en slinga, inte blandat. Skolexempel. Hans vattenkälla är kommunalt utan extra pump fattar jag det som.

          Om du nu inte har köpt PEM slang och kopplingar kan jag rekommendera att beställa härifrån > http://www.hogi99.de/
          Du får 100 meter 1" (25 mm) PEM-slang för ca 450:- (4,50:-/metern) Även Gardena snabbkopplingar som är jättebilliga på sidan.

          Jag har beställt alla mina prylar därifrån inkl sprinklers, förutom några PRK-kopplingar som dom inte har.

          Ja tack! Mer bilder till den här tråden, jag kommer också posta lite bilder på mitt inom kort.

           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 21-07-2008, 23:31
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Jag köpte den slangen som heter "Verlegerohr" vill jag minnas.
          Sök på det och se om du får träff. 100 meter kostade 42 EUR i våras.
          Det är inte i gardenas sortiment alltså.


          Ang vinter och frysning

          Jag kommer också plocka in allt. det är så snabbt gjort att ta loss sprinklers och ventiler så man kan likagärna göra det och se över grejerna.
          Allt behöver service, även jag (i form av burköl då)

          Redigerat av Buggebubben: 21-07-2008, 23:34


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 21-07-2008, 23:39
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Angående antal slingor och planerande av dessa.
          En fördel som jag märkt nu i sommar när det var torka:
          Olika delar av min tomt har olika struktur, dvs lite sandigare på vissa ställen och matigare på andra.
          Alltså behöver jag vattna mer på sandigare ställen och det fixar man smidigt med datorn. (Finns en % funktion. Drar upp den till 130% av programmerad tid)
          Hade man haft allt på en slinga (vilket jag iofs inte skulle kunna ha ändå) så skulle man missa denna "feature"

          Lite produktreview:
          Liten varning för T50, tycker inte den sprider bra, blir ingen riktig cirkel av den utan ser mer ut som en fjäril uppifrån.
          2 burköl av 5 möjliga

          Regnsensor funkar kanon.
          Bevattning igång och det börjar småregna.
          Inget händer. Det regnar lite till och efter 1 minuts normalt regnande så stängs allt av. Det krävs alltså lite mer än en droppe för att det ska stängas ner vilket jag tycker är bra.
          5 burköl av 5 möjliga.

          Lägger också upp min inköpslista som jag letade upp.
          Alla artiklar under Verlegerohr tillhör microdrip-anläggningen så den kan ni skippa.


          Redigerat av Buggebubben: 21-07-2008, 23:59
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  bevattning.txt ( 1.53k ) Antal nedladdningar: 119
           


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 23-07-2008, 10:14
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Hej PEM-slangen hittar du i vänster kolumn på sidan där du kan välja de olika avdelningarna. "PE Rohr LD Brauchwasser" heter det, direktlänk > https://www.hogi99.de/_py_PE-Rohr-LD-Brauch...-547-0-0-0-0-0/



          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 24-07-2008, 16:11
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Lite OT: Det är ett farligt jobb det här med bevattning, var nere vid bäcken för att rensa bottenventilen då jag trampa i jordgetingbo, resultera i 6 stycken stick. Nu sitter man här med knölar överallt och med en jumboflaska Radar i ena näven samt en Staropramen i andra och med blod i blick smile.gif

          I kväll ska det vattnas!


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          henriks
          Inlägg 24-07-2008, 17:20
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem sedan:
          17-02-2008
          Medlem nr: 14 105



          CITAT (hopplunda @ 24-07-2008, 17:11) *
          Lite OT: Det är ett farligt jobb det här med bevattning, var nere vid bäcken för att rensa bottenventilen då jag trampa i jordgetingbo, resultera i 6 stycken stick. Nu sitter man här med knölar överallt och med en jumboflaska Radar i ena näven samt en Staropramen i andra och med blod i blick smile.gif

          I kväll ska det vattnas!


          biggrin.gif
          Ja... det kan tydligen vara farligt att vattna, hade jag ingen aning om!

          Redigerat av henriks: 24-07-2008, 17:20


          --------------------
           
          Citera
          Grönberg
          Inlägg 26-07-2008, 04:20
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          08-05-2008
          Medlem nr: 15 902



          Informativ och bra tråd!!!!!


          --------------------
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 19-03-2009, 14:30
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Dags att damma av denna fina tråden.
          Angående vinter och frysning så gjorde jag inte som jag sa ovan och tog in allting över vintern utan det fick sitta kvar som på sommaren.
          Min frost-spängningsåtgärd bestod av att trycka med tryckluft för att få ut stående vatten och sedan lämna ventilerna i öppet läge.
          Vi har ju nu haft en relativt kall vinter i Skåne med en skaplig tjäle och hur blev då resultatet?

          Jo, allt funkar perfekt så nu kan sommaren och torkan komma.

          Kanske dags att kolla på utbyggnad av det hela. Ska ändå flytta ett par spridare och kanske göra mig helt av med T50 spridarna som jag inte tycker sprider så bra alls och när man ändå är i farten så.

          Någon mer än jag som inte tog in spridare etc under vintern med samma goda resultat?


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Lagavulin Cask
          Inlägg 07-05-2009, 23:01
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-05-2009
          Medlem nr: 23 063



          CITAT (Buggebubben @ 19-03-2009, 15:30) *
          Dags att damma av denna fina tråden.
          Angående vinter och frysning så gjorde jag inte som jag sa ovan och tog in allting över vintern utan det fick sitta kvar som på sommaren.
          Min frost-spängningsåtgärd bestod av att trycka med tryckluft för att få ut stående vatten och sedan lämna ventilerna i öppet läge.
          Vi har ju nu haft en relativt kall vinter i Skåne med en skaplig tjäle och hur blev då resultatet?

          Jo, allt funkar perfekt så nu kan sommaren och torkan komma.

          Kanske dags att kolla på utbyggnad av det hela. Ska ändå flytta ett par spridare och kanske göra mig helt av med T50 spridarna som jag inte tycker sprider så bra alls och när man ändå är i farten så.

          Någon mer än jag som inte tog in spridare etc under vintern med samma goda resultat?


          Hejsan hej!
          Får man vara med och slabba med vattnet? blush.gif
          Trodde att det bara vara jag som var så här tokig i bevattningssytem. Gissa om jag blev glad när jag hittade denna tråden!! yahoo.gif
          Har precis lekt mullvad och lagt ner en R140 & 2 T200 från Gardena, och dom fungerar klockrent.
          Nu är det bara resten kvar. Jag har precis som du 'Buggebubben', en lite större gräsmatta, 1260 m2, som vill ha vatten när det är soligt, och jag har också tröttnat på att springa runt och flytta spridaren. Hade varit jättekul om denna tråden kunde få liv igen. Vi är nog många som sitter med en massa frågor, (och kanske en del svar.) Jag har en Gardena aquacontour i gräsmattan sedan innan, och jag brukar också blåsa mitt system inför vintern. Funkar jättebra.
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 09-05-2009, 08:25
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Hej alla vattnare.

          Ang vintern, jag tog in pumpen för vintern, blåste inte ur systemet, lät alla sprinklers ligga, hade så många andra projekt så tiden försvann och så vart det helt plötsligt vinter smile.gif. Drog igång systemet förra lördagen, fungerade gallant. Ingenting som har tagit skada och vi i Mälardalen har haft en rätt tuff vinter med kyla ner till -15-20.

          För den här säsongen blir det att handla ventiler, såg att http://www.hogi99.de har fått in färdiga ventilboxar med ventiler och anslutningar mm. Det behövs i mitt system, som jag nämnde i en tidigare post så har jag en ojämn bevattningsgrad mellan spraysprinkler och rotorsprinklers så jag kan inte köra dom samtidigt. Sen funderar jag skarpt på att koppla en slinga närmast trädgårdslandet till en rörelsedetektor, har haft rådjur i veckan som har käkat upp alla jordubbsplantor :/

          Redigerat av hopplunda: 09-05-2009, 08:27


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          SkåneFredrik
          Inlägg 11-05-2009, 23:15
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 207



          Hej
          är det någon som har handlat på Hogi?
          Själv la jag en beställning den 4.e april och har inte sett röken av några grejer ännu. Beställningen har status: "Väntar på varor"..... Dom svarar inte på mail och på telefonen är det inget svar eller upptaget. Man kan nu mera se orderstatus (med lagersaldo) på deras hemsida, men det saknas olika artiklar för komplett leverans, från dag till dag.

          Är jag lurad eller har någon av er fått varor från Hogi?

          mvh Fredrik
           
          Citera
          vips
          Inlägg 12-05-2009, 11:27
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Jag hämtade ut första delen av min order idag, beställde 28:e april. Fick dessutom e-post på morgonen om att resterande artiklar har gått iväg till Schenker/GLS nu...

          /magnus

           
          Citera
          vips
          Inlägg 15-05-2009, 09:05
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Schenker kom precis förbi med resten av det jag hade beställt. Apropå lagerstatus på hemsidan, så har jag inte lyckats hitta det för mina ordrar specifikt. Det som står i webbutiken säger nog inte så mycket, verkar som de tar hem från Gardena först när de har en order, så status i butiken ändras nog aldrig till "grön" för de flesta produkterna...

          Får bli lite fältprov och testande av sprinklers i helgen, sen får jag lägga en ny beställning och komplettera. Vattenledningen ner till växthuset borde jag kunna få till med de prylar jag har nu i alla fall...

          /magnus

           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 15-05-2009, 16:45
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          Jag handla allt på hogi. Första leveransen gick fort med på den andra fick jag vänta. Var Gardena prylarna som var slut, brukar vara rätt så strykande åtgång vid den här tiden. Förra sommmaren skulle jag handla en T-koppling Gardena 25*25*25 från Bauhaus men det var slut och dom visste inte riktigt när dom skulle få hem mer grejjer.



          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          SkåneFredrik
          Inlägg 17-05-2009, 19:53
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 207



          Hogi har nu mera ett "Service-center" där man kan se lagerstatus för varje position på din order.
          Eftersom jag inte hade "klickat på" (valt) ok med delad leverans, har jag fått vänta så här länge. Var inne härom dagen och "klickade"... så nu ligger ordern för leverans. Blir inte riktigt klok på om jag måste betala dubbla frakter nu, men det får kvitta. det är hög tid att så gräs och jag vill gräva ner mina prylar nu! yes.gif

          Sammanfattningsvis kan man säga, gör rätt från början. Beställer du fel lär det bli svårt att få tag på deras kundservice. Acceptera delad leverans, annars lär man få vänta. Som sagt, det var hela tiden olika artiklar som saknades för komplett order.
          Stort tack för era svar.
          Återkommer med fler frågor om jag inte får ihop prylarna.... thanks.gif
           
          Citera
          vips
          Inlägg 18-05-2009, 12:50
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Jaha, det var där man kunde se det. Var bara inne som hastigast för att säga ok till delad leverans, kollade inte så noga. Tror inte det blev någon extra fraktkostnad pga uppdelningen. Däremot så kom de saker som inte fanns in i lager dagen efter, sedan lyckades de även på något sätt komma ut från Hogi före det som skulle dellevereras, om jag tolkade koderna rätt... smile.gif

          /magnus
           
          Citera
          SkåneFredrik
          Inlägg 20-05-2009, 14:48
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 207



          Grejerna kom i morse! yahoo.gif
          Precis som du sa Vips, det jag inte skulle få, det fick jag.... och vise versa....
          Tyvärr hade dom även gjort ett felplock så jag saknar skarvstycke, men det lär väl finnas på Bauhaus.

          Ett par frågor som någon gärna får svara på:
          Jag ska ha endast en matarslang fram till mina 2 ventilboxar, därmed måste jag länka samman vattenledningen mellan dessa. Det följer med en "3-vägs-pipa" till V3-boxen. Men, hur länkar jag ihop de båda V-boxarna? Med vanlig gummislang?

          Jag har borrat spets för eget vatten där jag installerat en pump med hyffsat tryck på. Jag bad VVS:aren att montera en utkastare på förrådsväggen där jag tänker utgå ifrån. Nu när jag fått mina gardenasaker ser jag att "startpaketet" är dimensionerat för större "utkastare". Det finns säkert övergångsadapter 1/2"-3/4" att köpa, men jag är rädd att trycket minskar för hela systemet. Någon expert här?? är det viktigt med stor dimension "hela vägen ut" till systemet?

          // Fredrik

          Redigerat av SkåneFredrik: 20-05-2009, 14:48
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 07:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon