Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > IS-terrorn
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-11-2015, 18:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det måste vara lite deppigt för IS-folket att hjärnan bakom Paris-attentaten är död efter bara en vecka. Visserligen är de inte rädda för att dö men det är bara meningen att fotfolket skall spränga sig i bitar, hjärnorna skall klara sig för att planera nya dåd.

          Redigerat av Gossen Ruda: 19-11-2015, 18:57


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-11-2015, 20:21
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hur mycket "hjärna" behöver man ha för att planera ett dåd som det i fredags? Jag gissar att det finns hundratals, kanske tusentals andra islamister som kan planera något likadant eller värre, så det är inte så stor lättnad att just denna person är död.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-11-2015, 20:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Hjärnor...???
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-11-2015, 20:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Även en felprogrammerad hjärna är en hjärna. Även höns har en hjärna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-11-2015, 23:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Skillnaden med höns är väl att dom inte kan tänka - dom går mest på "ryggmärgen", med sina basala behov, som att äta. Jag vet inte hur en jihadist fungerar, och vilka behov som styr en sådan människa. Är det typ härskarmentalitet som ligger bakom, eller rent av fundamentalistiska religionskrav? Islam är i grunden en välsinnad tro, men även Hitler ansåg sig kristen. Varför har ondskan fått breda ut sig inom islam? Tradition, som man hänvisar till, och som egentligen strider mot deras övertygelse? Varför kan hedningar omvändas, men inte islams anhängare? Har dom sett för mycket västerländsk TV, och vill ha det lika bra som oss? Låt dom då skapa en egen stat, och hålla sig till den, utan att oroa världen utanför. Jag har inte fått klart för mig vad IS vill, och ingen annan har berättat det heller. Svar?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-11-2015, 08:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Du kan börja här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_staten

          Och nu har svensk polis gripit den misstänke terroristen, det går framåt så sakta.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-11-2015, 08:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          ytterst få "normala" människor skulle kunna trivas i IS kalifat. det är en ren skräckorganisation som får både Gestapo och KGB att förblekna.
          Grunden är en religiös fanatism där det mesta är dödsbelagt.Skulle du ha en annan tro eller ifrågasätta så är du automatiskt dömd till döden.
          Den har egentligen inte så mycket med den ursprungliga Islam att göra som är en tolerant religion utan är en av dessa villäror som en del religiösa (oavsett religion) lägger sig till med när de tycker omvärlden lever "fel".
          Vi har dem även i kristendomen men då väst har lyckats sekularisera stat o religion så hör vi inte så mycket av dem men visst finns det organisationer främst inom katoliscismen som är oroande.
          IS vill kontrollera individen ner på detaljnivå,samhällsstrukturen är strängt religiös enligt deras version,våld är en stor del av vardagen.
          väst uppfattas som huvudfienden men även andra muslimska trosinriktningar bekämpas.
          vad IS inte vill ha är åsiktfrihet,demokrati,sekularisering,utbildning,ifrågasättande.
          åsikten är att man skall låta IS få ha sitt kalifat och lämnas ifred är en fundamental feltanke.
          IS vill inte lämna omgivningen ifred då deras mål är att omvända alla till sin version av islam.
          Alla diktaturregimer skall bekämpas särskilt om de hotar sitt grannskap.En så rutten regim som IS är dessutom ett direkt hot inte bara mot sina grannar utan också mot oss i väst.
          I europa grips just nu massor av individer som tycks kunna kopplas till IS nätverk,även i Sverige har gångna dygnet ett flertal gripits och tagits in till förhör.
          Så länge vi släpper in IS anhängare i Sverige kommer det att finnas en förhöjd risk för terrordåd även här. nu tycks Löfven ha förstått läget (efter att ha samtalat med europas ledare) att Sverige behöver skärpa både lagar men också åtgärder mot dessa individer.
          Jag förstår fortfarande inte varför en terrormisstänkt kan få gå fri? Det finns ett hundratal som återkommit från IS till Sverige,alla dessa är potentiella risker och det räcker inte med att hålla ett register över dem,det misstaget gjordes i Frankrike/belgien . Lås in alla som har samröre med IS !!! Ulf
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2015, 09:27
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Ska man kunna låsa in alla som haft samröre med IS så måste nog den kommande lagen gälla retroaktivt. Vet inte om det är möjligt.
          Det konstiga är att nu pratar alla om det som SD sagt hela tiden och då är det plötsligt rumsrent och ickerasistiskt men fortfarande säger alla att SD är ett rasistiskt parti som inte släpps in i möblerade rum. Kanske och jag säger kanske är just vägran att släppa in SD i samtalen den största miss som gjorts av sjuklövern på år och dar. Naivt eller dumhet det är frågan.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-11-2015, 09:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är skillnad på att dra alla muslimer över en och samma kam mot att hålla koll på ett fåtal även om just dessa är muslimer.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-11-2015, 09:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag tycker att detta vad IS håller på med har ingenting med deras tro att göra.

          Ulf vad är så farligt med katolska tron? Är det bara för att du vill att alla skall tycka och tänka som du. Skall du bestämma?

           
          Citera
          Carl
          Inlägg 20-11-2015, 09:57
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          I från Sverige har det åkt cirka 400 ner för att mörda! Det är inte fel att tro att det är 10 gånger mer som kan tänka sig att åka! Då pratar vi 4000 islamister i Sverige! Säkert 5-10 gånger mer som stöttar Is . Så i Sverige finns det iaf mellan 4000-40000 människor som är mellan muslim och IS anhängare!
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 20-11-2015, 11:12
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det kallar jag statistik enligt Mark Twain!!!
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 20-11-2015, 11:48
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Carl @ 20-11-2015, 09:57) *
          I från Sverige har det åkt cirka 400 ner för att mörda! Det är inte fel att tro att det är 10 gånger mer som kan tänka sig att åka! Då pratar vi 4000 islamister i Sverige! Säkert 5-10 gånger mer som stöttar Is . Så i Sverige finns det iaf mellan 4000-40000 människor som är mellan muslim och IS anhängare!


          Om du kan hitta bevis för dina siffror, då tror jag på dig, inte ett dugg annars.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-11-2015, 14:19
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ni som säger "islam är en fredlig religion" - har ni läst Koranen ?

          Jag tror att islam måste öppnas upp till kritisk granskning som alla andra religioner, det tror jag är enda vägen för islam att bli accepterad som en modern religion. Att rensa bort otidsenliga avsnitt i Koranen borde gjorts för länge sen, där har de en del att lära av kristendomen. Det som hindrat insyn i islam är folks rädsla för att bli dödade eller förföljda.

          Tittade på Debatt och jag måste säga att Adaktusson är en otroligt skicklig debattör och med enorm skärpa i sitt resonemang. En sak slog mig efter att hört en företrädare för en islams organisation i Sverige och en flykting från Syrien och det är en ovilja att offentligt ta avstånd från IS och dess metoder. Efter alla dåd som utförts av IS har jag inte sett några personer eller uttalande i medier att de tar avstånd från dåden, oftast ett lamt "islam är inte sån".
           
          Citera
          Carl
          Inlägg 20-11-2015, 14:52
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          som denna artikel! Här hamnar man på runt 12% av alla världens muslimer förespråkar våld mot civila
          http://www.thedailybeast.com/articles/2015...ly-believe.html
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-11-2015, 16:17
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-11-2015, 09:52) *
          Jag tycker att detta vad IS håller på med har ingenting med deras tro att göra.

          Ulf vad är så farligt med katolska tron? Är det bara för att du vill att alla skall tycka och tänka som du. Skall du bestämma?

          nu läste du inte mitt inlägg riktigt,jo det finns avarter inom främst katolisicmen men de gör inte så mycket väsen av sig just nu. Att katoliker generellt skulle vara farliga varken tror eller säger jag. Men liksom det finns avarter inom islam så finns det avarter inom kristendomen.
          Katolska kyrkan har ett blodigt förflutet med inkvisition,häxbränning och förföljelser av oliktänkare.
          Men givetvis har även protestantismen haft liknande företeelser.
          det är inte så länge sedan det fanns religionskrig i europa och de kan blossa upp igen under "rätt" förutsättningar. Ulf
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 20-11-2015, 16:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Väl underbyggd sanning, Carl? Det är hans tolkning (Jay Michaelson), som du tar fram. Bara för att det står i en blaska, så är det inte automatiskt sant...eller för den delen relevant. Lika "säkert" som opinionsundersökningar inför ett val.

          Redigerat av Bengalow: 20-11-2015, 16:22
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 20-11-2015, 16:24
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Mjärden @ 20-11-2015, 14:19) *
          Ni som säger "islam är en fredlig religion" - har ni läst Koranen ?

          Jag tror att islam måste öppnas upp till kritisk granskning som alla andra religioner, det tror jag är enda vägen för islam att bli accepterad som en modern religion. Att rensa bort otidsenliga avsnitt i Koranen borde gjorts för länge sen, där har de en del att lära av kristendomen. Det som hindrat insyn i islam är folks rädsla för att bli dödade eller förföljda.

          Tittade på Debatt och jag måste säga att Adaktusson är en otroligt skicklig debattör och med enorm skärpa i sitt resonemang. En sak slog mig efter att hört en företrädare för en islams organisation i Sverige och en flykting från Syrien och det är en ovilja att offentligt ta avstånd från IS och dess metoder. Efter alla dåd som utförts av IS har jag inte sett några personer eller uttalande i medier att de tar avstånd från dåden, oftast ett lamt "islam är inte sån".


          Halaj!

          Har du läst gamla testamentet på sistone?
          Rätt smaskig läsning där. Massakrering av oskyldiga, incest, stening av homosexuella osv.
          Angående det sistnämnda har det varit en debatt om detta i Kalifornien.
          Liberala krafter vill ju tillåta homoäktenskap. Samtidigt har det funnits en debatt om att legalisera cannabis.
          Konservativa kristna fundamentalister är ju såklart emot allt sånt här progressivt.
          Dock har de liberala kunnat hitta en passage i fundamentalisternas egna fyrbåk, King James bibel:
          där står: the man that lies with another man shall be stoned.
          Alltså: den man som ligger med en annan man skall vara stenad.

          Nog med skämt. Allvar nu.
          Det är ju lite konstigt att när muslimska fundamentalister begår illdåd kräver man att ”vanliga” muslimer skall ta avstånd.
          Men när kristna fundamentalister gör illdåd hörs inget sånt. De har t.ex. stått (i usa) utanför abortkliniker och skjutit ihjäl läkare som utför aborter.

          //T
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-11-2015, 18:16
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Tapio @ 20-11-2015, 16:24) *
          Halaj!

          Har du läst gamla testamentet på sistone?
          Rätt smaskig läsning där. Massakrering av oskyldiga, incest, stening av homosexuella osv.
          Angående det sistnämnda har det varit en debatt om detta i Kalifornien.
          Liberala krafter vill ju tillåta homoäktenskap. Samtidigt har det funnits en debatt om att legalisera cannabis.
          Konservativa kristna fundamentalister är ju såklart emot allt sånt här progressivt.
          Dock har de liberala kunnat hitta en passage i fundamentalisternas egna fyrbåk, King James bibel:
          där står: the man that lies with another man shall be stoned.
          Alltså: den man som ligger med en annan man skall vara stenad.

          Nog med skämt. Allvar nu.
          Det är ju lite konstigt att när muslimska fundamentalister begår illdåd kräver man att ”vanliga” muslimer skall ta avstånd.
          Men när kristna fundamentalister gör illdåd hörs inget sånt. De har t.ex. stått (i usa) utanför abortkliniker och skjutit ihjäl läkare som utför aborter.

          --------------------------------------------------------------------------------------

          Jag har läst GT nyligen, se mitt inlägg i tråden om kristendomen av idag.

          Har Du läst Koranen, så du vet vad "vanliga" muslimer har att gå efter ? Jag menar att skall man vara trovärdig att "islam är inte sån" så måste man gå ut och kraftigt fördöma IS och andra fundamentalisters illdåd. Vad som gjorts i kristendomens namn förmildrar inte IS mord på "otrogna", livets okränkbarhet måste gälla oavsett om det begås utanför eller i religionens namn.


          Redigerat av Mjärden: 20-11-2015, 18:18
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-11-2015, 20:55
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Mjärden @ 20-11-2015, 14:19) *
          Jag har läst GT nyligen, se mitt inlägg i tråden om kristendomen av idag.

          Har Du läst Koranen, så du vet vad "vanliga" muslimer har att gå efter ? Jag menar att skall man vara trovärdig att "islam är inte sån" så måste man gå ut och kraftigt fördöma IS och andra fundamentalisters illdåd. Vad som gjorts i kristendomens namn förmildrar inte IS mord på "otrogna", livets okränkbarhet måste gälla oavsett om det begås utanför eller i religionens namn.


          Jorå, både Koranen och ha haditerna. MUHAMMED sa bland annat att man inte får skada, döda eller fördriva barn, kvinnor och män som inte aktivt krigar själva. Han sa även att man ska behandla andra på sådant sätt så deras heder upprätthålls på samma sätt som man vill att ens egen heder ska respekteras.

          Kort sagt, precis som med bibeln kan muslimer och kristna rättfärdiga alla tänkbara handlingar utifrån lösryckta citat i bibel, Koran eller haditerna. Du hittar allt från folkmord till oreserverad oändlig kärlek, allt mellan himmel och helvete.
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 09:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon