Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Begränsning på antalet bilder som går att länka in.
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 16:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Hej!

          Helt ny här på forumet och i min allra första tråd stötte jag på lite problem. Jag hade en ganska stor mängd bilder på mina växter som jag ville ha hjälp att identifiera. För att inte belasta odla.nu's server valde jag att ladda upp alla bilder i mitt Picasa-album. När jag använde [img'][/img]-funktionen kom inte alla bilder med utan kodsträngen visades istället. Jag försökte då skapa ett nytt inlägg i samma tråd och länka bilderna i det men då slogs inlägget ihop med första inlägget och meddelandet att jag försökte bifoga för många bilder kom upp.

          Varför finns denna begränsning? En länkad bild belastar väl inte forumets server så det borde väl vara fritt att länka hur många bilder som helst?

          Med vänliga hälsningar
          Fred


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 27-02-2014, 19:14
          Länk hit: #2


          Gäster






          Hej.
          ODLA.NU har under lång tid krånglat för mig också.
          Ladda upp tycks funka någon gång per månad men nu senast funkade det inte att länka in en bild också.

          Synd för bilderna gör forumet mycket intressant.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-02-2014, 17:10
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Många surfar fortfarande på långsamma internetanslutningar och det är därför man brukar ha begränsningar för hur många bilder man får ha i sina inlägg. Man kan fortfarande se att folk varnar för många bilder i sina trådstarter ibland, men det blir allt mera sällan. Problemet är väll inte riktigt lika stort längre, nu när de flesta gått vidare från sina 56k telefonmodem som man hade förr.
          Att inläggen slogs ihop är normalt när man postar två inlägg snabbt efter varandra utan att någon annan postat mellan, men den här gången blev det ju lite dumt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-02-2014, 17:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ingen bra idee att länka ut då de flesta inte orkar klicka upp en massa bilder nån annan stans.Vart inlägg har ett maximum i KB så det avgör antal bilder du kan få in -om det behövs skriv flera i så fall.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 28-02-2014, 17:25
          Länk hit: #5


          Gäster






          Själv kör jag med 16 Mbit så det är inte problemet.
          Samma bilder som jag misslyckas med att ladda upp på ODLA.NU funkar fint att ladda upp på andra ställen.

          tyvärr la ja en gång ner jobb på att installera om min dator, men problemen de samma på ODLA.NU

          När det krånglar vilket ä vanligast, svarar inte ODLA.Nu bara en vit webläsare.
          Firefox och IE 10 och 11 samma problem.

          Gav upp och la fotona på en gratis hemsida .... och länkade till ODLA.Nu
          Men även detta krånglar ODLA.Nu
          Slutade med en "klickbar" länk till bilden ...

          Redigerat av jaj-51: 28-02-2014, 17:26
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 04-03-2014, 20:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          CITAT (kerstin z5-6 @ 28-02-2014, 17:21) *
          Ingen bra idee att länka ut då de flesta inte orkar klicka upp en massa bilder nån annan stans.Vart inlägg har ett maximum i KB så det avgör antal bilder du kan få in -om det behövs skriv flera i så fall.


          Fast en bild i ett inlägg som är länkad från en annan server tar väl inga kb här på odla.se?

          Jag kan förstå att många bilder kan ta tid att ladda om man sitter med en långsam uppkoppling men vi skriver 2014 nu och en forumtråd full med bilder är ju inte i närheten av att vara lika tung som vilken annan sida som helst typ svt, svd, aftonbladet, expressen eller vad man nu vill. Det känns lite 90-tal att ha den typen av begränsningar...


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-03-2014, 23:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          nej sant , men de flesta vill nog se bild i inlägg ,inte bli länkade nån annan stans


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 06-03-2014, 22:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Jag tror du missförstår mig Kerstin. När jag skriver "länkad bild i inlägget" menar jag alltså en bild som syns i inlägget men som inte är uppladdad på odla.se's server utan ligger någon annanstans. Detta är alltså inte en länk i inlägget som skickar vidare till en annan sida där bilden visas.

          Exempel:

          1. Bild som är länkad från mitt Picasa-album på Googles server:



          2. Länk till samma bild:
          https://lh6.googleusercontent.com/-PJal8P6a...no/IMG_2634.JPG

          Inget av detta belastar odla.se's server som om jag valt att ladda upp bilden i mitt album här på olda.se

          Frågan kvarstår alltså; varför finns en begränsning för bilder hanterade enligt punkt 1 ovan?


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-03-2014, 23:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          tyvärr vet jag inte men antar enbart att kb per inlägg blir detsamma


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon