Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinbladmögel? Och vad göra?, Har flyttat till ny trädgård. Tyvärr ser bladen ut så här
          djohansson85
          Inlägg 03-06-2021, 17:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          30-04-2018
          Medlem nr: 87 269



          Alla blad på hela rankan ser ut så här, i varierande grad. Är det vinbladmögel? Och vad gör vi i så fall åt det?

          Har läst mig till att man ska klippa bort de angripna bladet. Problemet är att det är hela rankan iså fall.

          Kommer det bli några druvor även om bladen är angripna?

          Kan vi behandla eller borde vi ge upp och skaffa en ny? Det är fantastiska druvor vi fick smaka förra året, och grundstammen är grov och gammal. Skulle vara så trist att måsta slänga..

          Redigerat av djohansson85: 03-06-2021, 17:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Screenshot_20210603_181733_Gallery.jpg ( 477.1k ) Antal nedladdningar: 11
          Bifogad fil  Screenshot_20210603_181812_Gallery.jpg ( 506.13k ) Antal nedladdningar: 8
           
           
          Citera
          djohansson85
          Inlägg 01-07-2021, 17:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          30-04-2018
          Medlem nr: 87 269



          Vi nypte av samtliga blad, kanske 1.000 st, hällde på rejält med kogödsel och vattnade ordentligt under kommande veckan. Nya blad kom fort, och av dessa kanske 10% hade vinbladmögel på sig. Vi nypte bort även dessa. Nu ser hela vinrankan faktiskt ut att vara frisk och i väldigt fin form.
           
          Citera
          Österfärneboodla...
          Inlägg 07-07-2021, 21:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 692



          Har sett tre sådana blad på min vinranka, de kom även förra året och då fick jag rådet att spreja alla blad med bikarbonat, vatten och oljelösning minst varje vecka. Jag höll sjukdomen i schack så alla druvor kunde mogna fram men det var en kamp.. intressant att druvämnena överlevde trots att ni tog bort all blad, trodde de var ett måste för att hålla druvorna vid liv. Nu har det gått en vecka sen du skrev, hur ser det ut nu? Kan du kanske skicka en bild av plantan?
           
          Citera
          djohansson85
          Inlägg 18-07-2021, 13:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          30-04-2018
          Medlem nr: 87 269



          Nu två veckor senare har busken tagit sig bra, druvklasarna växer och ett tag såg det ut som att alla nya blad var friska. Men senaste veckan har det längst ut på varje ranka börjat dyka upp samma sjuka blad, på samtliga rankor. Jag löste det genom att göra en sommarbeskärningen, och har klippt av samtliga grena två-tre bladpar utanför druvklasarna.

          På så sätt kan växten fokusera mer näring till druvorna, och jag blir samtidigt av med alla sjuka blad. Jag var tidigare lite tveksam till att beskära så här hårt eftersom i stort sett alla blad innanför druvklasarna var bortplockade sedan tidigare.

          Så här ser de sjuka bubbliga bladen ut på undersidan
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Screenshot_20210718_140316_Gallery.jpg ( 903.29k ) Antal nedladdningar: 9
          Bifogad fil  Screenshot_20210718_140347_Gallery.jpg ( 487.14k ) Antal nedladdningar: 3
           
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 19:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon