Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Farlig huvudsvärk tablett
          mormor mona
          Inlägg 11-11-2013, 21:29
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2013, 13:26) *
          Det går inte att jämföra läkemedel på det sättet, diklofenak i dos 25 mg säger ingenting i jämförselse med 4gram Alvedon. De är två helt olika kemiska substanser. De verkar på helt olika sätt i kroppen.
          Diklofenak bör överhuvudtaget inte intas om man har en nedsatt leverfunktion.
          Risken på allvarliga biverkningar även i normaldos är ju lång som en roman i Fass som du själv sett.

          Inga läkemedel är ofarliga, om man bortser från c vitamin. Vid sjukdom handlar det ju om att välja det läkemedel som fungerar bäst just för dina symptom och ger minst biverkningar. Detta är också mycket individuellt.

          Förlåt mig, jag läste inte oredntligt. VIll bara tydliggöra mig:
          Jag ville veta hur det påverkade just leverninte hela jävla kroppen!!!


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 11-11-2013, 21:31
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Alba @ 11-11-2013, 21:25) *
          När jag mådde som sämst åt jag upp till 10 citodon på ett dygn.
          Värken lindrade men jag blev helt knäpp i huvudet - visste inte om jag satt på sängkanten eller låg i sängen ibland. Det var jättehemskt så jag minskade på tabletterna och fick stå ut med värken istället.


          Man måste bara få stilla värken. Man uthärdar inte annars. Så bra att du klarar dig på mindre nu.



          Visst är det så.
          Långvarig smärta leder till nedstämdhet och depression. (kan höra ihop med, att man sover dåligt när man har ont)
          Vad depression leder till, vet alla.
          Kan man få må lite bättre med smärtstillande, så varför inte???


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-11-2013, 23:01
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (mormor mona @ 11-11-2013, 21:29) *
          Förlåt mig, jag läste inte oredntligt. VIll bara tydliggöra mig:
          Jag ville veta hur det påverkade just leverninte hela jävla kroppen!!!



          Och det är ett av problemen med läkemedel , att personer inte förstår att en tablett mot huvudvärk-migrän kan påverka precis varenda cell i hela kroppen.

          De få läkemedel vi har som är riktade och verkar på speciella celler, såsom betablockerare (en vanlig blodtrycksmedicin )inverkar i "huvudsak" enbart de betareceptorer man har i kroppen som har med blodtryck att göra, de flesta vanliga läkemedel påverkar allt.

          Därav biverkningarna.

          Som sagt om man har problem med levern ska man öht inte inta diklofenak.

          Redigerat av kerstin z5-6: 11-11-2013, 23:03


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 11-11-2013, 23:44
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2013, 23:01) *
          Och det är ett av problemen med läkemedel , att personer inte förstår att en tablett mot huvudvärk-migrän kan påverka precis varenda cell i hela kroppen.

          De få läkemedel vi har som är riktade och verkar på speciella celler, såsom betablockerare (en vanlig blodtrycksmedicin )inverkar i "huvudsak" enbart de betareceptorer man har i kroppen som har med blodtryck att göra, de flesta vanliga läkemedel påverkar allt.

          Därav biverkningarna.

          Som sagt om man har problem med levern ska man öht inte inta diklofenak.

          Jag tar fortf. hellre en tablett diklofenak 25 mg på ett dygn än flertal 500 mg alvedon.


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-11-2013, 00:04
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          och jag säger fortfarande att antalet milligram är helt oväsentligt, det är som att säja jag åt 2 tomater i stället för 15 jordgubbar ? det har helt enkelt ingen korrelation med varandra, ta det som hjälper bäst och ger minst biverkningar.



          Och till er som skrivit om värk att ha ont och svår smärta hjälper inte kroppen ett dugg, är man tvungen så är man. Svår värk är skadligt tom farligt för läkning och kroppen i stort.
          Man vet snart vad man klarar och inte

          Redigerat av kerstin z5-6: 12-11-2013, 00:30


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 12-11-2013, 13:26
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 00:04) *
          och jag säger fortfarande att antalet milligram är helt oväsentligt, det är som att säja jag åt 2 tomater i stället för 15 jordgubbar ? det har helt enkelt ingen korrelation med varandra, ta det som hjälper bäst och ger minst biverkningar.
          Och till er som skrivit om värk att ha ont och svår smärta hjälper inte kroppen ett dugg, är man tvungen så är man. Svår värk är skadligt tom farligt för läkning och kroppen i stort.
          Man vet snart vad man klarar och inte

          Fel, båda påverkar levern negativt.


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-11-2013, 16:22
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Hur menar du nu? Finns inga läkemedel som intas peroralt som inte passerar och förbereds för utsöndring i något annat än levern. Men det var inte det jag svarade på.

          Redigerat av kerstin z5-6: 12-11-2013, 16:22


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 12-11-2013, 19:12
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 16:22) *
          Hur menar du nu? Finns inga läkemedel som intas peroralt som inte passerar och förbereds för utsöndring i något annat än levern. Men det var inte det jag svarade på.

          Dte var det enda jag var intresserad om. Hur de båda ämnena skadar levern.


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-11-2013, 19:31
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Och det har jag försökt förklara, men du verkar inte förstå mina exempel.
          Förgiftningsdos på diklofenak hos leverfrisk människa är 300 mg . Förgiftningsdos på paracetamol är mer än 6000 mg.
          Men som sagt det är två olika läkemedel med helt olika verkningssätt, som inte kan jämföras i milligram man intar per vecka eller månad om man äter normaldos.

          Det jag påpekade i början av tråden är att diklofenak på intet sätt är mildare eller bättre än paracetamol som smärtstillande framförallt pga den digra biverkningslistan och kontraindikationerna ,hjärtbesvär samt interaktion med andra läkemedel som blodförtunnande etc.

          Redigerat av kerstin z5-6: 12-11-2013, 19:34


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          mormor mona
          Inlägg 12-11-2013, 19:59
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          01-10-2013
          Medlem nr: 79 103



          CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 19:31) *
          Och det har jag försökt förklara, men du verkar inte förstå mina exempel.
          Förgiftningsdos på diklofenak hos leverfrisk människa är 300 mg . Förgiftningsdos på paracetamol är mer än 6000 mg.
          Men som sagt det är två olika läkemedel med helt olika verkningssätt, som inte kan jämföras i milligram man intar per vecka eller månad om man äter normaldos.

          Det jag påpekade i början av tråden är att diklofenak på intet sätt är mildare eller bättre än paracetamol som smärtstillande framförallt pga den digra biverkningslistan och kontraindikationerna ,hjärtbesvär samt interaktion med andra läkemedel som blodförtunnande etc.

          Jag var intresserad av hur det påverkade levern kortvarigt, under 24h. 1 diklofenak 25 mg vs 4000 mg alvedon tabletter.
          Kan tillägga att använde rjag bara alvedon så brukar migränen hålla i sig fler dagar (= 4x4000 mg alvedon) än om ja tog diklofenac (25 mg).
          Men tack för din förklaring ändå. tongue.gif

          Redigerat av mormor mona: 12-11-2013, 20:02


          --------------------
          Släpp hönsen loss det är vår!
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 12-11-2013, 20:49
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 19:31) *
          Och det har jag försökt förklara, men du verkar inte förstå mina exempel.
          Förgiftningsdos på diklofenak hos leverfrisk människa är 300 mg . Förgiftningsdos på paracetamol är mer än 6000 mg.
          Men som sagt det är två olika läkemedel med helt olika verkningssätt, som inte kan jämföras i milligram man intar per vecka eller månad om man äter normaldos.

          Det jag påpekade i början av tråden är att diklofenak på intet sätt är mildare eller bättre än paracetamol som smärtstillande framförallt pga den digra biverkningslistan och kontraindikationerna ,hjärtbesvär samt interaktion med andra läkemedel som blodförtunnande etc.


          Det är tur 'vi' har dig Kerstin - du förklarar så bra tummenupp.gif


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2013, 20:56
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Tcak Gunsta det var ju trevligt att du uppskattade mina förklaringar biggrin.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 11:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon