Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amaryllis, Hur fortsätter jag nu då?
          Eva St
          Inlägg 10-12-2002, 13:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Har tidigare skrivit att jag har en Amaryllis som jag fick förra året, skrev också att jag planterat, vattnat o satt den på fönsterbrädan vilket ju inte var helt bra för då började bladen komma och ingen knopp. Fick då svar från dig Gunvor att jag skulle ställa den mörkt vilket jag hade missat i första vändan. Satte den i diskbänksskåpet som du sa, hade den där ett tag tog sedan fram den och klippte av bladen som blivit både långa och väldigt ljusa. Jag gav den vatten och satte en strut över och har låtit den stå så ett tag döm om min förvåning när jag idag lättade på struten och hittade en knopp trots att jag trodde jag förvirrat Amaryllisen alldeles med alla mina turer. Undrar nu hur jag ska fortsätta min behandling av denna stackars skapelse så den inte behöver bli mer förvirrad av min okunskap. Ska jag ta av struten nu och ska den ha vatten igen nu när knoppen börjat komma eller ska jag vänta tills den blivit större?
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 14:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej Eva St!
          Kul att din Amaryllisknopp har kommit upp! Vänta med vattningen tills hela knoppen syns. Ta sedan bort struten. Sedan kan du ev. vattna den, men YTTERST lite! Flytta den till fönsterbrädan, men helst utan undervärme. Var mycket sparsam med vattningen, jag vattnar bara om blomman slokar. Om du vattnar för mycket blir stängeln bara onödigt lång. Efter blomningen sköter du den som en vanlig rumsväxt, med regelbunden vattning och gödsling. Låt gärna Amaryllisen vara utomhus under sommaren.
          Jag hade hoppats att min Apelblossom skulle blommat till jul men den behagar att blomma redan nu! Den har nio utslagna blommor på två stänglar, MYCKET vacker!!! smile.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 10-12-2002, 20:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Visst är det spännande! Mina 4 olika vita har blommor och knoppar. Ingen av dem väntar till jul...men det gör inget de är så himla vackra! Har aldrig haft amaryllis tidigare eftersom jag inte tycker om de röda och inte egentligen sett att det finns vita, En som inte blommat ännu är limefärgad! Det är väl nåt?! Ska bli så roligt att se hur den ser ut... wub.gif Men när de blommat ska jag sätta undan dem om jag har förstått det hela rätt?


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 20:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej Helen!
          Om du kollar på artikeln Opp Amaryllis. Så kan du läsa precis hur du ska göra efter blomningen! smile.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 10-12-2002, 23:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Tack för svaren. Nu ska jag försöka sköta om den bättre tack vare er hjälp. Kommer väl att höra av mig igen angående detta när det strular till sig nästa gång. Det är en väldans tur för mig och mina växter att ni finns.
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 11-12-2002, 09:19
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Tack Betty! Jag har sparat artikeln och bilderna för nästa säsong... smile.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 08:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon