Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hps vs Mh, vilken lampa ska jag satsa på?
          Samot
          Inlägg 29-11-2002, 18:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem sedan:
          11-11-2002
          Medlem nr: 323



          Hej!

          Jag ska införskaffa en riktig växtlampa nu... men bör jag satsa på en Metallhalid eller Högtrycksnatrium? Ska främst ha lampan till att driva upp tomater,gurkor och lite andra växter på vårvintern så jag kan plantera ut dem tidigt. Men som sagt vilken lampa? Alla tips och ideer är välkomna smile.gif


          --------------------
          Tomas, Östersund, zon 6
           
          Citera
          Agar
          Inlägg 03-12-2002, 21:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 455



          HPS skulle jag säga dvs Högtrycks Natrium... MH är bättre för "blommande":rolleyes: växter då du vill ha stora blommor...HPS´ens spectrum passar bättre för vegetativ tillväxt.
          Tänk även på att en HPS lampa genererar mycket värme och att du har en ljus-cycel som liknar den som plantorna sedan ska stå under när du sätter ut dem.
           
          Citera
          Hampus
          Inlägg 04-12-2002, 18:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 97



          Agar, det är tvärtom. Det är HPS:en som är bättre för blommor smile.gif
           
          Citera
          Agar
          Inlägg 04-12-2002, 23:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 455



          Jasså?
          HPS har ett mer rött spectrum vilket stimulerer den vegetativa tillväxten och MH har en mer blå ton i sitt spectrum.

          Dessutom är en HPS vs en MH med samma effekt, mer ljuskraftig dvs den ger ifrån sig mer Ljus[Luminen el Lux.]

          //Agar.
           
          Citera
          Hampus
          Inlägg 04-12-2002, 23:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 97



          blått ljus främjar vegetativ tillväxt och rött blomning. jag vill inte verka besserwisser men om du kollar upp det så ser du att du fått det om bakfoten smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-12-2002, 23:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Njae att säga att blått eller rött ljus har si och sådan inverkan är väl att förenkla, allt har med vilken sammansättning ljuset i lampan har + belysningstiden.

          Och sedan är det väl också frågan om hur förhållandet är mellan ljusrött ljus och mörkrött ljus. För det finns ju olika våglängder inom det röda ljuset som påverkar växten olika.

          Dessutom påverkar dagsländen växten mera än färgerna på ljuset när det gäller om de är i vegetativt stadium eller generativt stadium. Växter är ju kortdagsväxter, långdagsväxter eller dagsneutrala.

          Bra bok med info om fotomorfogenes (ljusets inverkan på växterna) + klimatstyrning och annat som har inverkan på växterna är Plantedyrking i regulert klima utgiven av Landbruksforlaget (Norge). Denna bok används på trädgårdsskolor i norge + i sverige(naturbruksgymnasier, lantbruksuniversitetet)

          (Ingenstans i denna bok finns det någon uppgift om något så förenklat att blått ljus främjar vegetativ tillväxt och rött ljus generativ eller vice versa.)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Agar
          Inlägg 05-12-2002, 09:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 455



          Som sagt...det beror precis på vilken typ av växter det är.
          Dock så har HPS mer ljus styra vilket resulterar i ett större område den kan täcka m2 mässigt..så jaghade iaf köpt en HPS.
          Jag vet att samot vet att jag har referenser som kommer från det övre skiktet av odlare då det gäller ljus och artificiell belysning.

          Som Åsa skriver så har det med vilka våglängder ljuset ligger i HPS har huvudsakligen ett Röd, blått spectrum med mest betoning på det röda[vilket natriumet ger den]
          mot MH´s mer blåa spectrum.[den har ett visst rött spectrum denmed men med betoningen på blått.]

          Det verkar som sagt råda delade meningar i frågan. biggrin.gif

          MVH
          //Agar
           
          Citera
          Hampus
          Inlägg 05-12-2002, 18:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 97



          Jag hade också köpt HPS:en just för att den ger mer lumens. Ärligt talat tror jag inte man märker någon större skillnad om man har en HPS med betoning mot det röda spectrat eller en MH med det blå.

          Titta på den här sidan:
          http://www.thegrowstore.com/lights.shtml

          Ännu en länk:
          http://www.plantitearth.com/lights.html
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 06-12-2002, 11:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Samot - hur vill Du använda lampan?
          Skall Du driva upp fröplantor eller skall Du odla dem vidare i växthuset?
          Man kan bolla en hel del med olika sorters natriumlampor med för det finns varieteter på dem med ;-)

          Hälsar Ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 13:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon