Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  « < 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Gunilla T
          Inlägg 26-09-2009, 08:29
          Länk hit: #201


          Gäster






          CITAT (jegi @ 25-09-2009, 20:05) *
          Nu vet jag inte var du odlar, Gunilla, men junimagnolia har jag haft problem med här i zon IV. Jag vet inte om det är proviniensen som är kass, men den har frusit både på våren och hösten, och i år sköt den nytt från backen.


          Jag odlar i zon 2 - 3 men i trädgården tror jag att zon 2 råder pga av naturliga förhållanden och de skydd vi byggt upp.

          Nu var den Magnolian jag köpte inte ett praktexemplar, alldeles för ung planta. Den lever men har inte vuxit alls i sommar så tveksamt om den överlever. Den borde få övervintra några år i växthus men nu är den iaf utplanterad.

          I somras hade jag möjlighet att besöka en fantastisk trädgård i samma odlingszon som jag själv bor i. Har aldrig sett något likande, där växte åtminstone 10 obovata som var lika höga som mina stora björkar därhemma. Jättelika blad och enorma blommor, diametern på stammarna var ca 2-3 dm. Hela undervegetationen beståd av enorma Rhododendron och Azaleor så visst går det för entusiaster med stor kunskap.

          ...och så blev jag påverkad giggle.gif och köpte min alldeles för outvecklade lilla planta av junimagolian.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-06-2010, 10:43
          Länk hit: #202


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nu har jag länge beundrat en stor, vacker katsura som jag kör förbi på väg till jobbet varje dag, och nu kunde jag inte hålla mig längre utan köpte en egen. 228kr för ett nästan två meter högt friskt och frodigt trestammat exemplar blev det, känns som en riktigt bra affär. Nu gäller det att hitta ett passande ställe till den bara, visserligen har jag ju våta partier på min annars torra tomt men dom ligger lite avsides

          Vad har ni andra fått tag på för kul den här våren?
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-06-2010, 12:37
          Länk hit: #203


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          Ett variegerat tulpanträd, ca 150 cm högt. Liriodendron tulipifera 'Auromarginata'

          Ett rödbladigt trumpetträd, ca 1 m högt. Catalpa × erubescens 'Purpurea' - purpurkatalpa

          Ett näsduksträd som dels ska blomma tidigt, dels med stooora blommar. Just nu är det bara en halv meter högt, så jag vet inte riktigt hur länge det dröjer... Davidia involucrata 'Sonoma'

          En rödbladig björk som ska få kritvit stam. 1,5 m högt nu. Betula pubescens 'Rubra'

          En kasperbenved som ska få urläckra frukter till hösten. 0,5 m idag. Euonymus cornutus var quinquecornutus

          Ja, det var väl skörden av träd och buskar hittills i år. En skenkamelia blir nästa inköp - såvitt jag vet nu. wink.gif (Stewartia pseudocamellia)

          Än så länge är det bara rödbjörken som blivit planterad. Jag måste fundera lite till på var de andra ska placeras. De är ju egentligen inte härdiga hos mig...

          Redigerat av HelenJ: 12-06-2010, 12:38


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2010, 12:46
          Länk hit: #204


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:37) *
          Ett variegerat tulpanträd, ca 150 cm högt. Liriodendron tulipifera 'Auromarginata'

          Ett rödbladigt trumpetträd, ca 1 m högt. Catalpa × erubescens 'Purpurea' - purpurkatalpa

          Ett näsduksträd som dels ska blomma tidigt, dels med stooora blommar. Just nu är det bara en halv meter högt, så jag vet inte riktigt hur länge det dröjer... Davidia involucrata 'Sonoma'

          En rödbladig björk som ska få kritvit stam. 1,5 m högt nu. Betula pubescens 'Rubra'

          En kasperbenved som ska få urläckra frukter till hösten. 0,5 m idag. Euonymus cornutus var quinquecornutus

          Ja, det var väl skörden av träd och buskar hittills i år. En skenkamelia blir nästa inköp - såvitt jag vet nu. wink.gif (Stewartia pseudocamellia)

          Än så länge är det bara rödbjörken som blivit planterad. Jag måste fundera lite till på var de andra ska placeras. De är ju egentligen inte härdiga hos mig...


          vilka läckra träd du skaffat!, brokbladigt tulpanträd har jag letat efter på plantskolor men inte hittat. annars får jag köpa det på postorder eller från utlandet.

          den björken du skaffat skulle nog även jag kunna gilla, du får visa bilder!. har sett rödbladig björk innan i verkligheten och bladen var vackra, fast stammen var inte så himla vit. men kontrasterna mellan rött och vitt låter snyggt.

          kasperbenveden var också snygg.

          CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:37) *
          De är ju egentligen inte härdiga hos mig...


          fast så känsliga är väl inte träden ?

          jag vet iförsig inte vad benveden tål, men resten borde klara sig hos dig.

          du får ge dom bra lägen.
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-06-2010, 12:47
          Länk hit: #205


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:42) *
          vilka läckra träd du skaffat!, brokbladigt tulpanträd har jag letat efter på plantskolor men inte hittat. annars får jag köpa det på postorder eller från utlandet.

          den björken du skaffat skulle nog även jag kunna gilla, du får visa bilder!. har sett rödbladig björk innan i verkligheten och bladen var vackra, fast stammen var inte så himla vit. men kontrasterna mellan rött och vitt låter snyggt.

          kasperbenveden var också snygg.

          Samtliga finns att köpa på Växtia i Markaryd (där jag jobbar - det är därför jag asar hem dem....)

          Bifogad fil  tulpantr_d.jpg ( 79.14k ) Antal nedladdningar: 29

          Tulpanträd

          Bifogad fil  r_dbj_rk.jpg ( 153.85k ) Antal nedladdningar: 24

          Rödbjörk - ännu för ungt för att ha fått vit stam

          Bifogad fil  kasperbenved.jpg ( 205.05k ) Antal nedladdningar: 14

          Blommande kasperbenved



          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2010, 12:52
          Länk hit: #206


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:47) *
          Samtliga finns att köpa på Växtia i Markaryd (där jag jobbar - det är därför jag asar hem dem....)

          Bifogad fil  tulpantr_d.jpg ( 79.14k ) Antal nedladdningar: 29

          Tulpanträd

          Bifogad fil  r_dbj_rk.jpg ( 153.85k ) Antal nedladdningar: 24

          Rödbjörk - ännu för ungt för att ha fått vit stam

          Bifogad fil  kasperbenved.jpg ( 205.05k ) Antal nedladdningar: 14

          Blommande kasperbenved


          jätte vackra bilder, då kanske jag kommer och hälsar på nästa gång jag är nere i skåne. mina föräldrar är ju också intresserade av trädgård och lite ovanligare också. så det kanske går att övertala dom till en tripp. grattis till jobbet blomma.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-06-2010, 13:33
          Länk hit: #207


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Just tulpanträd står det ett planterat vid min plantskola, omkring fyra meter högt och fram till i höstas mycket vackert. Idag såg det bedrövligt ut, den gångna vintern tyckte den absolut inte om. Jag skulle gärna vilja ha ett, men tyvärr är det väll inte härdigt hos mig. På Nya Zealand var dom vanliga som gatuträd, och där blev dom fantastiskt vackra.

          Näsduksträd stod jag och funderade över på plantskolan idag, dom hade fina exemplar men jag vågade inte köpa det heller. Synd att man inte bor i zon 1 sad.gif

          Redigerat av Huggorm: 12-06-2010, 13:33
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2010, 13:46
          Länk hit: #208


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          alla tulpanträd som jag har sett här i zon 3-4 Vg har klarat sig utan skador, mina föräldrars i nord/östra skåne zon 1-2 (lägst -19c) har klarat vintern utan problem, i samma samhälle finns det ett stort fullvuxet tulpanträd stor som en ek. den har klarat vintrar ner till -25c -30c (kanske lägre än så den är gammal). så tulpanträd är härdigare än vad det ibland sägs, dock hinner dom knappt blomma utanför zon 0-1. dom brokbladiga formerna kan kanske vara känsligare, har för mig att dom är satta till zon 2.

          här är en tråd om näsduksträd
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...n%E4sdukstr%E4d

          Redigerat av flaxss: 12-06-2010, 13:46
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-06-2010, 16:26
          Länk hit: #209


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:46) *
          fast så känsliga är väl inte träden ?

          jag vet iförsig inte vad benveden tål, men resten borde klara sig hos dig.

          du får ge dom bra lägen.

          Jag har zon 3 hos mig, så jag får verkligen tänka efter innan jag planterar dem så de får optimala platser. Men min ginkgo som jag satte i fjol har klarat vintern utan problem så det ska nog lösa sig.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-06-2010, 16:34
          Länk hit: #210


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:52) *
          jätte vackra bilder, då kanske jag kommer och hälsar på nästa gång jag är nere i skåne. mina föräldrar är ju också intresserade av trädgård och lite ovanligare också. så det kanske går att övertala dom till en tripp. grattis till jobbet blomma.gif

          Just ovanliga växter har vi en hel del, så ni är välkomna. Mitt största problem är att jag måste försöka få något kvar av lönen - annars hade jag nog haft växter med mig hem varje dag!


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2010, 17:06
          Länk hit: #211


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 17:26) *
          Jag har zon 3 hos mig, så jag får verkligen tänka efter innan jag planterar dem så de får optimala platser. Men min ginkgo som jag satte i fjol har klarat vintern utan problem så det ska nog lösa sig.


          jag fick för mig att du bodde i zon 1-2 ,, hmm vet inte vart jag fått det ifrån g.gif .

          vad roligt att din ginkgo klarat sig bravo.gif

          CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 17:34) *
          Just ovanliga växter har vi en hel del, så ni är välkomna. Mitt största problem är att jag måste försöka få något kvar av lönen - annars hade jag nog haft växter med mig hem varje dag!


          känner igen det där giggle.gif det är roligt att handla upp lönen på växter, fast man måste ju leva också.

          jag tror jag hittade hemsidan till den plantskolan, men jag kom inte in får försöka igen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-06-2010, 17:12
          Länk hit: #212


          Gäster






          Tyckte inte jag planterat så många träd och buskar i vår men när jag kollade lapparna blev det en del;

          Fothergilla major - stor häxal
          Sorbus commixta `Dodong´ - ullungrönn
          Picea abies `Waldbrunn´ - dvärgran
          Pinus sylvestris `Waterreri´ - klottall
          Magnolia `Goldstar´ - en hybrid mellan acuminata och stellata
          Viburnum furcatum - japanskt gaffelolvon
          Magnolia ´Wada memory´
          Acer palmatum `Osakazuki´- japansk lönn
          Euonymus cornutus `Quinquecornutus´- kasperbenved
          Daphne x burkwoodii `Somerset´- dofttibast

          samt några Rhododendron och Pieris japonica som allt ramlar ner i korgen.
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-06-2010, 17:53
          Länk hit: #213


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 18:06) *
          jag tror jag hittade hemsidan till den plantskolan, men jag kom inte in får försöka igen.

          Bry dig inte om det, den är kass.... Jag ska göra om den i vinter.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Ezereht
          Inlägg 13-06-2010, 10:44
          Länk hit: #214


          Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 514



          CITAT (Ingo @ 04-05-2004, 17:29) *
          Cilla, apropå plommonet: Jag har aldrig sett till några sorkhål här. Undrar om inte marken är för stenig för dem.
          Men förra våren kom det fram ett par-tre stamskott på plommonet, precis i markytan. Jag ryckte bort dem. Kanske var det i de såren som rötan kom in..? Nä, det får nog förbli ett mysterium.

          Körsbärskornell har vi ett par mycket stora gamla buskar av i omgivningarna där jag bor (har varit stora parktomter kring diverse byggnader i den gamla bruksmiljön - Gränges disponentvilla etc). De ser verkligen härliga ut när de blommar på bar kvist. Båda är stora som gamla hasselbuskar modell större.


          Är bären ätliga på den?


          --------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-06-2010, 10:47
          Länk hit: #215


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Ezereht @ 13-06-2010, 11:44) *
          Är bären ätliga på den?

          Om du menar körsbärskornellen så är bären ätliga. Ett annat av alla träd som står på min långa önskelista...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-06-2010, 13:59
          Länk hit: #216


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Idag när jag åkte ut till stugan stod det två små valnötsplantor på trappan och väntade. En grå valnöt och en äkta som jag fått av grannen smile.gif Jag hade bara manchuriska tidigare så det var ett trevligt tillskott. Nu är det bara svart valnöt och japansk valnöt kvar, sedan har jag nog alla de sorter man ens kan hoppas på i Sverige.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2010, 14:19
          Länk hit: #217


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 27-06-2010, 14:59) *
          Idag när jag åkte ut till stugan stod det två små valnötsplantor på trappan och väntade. En grå valnöt och en äkta som jag fått av grannen smile.gif Jag hade bara manchuriska tidigare så det var ett trevligt tillskott. Nu är det bara svart valnöt och japansk valnöt kvar, sedan har jag nog alla de sorter man ens kan hoppas på i Sverige.


          vad roligt att du har fått fler valnöts arter, hoppas det ska gå bra med dom. det är ju vackra växter. själv har jag bara äkta och svart. men då får du se till att skaffa resten med.

          sedan efter det har du dessa kvar
          Juglans ailanthifolia var. cordiformis

          och så roliga hybrider
          Juglans x bixbyi
          juglans x intermedia
          Juglans x quadrangulata
          Juglans x sinensis
          juglans x notha
          juglans x paradox
          Juglans x royal

          om du vill ha alla som är någorlunda härdiga.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-06-2010, 15:05
          Länk hit: #218


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (flaxss @ 27-06-2010, 15:19) *
          vad roligt att du har fått fler valnöts arter, hoppas det ska gå bra med dom. det är ju vackra växter. själv har jag bara äkta och svart. men då får du se till att skaffa resten med.

          sedan efter det har du dessa kvar
          Juglans ailanthifolia var. cordiformis

          och så roliga hybrider
          Juglans x bixbyi
          juglans x intermedia
          Juglans x quadrangulata
          Juglans x sinensis
          juglans x notha
          juglans x paradox
          Juglans x royal

          om du vill ha alla som är någorlunda härdiga.
          Ja, hybrider finns ju också, men det blir så mycket då, jag har fullt upp att hitta plats för grundformerna biggrin.gif Juglans ailanthifolia var. cordiformis skall jag kolla upp, det måste ju vara en variant på den japanska valnöten.

          Sedan finns det faktiskt ytterligare en valnöt som borde kunna klara sig här - juglans australis. Den växer i bergen i sydamerika och skall vara mer frosttålig än den äkta juglans regia. Hur den gillar det svenska klimatet vet väll ingen, och att få tag på en är nog inte heller enkelt. Sedan kan man ju fråga sig varför man vill ha alla sorters valnöt, de är ju ändå ganska lika. Men är man en samlare så är man whistling.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2010, 16:13
          Länk hit: #219


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Huggorm @ 27-06-2010, 16:05) *
          Ja, hybrider finns ju också, men det blir så mycket då, jag har fullt upp att hitta plats för grundformerna biggrin.gif Juglans ailanthifolia var. cordiformis skall jag kolla upp, det måste ju vara en variant på den japanska valnöten.

          Sedan finns det faktiskt ytterligare en valnöt som borde kunna klara sig här - juglans australis. Den växer i bergen i sydamerika och skall vara mer frosttålig än den äkta juglans regia. Hur den gillar det svenska klimatet vet väll ingen, och att få tag på en är nog inte heller enkelt. Sedan kan man ju fråga sig varför man vill ha alla sorters valnöt, de är ju ändå ganska lika. Men är man en samlare så är man whistling.gif


          ja man måste ha plats för dom, det blir ju ganska stora träd med tiden om dom trivs.

          ja det är en variant eller underart av den japanska, jag har inte riktigt koll. men den heter hjärtnöt, nöten är tydligen formad på något annorlunda vis. här är en tråd om den som jag hittade på allt om trädgårds forum
          http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...=9920&view=

          jag vet inte alls hur den är i sverige, men även den är ju intressant och ovanlig. sedan finns det ju fler från södra USA och sydamerika som dock är känsligare. men i kruka kan man ju ha dom.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2012, 15:25
          Länk hit: #220


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nu har jag blivit fyra träd rikare igen, eller åtminstone fyra sorter. Någon som kan gissa vad det är för några? Som synes på den det är två av, så köpte jag osett på postorder. Men dessa var de två sista av en ovanlig sort, så tar de sig bara så gör det inget att de ser lite trötta ut.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  1.jpg ( 159.46k ) Antal nedladdningar: 24
          Bifogad fil  2.jpg ( 167.16k ) Antal nedladdningar: 34
          Bifogad fil  3.jpg ( 152.29k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  4.jpg ( 168.04k ) Antal nedladdningar: 25
           
           
          Citera

          12 sidor V  « < 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 11:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon