Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjläp mig att välja buskar till friväxande häck, zon 2, sur jord, soligt
          Österläge
          Inlägg 16-04-2009, 13:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Hej!

          Vi har en ca 10 m lång gräns mot en granne där de nu är ett lågt o rätt fult litet staket. Vi vill sätta buskar framför, dels för insynsskydd (fast det måste inte vara helt tätt) dels för att få trädgården lummigare o färggladare. Vi har tänkt att växla mellan vintergröna och blommande, någon eller några som doftar, blommor i olika perioder o några med fina höstfärger. Något för varje årstid helt enkelt. smile.gif

          Vi bor i zon 2, sur jord, kan ju kalka lite men utgångsläget är gärna så lättskött som möjligt... Häcken får sol nästan hela dagen tror jag, står mitt emellan husen, som förövrigt är ett falurött och ett ljust blågrönt.

          Hittills har vi köpt och planterat en bärhäggmispel (vita blommor, gul höstfärg) och ett krusbär, men krusbäret funderar vi på att flytta framöver... Övriga vi funderar på: trädgårdsprakttry, trollhassel (alltså inte ormhassel, det med vridna grenar), hybridkejsalolvon (täcker in både doftande blommor, dessutom på vårvintern, och höstfärger).

          Fler tips på fina kombinationer vore jättekul! Särskilt på vintergröna, vi vill helst inte ha barrträd utan vintergröna blad... thanks.gif


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 16-04-2009, 19:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          Det står häck i rubriken - tänker du dig att klippa buskarna? Eller är det bara ett blandat buskage du vill ha?

          Vill man ha vintergrönt till sur jord är ju Rhododendron det självklara valet. Det finns sorter med varigerade blad (brokiga) om man tycker de vanliga är lite trista.
          Andra som trivs med lite lägre PH i jorden är:

          Klockbuske Enkianthus campanulatus
          Konvanjlbuske Clethra alnifolia
          Stor häxal Fothergilla major
          Kalmia (vintergrön)
          Hortensia Hydrangea macrophylla
          Magnolia - finns flera "buskiga" arter
          Skenkamelia Stewartia

          Sedan är det så att väldigt många "vanliga" växter kan växa även i lite surare jord.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 16-04-2009, 20:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Hej! Tack för tipsen!

          Jo, lite kan vi klippa dem, men vi tänker oss inte en formklippt häck utan friväxande eller blandat buskage om man så vill. Klockbuske har jag oxå tittat på, bra med påminnelse... Och jo, rhododendron är ju givet egentligen - känns lite trist bara... Men kanske en med vita blommor vore fint... Finns rödbladiga oxå, väl? Eller är det bara azaleor o därmed bladfällande? Såg en bild på lagerhägg idag och blev lite sugen, både vintergrön och doftande blommor! biggrin.gif

          Magnolior är ju så vackra när de blommar! Men lite trista resten av året, eller? Vi har liten trädgård så vi vill gärna ha växter som är vackra under en längre del av året, inte bara under en kort blomning...


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 16-04-2009, 20:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Österläge @ 16-04-2009, 21:22) *
          Hej! Tack för tipsen!

          Jo, lite kan vi klippa dem, men vi tänker oss inte en formklippt häck utan friväxande eller blandat buskage om man så vill. Klockbuske har jag oxå tittat på, bra med påminnelse... Och jo, rhododendron är ju givet egentligen - känns lite trist bara... Men kanske en med vita blommor vore fint... Finns rödbladiga oxå, väl? Eller är det bara azaleor o därmed bladfällande? Såg en bild på lagerhägg idag och blev lite sugen, både vintergrön och doftande blommor! biggrin.gif

          Magnolior är ju så vackra när de blommar! Men lite trista resten av året, eller? Vi har liten trädgård så vi vill gärna ha växter som är vackra under en längre del av året, inte bara under en kort blomning...

          Lagerhägg glömde jag - en underbar växt!
          Magnolior tycker jag är otroligt vackra på vintern där de står med sina tjocka, ludna blomknoppar och bara väntar på våren...

          Benved av olika slag - det finns både vintergröna och lövfällande. En favorit är vingad benved som har sprakande höstfärg och knepiga korkskivor längs grenarna som ger den ett intressant utseende på vintern.

          Bra att du inte ska klippa buskarna - det var nämligen inte häckväxter jag gav förslag på.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          josohl
          Inlägg 17-04-2009, 16:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem sedan:
          21-08-2004
          Medlem nr: 4 341



          Här är lite egna favoriter som skulle kunna passa:
          Paradisbuske (Kolkwitzia amabilis) är tacksam och tålig. Inte så fantastiskt snygg på vintern, men den tar igen allt när den blommar!

          Om man vill ha doft kan väl få saker slå doftschersmin (Philadelphus coronarius "Finn E") när den blommar i juni/juli! Blir kanske lite för hög (2-4 meter), men tål bra att klippas.

          Vacker gul färg tidigt på våren när lite annat blommar (detta år lagom till påsk hos oss) ger forsythia (Forsythia intermedia).

          Och vackra röda grenar på vintern mot snön: korallkornell (Cornus alba Sibirica)

          Redigerat av josohl: 17-04-2009, 16:59
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2009, 17:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Smultronschersmin är en underbar buske och Kolkwitzia förstås....


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 20-04-2009, 20:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Hmm doft- eller smultronschersmin låter ju härligt, och paradisbuske kanske jag skulle kolla på... när blommar den, och vilken färg? Vill försöka få till kontinuerlig blomning, har som sagt funderat på trollhassel (dec-april), hybridkejsarolvon (jan-mars), bärhäggmispel (maj-juni), trädgårdsprakttry (juli-sep) så vi skulle väl ha nåt i april-maj oxå, eller juni-juli (schersminen), så det överlappar lite...

          Vilka vintergröna tror ni passar till de övriga som har nämnts?


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 21-04-2009, 05:23
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Och om ni har utrymme är det ju bra om ni inte bara sätter dem på en rad, utan kan sätta dem lite omlott.

          x x x x x x
          x x x x x
           
          Citera
          josohl
          Inlägg 21-04-2009, 09:45
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem sedan:
          21-08-2004
          Medlem nr: 4 341



          Hos mig (också zon 2 strax utanfør Gøteborg) brukar paradisbusken blomma i slutet av juni (øversållas av rosa blommor med lite gult svalg, se: http://hem.bredband.net/engbloms/EngblomsG...Kolkwitzia.jpg ) och doftscherminen lite senare, i børjan av juli.

          Måste sæga att jag personligen inte gillar smultronschersmin, jag tycker busken har alltfør tunna risiga grenar och blomningen brukar vara vældigt kort.

          Slår igen ett slag før forsythia som blommar i slutet av april då det brukar vara en "lucka" i annat blommande. Dessutom går den bra att beskæra.

          Vintergrønt trevligt som också går att klippa ær tex lagerhægg.

          En annan vintergrøn (inte barr) som jag tycker ær fin, men sjælv inte har lyckats så bra med (verkar lite kænslig før sol på vårvintern?) ær blå järnek (Ilex x meserve). Nån annan kanske har bættre erfarenhet med den?

          Från nætet:

          Ilex Järnek

          Ilex är en äkta järnek men många förväxlar Ilex med Mahonia som också är vintergrön liksom järneken. Ilex har vita blommor och röda bär och består av manliga och kvinnliga växter. De kvinnliga kan redan tidigt bära frukter något som förstås ökar prydnadsvärdet. Mahonia har gula blommor och blåa bär i klasar. Vi skall här skriva om en variant av järnek som är mycket härdig.

          Ilex x meserveae (blå järnek)

          Ilex meserveae är en kraftig tät vintergrön buske som blir 1-2 meter hög och är härdig upp till zon 4 ev. 5 i skyddat läge. Bladen är glänsande grönaktigt blå till färgen.
          Efter det att Kathleen Meserve 1963 förde ut de första varianterna på marknaden har sortimentet under de gångna 40 åren ökat till ett 20 tal olika namnsorter med varianter på Ilex meserveae. De har som alla andra Ilex sorter manliga och kvinnliga växter (sorter). En av de första varianterna som ursprungligen introducerades av Meserve var Blue Angel och Blue Bunny som också är den mest förekommande varianterna. Dess kompakta växtsätt, vackra bladfärg och rika fruktsättning med bär i mänger gör den till en förstklassig sort.
          På senare år har det kommit nyare sorter som även är lämpliga som vintergröna häckar
          Blue Prince är en manlig sort, den har inte några bär men är en mycket bra pollinerare. Den kompakta breda pyramidtillväxten är en klar fördel med Blue Prince som häckvariant. Den kvinnliga varianten heter Blue Princess och har ett mer kaotiskt växtsätt som passar sig mindre som häckväxt. Dessa två sorter, Blue Prince och Blue Princess är de mest sålda sorterna för tillfället.

          Följande sorter finns att köpa i handeln
          Blue Angel Blå järnek zon 1-4 Honklon Rikligt med bär
          Blue Prince Blå järnek zon 1-4 Hanklon Utan frukter
          Blue Princess Blå järnek zon 1-4 Honklon riklig bärsättning
          Blue Maid Blå järnek zon 1-4 Tvåkönat röda bär

          Du bör plantera minst en Hanklon om du vill ha riklig bärsättning på dina honklonar av Järnekar. Vill du inte ha några bär planterar du endast hanexemplar.

          Redigerat av josohl: 21-04-2009, 09:59
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 21-04-2009, 09:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Har tyvärr inte plats för två rader buskar utan det kan bara bli en. Tänkte ha perenner framför. Hmm, kort blomning är ju synd... Forsythian är ju rätt fin, den blommar just nu... Är inte så förtjust i gult men kanske ska tänka om lite - gul buske framför rött hus borde ju bli rätt fint oxå... Hur ser den ut när den inte blommar? Måste ju försöka tänka på att de olika buskarna ska passa ihop när de inte blommar, gärna kontrasterande bladfärger o -form...

          Så mycket att tänka på! smile.gif


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          josohl
          Inlägg 21-04-2009, 10:12
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem sedan:
          21-08-2004
          Medlem nr: 4 341



          Forsythian har lite gulaktiga grenar på vinterna och vanliga grøna blad resten av sommaren. Ganska tæt buske. Poængen ær ju just blomningen, nu nær lite annat blommar. Jag håller med om att gult ær fult, jag undviker det annars i trædgården, men just forsythian ær jag glad att jag har eftersom den blommar på en tid nær næstan inget annat blommar, och det ær jættefint att ta in grenar till påsk (ta in 10 dagar innan så blommar de jættefint).
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 21-04-2009, 10:45
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Blå järnek har vi en på stam, men kanske skulle ha en i buskaget oxå, de är ju jättefina! Hur långt bort kan man ha hanplantan, för att få bär på honplantan? Vi har bara en honplanta nu men det finns flera buskar typ 100 m bort, det kanske räcker?

          Nu hittade jag i en gammal tråd här på Odla:
          "Järnek Blue Angel är en selekterad sort, som alltid får bär."

          Låter ju mycket bra, eftersom det är den vi har! biggrin.gif

          Redigerat av Österläge: 21-04-2009, 10:53


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 24-04-2009, 22:47
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Nu har jag tänkt lite mer o läst på höjd o så... Tror jag måste sätta några buskar framföra andra, annars ser det nog inte så snyggt ut! Har ju tex köpt bärhäggmispel som tydligen blir 3-4 m, medan lagerhägg som jag vill ha bara blir ca 1 meter! Men om jag sätter lagerhäggen framför bärhäggmispeln, vad tror ni om det?

          Sen är jag nog övertygad om en forsythia, läste att de får fina höstfärger oxå... smile.gif

          Så hittills är jag inne på att ha:

          bärhäggmispel (3-4 m, blommar i april-maj), framför det lagerhägg, vintergrön o blommar i maj-juni (eller blir det konstigt att ha vintergrönt framför en blommande? bättre med en senblommande..?!?)
          forsythia, 150 cm, gula blommor i april, något senblommande framför? trädgårdsprakttry kanske? finns såna som bara blir knappa metern, rosa blommor juni-sep
          trollhassel, 1-2 m, gula eller röda blommor i jan-feb, fin framför vintergröna enligt en artikel på Odla - en rhododendron (ca 1 m) bakom kanske..?
          hybridkejsarolvon, 1,5-2 m, doftande blommor i dec-mars

          Vad tror ni? Tar gärna emot idéer, svårt att föreställa sig hur det skulle se ut... thanks.gif

          Redigerat av Österläge: 24-04-2009, 22:48


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 25-04-2009, 07:45
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Österläge @ 24-04-2009, 23:47) *
          Nu har jag tänkt lite mer o läst på höjd o så... Tror jag måste sätta några buskar framföra andra, annars ser det nog inte så snyggt ut! Har ju tex köpt bärhäggmispel som tydligen blir 3-4 m, medan lagerhägg som jag vill ha bara blir ca 1 meter! Men om jag sätter lagerhäggen framför bärhäggmispeln, vad tror ni om det?

          Det kan nog bli bra, men sätt för allt i världen inte buskarna rakt framför varandra! Det kommer att se väldigt stelt och konstigt ut. Försök istället få dem att gå omlott lite, de små främst men i hålen mellan de stora om du förstår vad jag menar. Det ser betydligt naturligare ut, och så ser man alla buskar ungefär lika mycket. Då slipper du också problemen du funderar över, t ex vintergrönt framför blommande.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-04-2009, 10:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Ingen buske, men jag såg en gång en "häck" av dahlior, otroligt snyggt!! Hela vägen ut mot trottoaren, och inte bara en tunn rad utan riktigt många så häcken fick djup. Men det är ju bara en liten del av året som den är vacker tyvärr. Tänkte i alla fall nämna det, det går kanske att kombinera med något annat.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 25-04-2009, 12:09
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Myosotis @ 25-04-2009, 11:13) *
          Ingen buske, men jag såg en gång en "häck" av dahlior, otroligt snyggt!! Hela vägen ut mot trottoaren, och inte bara en tunn rad utan riktigt många så häcken fick djup. Men det är ju bara en liten del av året som den är vacker tyvärr. Tänkte i alla fall nämna det, det går kanske att kombinera med något annat.

          Jag har en granne som gör så. Det är fantastiskt vackert - men tyvärr är det ju alldeles tomt halva året...


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 25-04-2009, 21:27
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          CITAT (HelenJ @ 25-04-2009, 08:45) *
          Det kan nog bli bra, men sätt för allt i världen inte buskarna rakt framför varandra! Det kommer att se väldigt stelt och konstigt ut. Försök istället få dem att gå omlott lite, de små främst men i hålen mellan de stora om du förstår vad jag menar. Det ser betydligt naturligare ut, och så ser man alla buskar ungefär lika mycket. Då slipper du också problemen du funderar över, t ex vintergrönt framför blommande.



          Tack för tipset, det ska jag göra! Låter ju självklart när du skriver det men jag hade nog kunnat glömma det... blush.gif Har ju tänkt att ha perenner framför oxå, inte i rad utan i smågrupper där det passar, men jag får nog sätta buskarna först o avvakta lite hur det blir, innan jag planterat massa perenner..!

          Det är så mycket att tänka på, blomningstid, blomfärg, blad, höjd, osv - men det är jättekul att planera tycker jag, och att drömma om hur fint det kommer bli! wub.gif Samt att se hur det blir till slut, förstås... biggrin.gif Fast min man ser lite bekymrad ut när jag pratar om det, det är han som får gräva... wink.gif


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 28-04-2009, 09:57
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Hej igen,

          tror ni det skulle bli snyggt med en pärlrönn och/eller kopparlönn i framkant av det här buskaget..?


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          kerstinh
          Inlägg 26-01-2012, 13:29
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem sedan:
          11-02-2009
          Medlem nr: 21 073



          Lite gammal tråd, men det här är ju precis vad jag tänkte plantera till våren! Du råkar inte ha någon bild på hur det blev eller i alla fall lite kommentarer och erfarenheter? Jag funderar för fullt på min friväxande häck. Just nu lutar det åt bambu på ena sidan och sedan kejsarolvon, doftschersmin, buskagmolia, eventuellt fläder (hoppas den inte blir för hög) och kornell. Paradisbuske finns redan. Det skulle vara väldigt trevligt att se hur det skulle se ut.
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 16-02-2012, 14:36
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Hej!

          Vad kul att du också vill plantera nåt liknande! Jag har skrivit om buskarna på min blogg, tex här: http://timjanoakleja.wordpress.com/2011/06...skplanteringen/. En del av buskarna i den här tråden har jag planterat men det blev en hel del andra också... smile.gif

          Lycka till med planteringen!


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 23:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon