Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          14 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ananas comosus, Frukt i lägenheten
          clivia
          Inlägg 29-07-2007, 15:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Jag vill bara uppmuntra alla som gör försök att odla ananas hemma och säga - ge inte upp!!! Det är en fantastisk känsla att ha en självodlad ananas hemma med dess fantastiska aroma som alla familjemedlemmar känner till. Nu 7 månader efter blomningen börjar den mogna och lukta i hela vardagsrummet. Det är inte så bra sommar detta året för tropiska växter här i Norden men ändå tippar jag att frukten kommer att väga omkring 1 kilo. Håller tummarna alla som har försökt och kommer att försöka odla ananas!!! yes.gif yes.gif

          Bifogad fil  ananas_7_månaders_frukt.jpg ( 115.75k ) Antal nedladdningar: 539

          Bifogad fil  ananas_7_månaders_frukt_2.jpg ( 126.4k ) Antal nedladdningar: 521


          MVH/clivia

           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 29-07-2007, 16:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Ooojjj! Grattis! Snälla, berätta hur du har gjort, från början till nu! Hur länge torkade du ananas-toppen innan du lade den på (eller i?) jorden? Vilken jord använde du? Hur lång tid tog det innan den blommade? Hur mycket ljus har den fått? Jag vill veta ALLT! (ursäkta min frågvisa framfusighet, men jag blir så hagalen!!!) blush.gif


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 29-07-2007, 19:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Eva-Helene @ 29-07-2007, 17:24) *
          Ooojjj! Grattis! Snälla, berätta hur du har gjort, från början till nu! Hur länge torkade du ananas-toppen innan du lade den på (eller i?) jorden? Vilken jord använde du? Hur lång tid tog det innan den blommade? Hur mycket ljus har den fått? Jag vill veta ALLT! (ursäkta min frågvisa framfusighet, men jag blir så hagalen!!!) blush.gif


          Tack thanks.gif, Eva-Helene.Du behöver inte be om ursäkt, jag känner mycket väl till den här känslan. Min femåriga planta började blomma i januari detta året utan några som helst hjälpmedel, av sig själv. Det var altså länge sedan jag planterade rosetten av köpt ananas i blandning av kogödsel, rhododendronjord och sand. Vad jag har lärt mig med åren är att det är bättre att vattna genom botten av krukan och absolut inte i rosetten för att den har lätt för sig att ruttna i mitten i svenska förhållanden. I lägenheten finns inte sådan hetta och luftströmning som på plantagen som leder till nästan omedelbart vattenavdunstning i mitten av rosetten när det regnar. Detta är många gånger orsaken till att vår växt flyger till himmlen... Vad ananas behöver är mycket värme, värme, värme... Många också i detta forum säger att det går bra att vista ananasen ute på sommaren men det är ingenting att rekomendera för att skiftningar i temperaturen är för höga här i Sverige. Växten överlever ute, den kan även blomma men fruktn är sällan större än två tennisbollar och är surare än frukt som mognar i varmare förhållanden. Hela växten växer mindre när det är kallare. Ljuset är också viktigt och du måste placera den i söderläge, jag har svårt att säga på fönsterbrädan när jag tittar på mitt exemplar som växer i 40 cm kruka... Den behöver plats att växa ordentligt. Ananasen du köper i blomsterbutiken kommer aldrig att bli så stor men å andra sidan det finns inte många som lyckats att ha frukt på den i fortsätningen inte bara när de köper den. I allra flesta fall överlever den inte fruktningen för att den är utmattad...Men tillbaka till ananasen från rosetten.

          Du måste välja ananas med en frisk rosett. På sommaren är det lättare att finna sådana.
          Du kan välja att rota den i vatten eller i jord. I vattnet kan du se rötterna efter två veckor, men sen kan det ta tid att anpassa sig till jorden och i genomsnitt tar det lika lång tid för båda fall att börja växa. Ungefär 3 månader. Altså tålamod. Inte röra med växten i onödan även om det är mycket spännande att titta från varje sida på den nästan varje dag i början...
          Jag skickar några bilder imorgon...

          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 08-08-2007, 19:35
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  januar_2007.jpg ( 66k ) Antal nedladdningar: 543
           
           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 29-07-2007, 19:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Läckert! Kul att få se den.
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 03-08-2007, 09:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Hej,


          nu bifogar jag lovade bilder på min svenska ananas:

          Ananasen börjar blomma (4.2.2007)
          Bifogad fil  4.2.2007.jpg ( 50.63k ) Antal nedladdningar: 551


          Vi kan se lilla blommor (1.3.2007)
          Bifogad fil  1.3.2007.jpg ( 174.1k ) Antal nedladdningar: 534


          Den växer ganska fort (27.4.2007)
          Bifogad fil  27.4.2007.jpg ( 100.96k ) Antal nedladdningar: 435


          Nu är det maj (15.5.2007)
          Bifogad fil  15.5.2007_2.jpg ( 110.12k ) Antal nedladdningar: 373


          juni 2007 (5.6.2007)
          Bifogad fil  5.6.2007.jpg ( 76.99k ) Antal nedladdningar: 431


          juni 2007
          Bifogad fil  2ananasy_jun2007.jpg ( 160.72k ) Antal nedladdningar: 448


          Vi ska snart äta ananasen (3.8.2007)
          Bifogad fil  Vi_ska_äta_den_snart....jpg ( 104.31k ) Antal nedladdningar: 415


          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 03-08-2007, 09:19
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  13.2.2007.jpg ( 66k ) Antal nedladdningar: 417
           
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 03-08-2007, 11:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          MEN NU BLEV JAG JU ÄNNU MER HAGALEN!!!! ranting.gif ( rolleyes.gif )


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 08-08-2007, 07:57
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Nu kommer skörden...

          sista bilden på växten med ananas
          Bifogad fil  sista_bilden_på_växten_med_ananas....jpg ( 305.43k ) Antal nedladdningar: 505


          ananas skörden
          Bifogad fil  skörden4.jpg ( 14.33k ) Antal nedladdningar: 91


          den luktar underbart
          Bifogad fil  skörden.jpg ( 76.55k ) Antal nedladdningar: 405

          Bifogad fil  skörden2.jpg ( 81.06k ) Antal nedladdningar: 319



          vi väger den
          Bifogad fil  skörden9.jpg ( 104.71k ) Antal nedladdningar: 425

          Bifogad fil  skörden10.jpg ( 213.71k ) Antal nedladdningar: 447


          smaklig måltid!!!
          Bifogad fil  skörden12.jpg ( 50.59k ) Antal nedladdningar: 441


          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 10-08-2007, 11:09
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 10-08-2007, 11:01
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          För att avsluta det här kapitlet lägger jag till bilden på plantan efter skörden, det kanske finns människor här på forumet som är intresserade i ananas odling i svenska förhållanden.

          ananas plantan efter skörden:

          Bifogad fil  ananas_plantan_efter_skörden.jpg ( 89.88k ) Antal nedladdningar: 554


          för de som vill ha ananas på fönsterbrädan är det mer lämpligt med den här vita miniatyr sorten.

          Bifogad fil  ananas__vit_liten.jpg ( 54.84k ) Antal nedladdningar: 430

          Bifogad fil  ananas___vit__hela_växten.jpg ( 117.82k ) Antal nedladdningar: 488



          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 22-08-2007, 20:50
           
          Citera
          L-inda
          Inlägg 22-08-2007, 14:46
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          29-03-2006
          Medlem nr: 7 318



          Ojoj, va häftigt!! Grattis smile.gif
           
          Citera
          Marcelo
          Inlägg 22-08-2007, 15:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          06-07-2006
          Medlem nr: 8 138



          wow!! coolt!
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 22-08-2007, 20:44
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Tack thanks.gif för beundran, L-inda och Marcelo. Den här månaden har jag gjort ett försök att rota ananas rosett i vatten och här är resultat eften en månad:

          Rötterna hos en ananas rosett från affären efter en månad i vatten:
          Bifogad fil  ananas_rötter_efter_en_månad_i_vatten.jpg ( 65.7k ) Antal nedladdningar: 472


          Den pyttelilla "kungen bland frukterna" har vuxit lite efter blomningen:
          Bifogad fil  en_liten_kung_bland_frukterna.jpg ( 90.31k ) Antal nedladdningar: 426


          Ja, och en sak till. Vad gäller Ananas comosus har jag läst mycket om behandlingen med etylen. Om ni vill försöka göra det vänta tills ananas är stor nog att ha en frukt. Annars kan det sluta på det här sättet:
          Bifogad fil  pytteliten_ananas_comosus.jpg ( 49.81k ) Antal nedladdningar: 273


          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 22-08-2007, 21:09
           
          Citera
          ge5239
          Inlägg 25-08-2007, 16:22
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 933



          verkar ju tokskoj, ..och för den korkade (det är väl jag då ..), rosetten, det är alltså precis där det gröna börjar? Och den sattes ner i jord? och sen vänta på att ngt händer?
          Har absolut noll plats för ngt sådant just nu, men låter som ett jäkligt kul projekt för framtiden.. smile.gif
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 25-08-2007, 17:13
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (ge5239 @ 25-08-2007, 17:22) *
          verkar ju tokskoj, ..och för den korkade (det är väl jag då ..), rosetten, det är alltså precis där det gröna börjar? Och den sattes ner i jord? och sen vänta på att ngt händer?
          Har absolut noll plats för ngt sådant just nu, men låter som ett jäkligt kul projekt för framtiden.. smile.gif



          Ge5239, du behöver väl inte undervärdera dig, tror jag, korkade är vi alla om vi inte frågar confused.gif när vi inte vet, eller hur ? flirting.gif Teknik är så underbar nu på att förklara saker på lång dinstans, kasta inte stenar på dig själv. Jag tror att den här bildserien besvarar din fråga på lämpligt sätt kanske också för andra som vill försöka odla ananas någon gång:

          miniananas (mindre form av Ananas comosus)
          Bifogad fil  miniananas1.jpg ( 82.61k ) Antal nedladdningar: 485


          miniananas + rosett
          Bifogad fil  miniananas2.jpg ( 79.4k ) Antal nedladdningar: 470


          miniananas, rosett före planteringen
          Bifogad fil  miniananas3.jpg ( 82.28k ) Antal nedladdningar: 301


          miniananas rosett i jorden maj 2007
          Bifogad fil  miniananas_maj_2007.jpg ( 82.96k ) Antal nedladdningar: 368


          miniananas augusti 2007
          Bifogad fil  miniananas6_augusti_2007.jpg ( 110.36k ) Antal nedladdningar: 433


          Lycka till rose.gif smile.gif

          MVH/clivia


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  miniananas.jpg ( 79.4k ) Antal nedladdningar: 893
           
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 25-08-2007, 19:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Åh, TACK för den bildserien! Nu fattar jag hur man gör! Toppen! thanks.gif blomma.gif


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          ge5239
          Inlägg 25-08-2007, 22:52
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 933



          tackar för svar, kan medela att jag hade gjort fel med den tanken jag hade i mitt lilla huvud ;-)
          (eller, det vet man ju aldrig, jag kör mitt egna lilla sätt lite då och då och förvånar folk när det funkar)
           
          Citera
          mrbrownstone
          Inlägg 04-09-2007, 22:35
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 344



          Hej Clivia

          Jag har planterat en ananans ja köpt på ica haft den sen våras den växer som bara den. Ja måste tack för bild spelet. nu fick ja äntligen svar på om någon lyckat få frukt på en ananas i Sverige. luktar det från plantan när den blommar? ja hoppas min oxå växer sej lika stor som din. har du planterat något annat roligt? ja o min tjej vi plantera aubugen eller hur de stavas. de gick mycke bra. de blev några frukter så de blev Muzaka till middag. men nu e ja hel spänd på anananasen om man lyckas med den me.

          tack o hej

          Krook
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 04-09-2007, 23:04
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Oj vad häftigt!! smile.gif jag ska nog också pröva! Var till en ananas odling på azorerna och odlings processen verkade väldigt invecklad. Men det är ju kul att höra om nån som har lyckats få frukt på den. smile.gif *springer och köper ananas*


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 05-09-2007, 07:41
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (mrbrownstone @ 04-09-2007, 23:35) *
          Hej Clivia

          Jag har planterat en ananans ja köpt på ica haft den sen våras den växer som bara den. Ja måste tack för bild spelet. nu fick ja äntligen svar på om någon lyckat få frukt på en ananas i Sverige. luktar det från plantan när den blommar? ja hoppas min oxå växer sej lika stor som din. har du planterat något annat roligt? ja o min tjej vi plantera aubugen eller hur de stavas. de gick mycke bra. de blev några frukter så de blev Muzaka till middag. men nu e ja hel spänd på anananasen om man lyckas med den me.

          tack o hej

          Krook


          Jag hoppas och håller tummarna att du lyckas, Krook!!! yes.gif rose.gif smile.gif
          Nej, jag har inte märkt att den luktar när den blommar men desto mer luktar den när den mognar!!! Fantastisk upplevelse för hela familjen. Jag har väntat fem år men plantan är värd all möda för min del.
          Grattis till aubergine, tror jag, att detta är den svarta grönsaken i affären 000.gif tummenupp.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 05-09-2007, 08:02
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 00:04) *
          Oj vad häftigt!! smile.gif jag ska nog också pröva! Var till en ananas odling på azorerna och odlings processen verkade väldigt invecklad. Men det är ju kul att höra om nån som har lyckats få frukt på den. smile.gif *springer och köper ananas*


          Jag var på Azorerna för tre år sedan. Deras sort av ananasen smakar lite annorlunda och är mindre i uppväxt anpassad för växthusodlingen men i alla fall den smakade mycket bättre än de som importeras till Sverige som gröna och omogna frukter. Även min ananas i lägenheten var mycket saftigare och saknade helt och hållet de där fibrerna som stannar i tänderna när vi äter de importerade frukterna.

          Lycka till med odlingen !!!:rose: yes.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 05-09-2007, 10:33
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Jo anansen på azorerna var så söt och god. Dom berättade där att det engång hade börjat brinna i ett av deras växthus och att ananasen från det växthuset sedan var så god så efter det har dom börjat "röka" (de hade någo slags trä flisor på marken som de sedan sätter eld på) ananasen i ett visst skede av mognings processen. Därför är den speciellt god påstod de. Vet inte om det är specifikt för azorerna eller om ananasen "röks" annanstans också. Jag skulle ju kunna sätta in bilder från odlingen. det är ju alltid kul med bilder smile.gif

          Bifogad fil  ananas2.jpg ( 104.25k ) Antal nedladdningar: 250


          Bifogad fil  ananas_1.jpg ( 109.07k ) Antal nedladdningar: 437


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera

          14 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon