Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundra år sedan skotten i Sarajevo, Läsvärt ( dock ej för G Ruda)
          Gita
          Inlägg 28-06-2014, 20:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Varför ska vi bry oss om ett krig som rasade för hundra år sedan? Jo kanske eftersom dagens Europa är omöjligt att förstå utan att förstå kriget och dess följder.

          http://www.svt.se/nyheter/varlden/100-ar-s...tten-i-sarajevo
          Gita
           
          Citera
          silos
          Inlägg 29-06-2014, 01:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Gita nu är du tyvärr bara löjlig och det för att du skriver det du gjorde om Gossen Ruda!
          Och det i en tråd som handlar om allvarliga saker!
          Är det bråk som du vill skapa?
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 29-06-2014, 07:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (silos @ 29-06-2014, 02:37) *
          Gita nu är du tyvärr bara löjlig och det för att du skriver det du gjorde om Gossen Ruda!
          Och det i en tråd som handlar om allvarliga saker!
          Är det bråk som du vill skapa?

          Det tycker jag inte alls. Han förstörde ju som du kanske minns ett par trådar med ännu allvarligare ämnen med dumma, intetsägande kommentarer och personliga påhopp utan att ens läsa länkarna som tråden byggde på. Jag vill inte ha alla mina inlägg sönderhackade av ren elakhet eller medveten dumhet.
          Gita
          P.s Silos kanske du borde kommentera ämnet istället. D.s
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-06-2014, 08:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Finns säkert många som skulle behöva läsa den artikeln men jag är inte säker på att det skulle hjälpa.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 29-06-2014, 08:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (*Stintan* @ 29-06-2014, 09:04) *
          Finns säkert många som skulle behöva läsa den artikeln men jag är inte säker på att det skulle hjälpa.

          Hjälpa vad,mot historielöshet eller förståelsen för hur europa växt fram,varför EU är så viktigt för många medlemsländer?
          Jag tycker att all historiekunskap är oerhört viktig då tyvärr det mesta går i cirklar.
          på 30-talet framväxten av extremgrupper pga arbetslöshet och kriser, nu 2014 likadant över hela europa.
          Skall demokratierna göra samma misstag och tillåta dessa grupper att bli så stora så vi får en upprepning av 40-talet? Eller ta lärdom av historien och ta itu med problemen?
          Ulf
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 29-06-2014, 09:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (malarmaster @ 29-06-2014, 09:36) *
          /*******/
          Skall demokratierna göra samma misstag och tillåta dessa grupper att bli så stora så vi får en upprepning av 40-talet? Eller ta lärdom av historien och ta itu med problemen?
          Ulf

          Min saliga moder sa en gång " du kan inte lära dig av mina misstag, du får lära dig av dina egna"

          Tror det stämmer stort, även i andra sammanhang.
          Har svårt att tro att någon lärt sig något av historien
          I så fall hade inte nazistpartier haft så stor framgång. sad.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 29-06-2014, 09:42
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (pejori @ 29-06-2014, 10:18) *
          Min saliga moder sa en gång " du kan inte lära dig av mina misstag, du får lära dig av dina egna"

          Tror det stämmer stort, även i andra sammanhang.
          Har svårt att tro att någon lärt sig något av historien
          I så fall hade inte nazistpartier haft så stor framgång. sad.gif


          Är egentligen nazismen särskilt framgångsrik? Är det inte många gånger så att man devalverar begreppet nazism genom att använda ordet i nedsättande syfte mot allt möjligt man inte gillar?
          Ta till ex. SD, vilket ju inte är ett särskilt trevligt parti, men det är ju faktiskt inte ett nazistiskt parti som en del påstår. Genom att kalla det som inte är nazism för nazism så hjälper man till att på sikt framställa nazismen som något ofarligt och det är farligt
          Gita
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-06-2014, 09:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (malarmaster @ 29-06-2014, 09:36) *
          Hjälpa vad,mot historielöshet eller förståelsen för hur europa växt fram,varför EU är så viktigt för många medlemsländer?
          Jag tycker att all historiekunskap är oerhört viktig då tyvärr det mesta går i cirklar.
          på 30-talet framväxten av extremgrupper pga arbetslöshet och kriser, nu 2014 likadant över hela europa.
          Skall demokratierna göra samma misstag och tillåta dessa grupper att bli så stora så vi får en upprepning av 40-talet? Eller ta lärdom av historien och ta itu med problemen?
          Ulf



          Konjungtursvängningar, kriser och arbetslöshet är svårt att undvika för att inte säga omöjligt. Vad historien borde lärt oss vid det här laget är vilka metoder man inte ska använda i dylika situationer. Dvs inte invandringens fel, inte utlänningars fel, inte arbetslösas fel som vi andra ska beskylla och jaga dem för. Utan det är istället allas vårt ansvar att på humanitära grunder hjälpa varandra genom kriser och svårigheter.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 29-06-2014, 09:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Jubbe063 @ 29-06-2014, 10:43) *
          Konjungtursvängningar, kriser och arbetslöshet är svårt att undvika för att inte säga omöjligt. Vad historien borde lärt oss vid det här laget är vilka metoder man inte ska använda i dylika situationer. Dvs inte invandringens fel, inte utlänningars fel, inte arbetslösas fel som vi andra ska beskylla och jaga dem för. Utan det är istället allas vårt ansvar att på humanitära grunder hjälpa varandra genom kriser och svårigheter.

          bravo.gif tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 29-06-2014, 10:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Jubbe063 @ 29-06-2014, 10:43) *
          Konjungtursvängningar, kriser och arbetslöshet är svårt att undvika för att inte säga omöjligt. Vad historien borde lärt oss vid det här laget är vilka metoder man inte ska använda i dylika situationer. Dvs inte invandringens fel, inte utlänningars fel, inte arbetslösas fel som vi andra ska beskylla och jaga dem för. Utan det är istället allas vårt ansvar att på humanitära grunder hjälpa varandra genom kriser och svårigheter.

          Låter vackert och bra, men det fungerar som du väl vet inte så. Varför gör det inte det tror du?
          Gita
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-06-2014, 10:50
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Gita @ 29-06-2014, 11:29) *
          Låter vackert och bra, men det fungerar som du väl vet inte så. Varför gör det inte det tror du?
          Gita


          Så uppgiven du låter. Klart inget kan hända om man inte försöker. Men visst kan man ju säga som du att det fungerar inte så, rycka på axlarna och fortsätta som vanligt med diskriminering, rashat, förföljelse, krig och orättvisor. Eller så ser man på hur det tidigare gått i historien, drar lärdom av det och försöker göra annorlunda. Kanske går det bättre, kanske inte, men då har man i alla fall gjort ett försök till förändring istället för att ge upp.

          Går ju inte att lägga sig ner och dö bara för att det är svårt.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 29-06-2014, 11:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Jubbe063 @ 29-06-2014, 11:50) *
          Så uppgiven du låter. Klart inget kan hända om man inte försöker. Men visst kan man ju säga som du att det fungerar inte så, rycka på axlarna och fortsätta som vanligt med diskriminering, rashat, förföljelse, krig och orättvisor. Eller så ser man på hur det tidigare gått i historien, drar lärdom av det och försöker göra annorlunda. Kanske går det bättre, kanske inte, men då har man i alla fall gjort ett försök till förändring istället för att ge upp.

          Går ju inte att lägga sig ner och dö bara för att det är svårt.

          Du har ingen teori varför det aldrig har och aldrig kommer att fungera enl. din vackra vision.

          Jo så här tror jag att det är, "Mina barn är viktigare för mig än andras barn" dvs. människans inneboende instinkt att se till sig själv och till de sina i första hand.
          Man kan också kalla det egoism, något som är viktigt/helt nödvändigt för människans överlevnad.
          Sen är det väl så att egoism yttrar sig på olika sätt, alla vill ju må bra och för somliga är det viktigt att känna sig "goda" och då kan det till och med räcka att skänka ett par tjugor till någon rumänsk tiggare.
          Gita
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-06-2014, 13:01
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Gita @ 29-06-2014, 12:31) *
          Du har ingen teori varför det aldrig har och aldrig kommer att fungera enl. din vackra vision.

          Jo så här tror jag att det är, "Mina barn är viktigare för mig än andras barn" dvs. människans inneboende instinkt att se till sig själv och till de sina i första hand.
          Man kan också kalla det egoism, något som är viktigt/helt nödvändigt för människans överlevnad.
          Sen är det väl så att egoism yttrar sig på olika sätt, alla vill ju må bra och för somliga är det viktigt att känna sig "goda" och då kan det till och med räcka att skänka ett par tjugor till någon rumänsk tiggare.
          Gita



          Jodå, teorier kan man nog ha. Vet att världen är komplex. Men utan en vision att arbeta mot lär ju inget lösas. Och man ska aldrig säga aldrig och att det inte går. Det vet man inte förtän man försökt. Historien har lärt oss det med. En gång i tiden var det omöjligt att flyga, gick inte att bromsa HIV, omöjligt att transplantera organ, omöjligt att åka till rymden.

          Vad egoismen anbelangar varierar nog graden av egoism rätt mycket mellan individer. Med kunskap och bra förutsättningar i övrigt har flertal studier i psykologi och sociologi visat på att det går att minska graden av egoism, ändra attityder och beteenden :-)
           
          Citera
          silos
          Inlägg 29-06-2014, 14:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Gita @ 29-06-2014, 08:40) *
          Det tycker jag inte alls. Han förstörde ju som du kanske minns ett par trådar med ännu allvarligare ämnen med dumma, intetsägande kommentarer och personliga påhopp utan att ens läsa länkarna som tråden byggde på. Jag vill inte ha alla mina inlägg sönderhackade av ren elakhet eller medveten dumhet.
          Gita
          P.s Silos kanske du borde kommentera ämnet istället. D.s


          Jag trodde i min enfald att du var bättre än att ge igen:(

          Jag har läst men mina åsikter om denna sak har ingen som helst betydelser för de är just bara en massa åsikter om sådant som hänt för länge sen!
          Men en sak vet jag att mänskligheten är på väg åt total förintelse:(
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 29-06-2014, 15:46
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (silos @ 29-06-2014, 15:34) *
          Jag trodde i min enfald att du var bättre än att ge igen:(

          Jag har läst men mina åsikter om denna sak har ingen som helst betydelser för de är just bara en massa åsikter om sådant som hänt för länge sen!
          Men en sak vet jag att mänskligheten är på väg åt total förintelse:(

          Hmmm är man en bättre person om man inte ger igen?? Tror inte ett dugg på att vända andra kinden till om man inte vill ha en smocka till förstås. Och jag tror inte alls på någon total förintelse.
          Gita
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 29-06-2014, 20:33
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          CITAT (Gita @ 29-06-2014, 12:31) *
          ... egoism, något som är viktigt/helt nödvändigt för människans överlevnad.

          Gita



          Är det? ohmy.gif Hur då? g.gif


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-06-2014, 20:38
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Eva-Helene @ 29-06-2014, 21:33) *
          Är det? ohmy.gif Hur då? g.gif
          Jag tror det har med evolutionsteorin att göra.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 29-06-2014, 20:51
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Gita @ 29-06-2014, 16:46) *
          Hmmm är man en bättre person om man inte ger igen?? Tror inte ett dugg på att vända andra kinden till om man inte vill ha en smocka till förstås. Och jag tror inte alls på någon total förintelse.
          Gita


          Javisst är man en bättre människa om man väljer att inte ge igen!
          Men den konsten är mycket svår!
          Jag förstår mer än väl att du är en människa som hellre ge igen och i världen finns det många V den typen av människor:(
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 30-06-2014, 06:47
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Eva-Helene @ 29-06-2014, 21:33) *
          Är det? ohmy.gif Hur då? g.gif

          Det ligger i generna att vilja det bästa för sina egna barn och andra som står en nära.
          Stod valet mellan mina eller dina barns överlevnad så valde jag självklart mina. Inte för att mina barn nödvändigtvis är mera värdefulla än dina utan för att mina barn är viktigare för mig dvs. av egoism.

          Jag är övertygad om att alla människor är sig själva närmast allt annat är hyckleri. Jag är också ganska övertygad om att de flesta människor vill göra det bästa för sin avkomma, därav utveckling och också överlevnad.
          Gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 30-06-2014, 06:53
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (silos @ 29-06-2014, 21:51) *
          Javisst är man en bättre människa om man väljer att inte ge igen!
          Men den konsten är mycket svår!
          Jag förstår mer än väl att du är en människa som hellre ge igen och i världen finns det många V den typen av människor:(

          Fast självgodhet (och hyckleri) gör väl ändå inte någon till en bättre människa?
          Gita
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 10:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon