Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blommar hyacinten igen?
          Posse
          Inlägg 02-12-2002, 10:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          När jag beredde plats för elljusstakar i fönstren stod den gamla vissnade hyacinten som jag fick förra julen i vägen, men när jag tittade närmare in genom den vissnade mossan ovanpå lökarna såg jag några centimeter hög, friskt grön växtlighet sticka upp. ohmy.gif

          Efter bortröjning av allt det vissna framgår att det växer grönt från alla de tre lökarna och jag hoppas förstås att det kan bli blommor igen till jul! rolleyes.gif

          Finns det hopp? Hur ska jag maximera chanserna?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-12-2002, 10:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vill du ha den där massiva blomningen så bör du köpa nya lökar. Hyacinter kan blomma om flera gånger fast ofta blir det en lite klenare blomning. +Året efter att de blommat rikligt så kan de hoppa över blomningen i något år. Själv brukar jag plantera ut hyacinterna i trädgården på våren de kan övervintra på många håll i sverige. Även i trädgården blir ofta blomningen lite mindre än vad de blir på de köpta lökarna. När det gäller de köpta lökarna så har man knipsat av blommorna i några år för att löken ska ha byggt upp en rejäl näringsreserv så konsumenten får en riktigt stor och fin blomma.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 02-12-2002, 11:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          Jag är sån att jag det tycker att det känns kul och meningsfullt att "förlänga livet" på såväl döda som levande ting och tycker då förstås att det vore roligt om det överhuvudataget ville bli några blommor igen på hyacinten. smile.gif

          Lökarna trängs i den sedvanliga simpla plastkrukan och runt dem anas lite grusig "jord". Bör jag försöka plantera om, eller kanske bara fylla på?

          Bör krukan främst stå varmt eller i dagsljus? Vattnas - lite eller mycket?
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 02-12-2002, 11:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          De flesta lökväxter fungerar så att de blommar på redan upplagrad näring. Efter blommningen sammlas näring till nästa år. Det är i detta skede de behöver jord, näring osv.

          Om det som tittar upp ur löken är en blomknopp behöver du inte göra nåt. Om det är blad bör du ge dom en ny större kruka och bra jord för att bygga upp löken inför nästa år. Har du trädgård? Plantera då ut löken. Är det tjäle nu kan du odla den i kruka tills våren och plantera ut den med blad och allt.

          Strax efter nyår brukar handeln rea hyacintlökar med vissna blommor. (20:- för 10 lökar förra gången) Då köper jag, planterar i krukor med jord och sen ut i trädgården. Blommorna blir mindre och glesare ute men en underbar snittblomma tidigt på våren - så dom dofter.

          Att återanvända hyacintlökar innomhus tycker jag knappast är värt besväret, dom är ju väldigt billiga i sina trista plastkrukor huh.gif Men detta är ju den resandes ensak och ser man en särskild utmaning i att klara detta så varför inte. Lycka till tongue.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon