Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrus/vinterförvaring, Min citrus tappar alla blad!
          Herman76a
          Inlägg 01-01-2019, 21:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          26-07-2018
          Medlem nr: 87 935



          Citrustråden verkar död så kastar ut frågan här oxå, behöver nämligen hjälp med mina citroner.
          De är odlade från kärna och är ca 1 1/2 år gamla, i år när temperaturen föll så ställde jag ner dem i förrådet. Har ingen möjlighet att ge dem xtra ljus där nere men de står iaf i fönster i söderläge, är ca 10-12gr där nere.
          De är gröna och fina men nu har båda börjat tappa massor av blad!! sad.gif
          Vad göra? Ska jag låta dem stå kvar där nere och hoppas på det bästa eller ska jag ta upp dem till lägenheten?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-01-2019, 11:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Att övervintra växter som behåller sina blad över vintern är alltid en utmaning under vår kalla och mörka årstid. De som fäller bladen kan enkelt övervintras mörkt och frostfritt men citrus är ju en medelhavsväxt som vill ha svalt och ljust som det är vid medelhavet under vintern.

          Inomhustemperatur är för varm för en citrusväxt och den försvagas av fel miljö, försvagade växter drabbas regelmässigt av ohyra vilket är mera regel än undantag för en citrus som inte klarar av att försvara sig.

          Temperaturen i ditt förråd är bra men bristen på ljus är det som får den att fälla sina blad. Ljuset från ett fönster är alldeles otillräckligt vintertid. Det enda jag kan se som möjligt att rädda växten är extra belysning under vintern.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 15:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon