Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > beskära äppelträd
          asali
          Inlägg 22-10-2012, 20:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 105



          En liten undran bara.
          Jag tänkte ge mig på att beskära vårt äppelträd (helt utan kunskap nästan:)), de är ändå så risigt att vi funderade på att ta ner de och plantera ett nytt.
          Nu undrar jag om man kan kapa av de kanske två tredjedelar upp? de är så högt och vi vill korta av de en bit helt enkelt.
          Jag vet att man tar bort grenar som växer innåt stammen osv men kan man bara kapa av de på den höjd man vill också?
           
          Citera
          Roggan
          Inlägg 22-10-2012, 22:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-08-2010
          Medlem nr: 33 110



          Det är lite svårt att ge tips om hur du ska göra då man inte ser trädet. Men som grundregel kan man säga att kanske inte ta allt på en gång, utan dela upp det på tre år. Tar man bort för mycket grenar är risken stor att trädet vill kompensera för de grenar du tagit bort och skjuter en massa nya skott.

          Det är en rätt så bra tid att beskära nu om du vill slippa "vattenskott". Klipper du under våren brukar det komma massor med vattenskott. Vill du ha en annan sorts äppen på trädet går det alltid att ympa in de sorter du vill ha. Kan vara bra att få både sommar-, höst- och vinteräpplen på samma träd så inte man står där med 100 kg äpplen på en gång och som måste tas omhand med en gång.

          En bra regel att följa är att ta bort alla inåtväxande grenar som du sa, men även grenar som korsar andra grenar. Man vill få in luft och ljus i kronan så den torkar upp snabbt efter regn och ljus så frukten får en bättre utveckling.

          När du beskär det, lämna inte "rockhängare" som kan bli inkörsport för sjukdomar. Googla gärna lite om beskärning och kolla på youtube. Finns mycket på engelska (beskärning = pruning).

          /Roggan
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 23-10-2012, 03:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Nej, det går inte att korta ned träd med en tredjedel. Har man för stora träd så är det bättre att ta ned och plantera nytt
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 26-10-2012, 18:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          Om du lägger en bild på trädet här kommer du att kunna få många bättre svar och råd.

          Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 26-10-2012, 23:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan korta lite det första året, och under det andra året förkorta mer och så vidare, för att undvika obalansen, mellan grönska och rot som förekommer i busken under beskärning som leder till oro i busken.

          H.Bassam
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-10-2012, 13:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (asali @ 22-10-2012, 21:57) *
          En liten undran bara.
          Jag tänkte ge mig på att beskära vårt äppelträd (helt utan kunskap nästan:)), de är ändå så risigt att vi funderade på att ta ner de och plantera ett nytt.
          Nu undrar jag om man kan kapa av de kanske två tredjedelar upp? de är så högt och vi vill korta av de en bit helt enkelt.
          Jag vet att man tar bort grenar som växer innåt stammen osv men kan man bara kapa av de på den höjd man vill också?


          Jag kan lova dig att om du beskär utan mer kunskapsinhämtning så kommer du få träd som har större problem än de har nu.

          Kolla runt lite på nätet, välkommen till våra sidor (TrädvårdSkolan), läs Beskärningsboken av Alm/Vollbrecht.

          Det är sällan bråttom att skära äppelträd. Det är när man gör det i hast som man får de verkliga problemen.


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 27-10-2012, 22:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Fegisar kan inte lära sig något, du måste bara läsa och beskära, om fick du något fel, Du kommer att lära av den, om gör man Inte fel, det man kan inte lära sig.
          Hortonom bassam
           
          Citera
          Greta i Österbot...
          Inlägg 28-10-2012, 10:02
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          14-10-2007
          Medlem nr: 12 848



          Bästa tiden att beskära äppelträd är de sk JAS månaderna (juli augusti och september).Jag skulle inte göra det så här sent på året.Annars är träd rätt tåliga.Vi har sågat stora grenar ¨på våra gamla träd utan att de tagit skada men bättre är det förstås att sköta om dem oftare och göra mindre ingrepp än stora ingrepp sällan.
          Det finns bra beskrivningar på nätet vad du ska tänka på när du beskär ditt äppelträd.Ett gammalt talesätt här är att kronan ska vara så gles att det går att kasta en mössa genom den. rolleyes.gif
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 29-10-2012, 21:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Beror inte beskärning av äppelträd även på vad det är för sort? Tänkte på att TS tyckte det var för högt. Vissa träd växer ju mer uppåt (som Åkerö).

          Har för mig det var en gammal tråd om det men jag har kanske fel.

          Att ge sig på ett helt vildvuxet träd utan att veta något är nog ingen höjdare. Kolla t ex om det finns beskärningskurser där du bor. Eller om det finns någon du känner som kan en del.

          Ta gärna ett foto på trädet och visa oss (eller de som är duktiga på det här i forumet - är själv rätt dålig på beskärning, tycker jag) så får du mer hjälp.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Kutas
          Inlägg 31-10-2012, 09:41
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 085



          CITAT (Bassam @ 27-10-2012, 22:56) *
          Hej
          Fegisar kan inte lära sig något, du måste bara läsa och beskära, om fick du något fel, Du kommer att lära av den, om gör man Inte fel, det man kan inte lära sig.
          Hortonom bassam


          Så sant som det är sagt devil.gif

          Men för det första så skall man lära sig av andras misstag, inte sina egna.

          Och experimentera skall man helst med andras träd, inte sina egna !!! slap.gif

           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 31-10-2012, 22:22
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Människan kan också lära av sina misstag, bara Gud gör inte fel.
          H.Bassam
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 01-11-2012, 09:01
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Fast träden har svårt att lära sig av våra misstag...

          Alltså är det bästa att be om hjälp, att läsa mycket osv INNAN man gör något så drastiskt som att utan kunskap röja i ett gammalt träd.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-11-2012, 14:17
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          De flesta som skriver och frågar här har inte lust att göra de misstag som man gör om man inte hämtar kunskap - som bland annat bygger på misstag som andra gjort!

          Bryr man sig om sina träd så opererar men inte i dem med sekatör eller såg innan man vet lite om dem, och det var säkert det som var syftet med att fråga också!

          Alla gör misstag. Men alla behöver inte göra samma misstag. Det är det som är så finurligt med att vara människa!


          --------------------
           
          Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 01-11-2012, 14:26
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem sedan:
          21-09-2009
          Medlem nr: 26 195



          att beskära ett fruktträd så radikalt, ger oftast större problem än man redan har.

          jag skulle helt enkelt ta bort trädet, köpa ett lågväxande äppelträd och sen se till att beskära det med varsam hand.

          lycka till.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 03-11-2012, 12:12
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Den här tråden handlar om beskärning av äppelträd.
          OT raderad.
          /moderator
           
          Citera
          Nivestaahl
          Inlägg 25-01-2013, 20:17
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          29-04-2008
          Medlem nr: 15 669



          En jätteintressant tråd som jag tänkte kidnappa lite...

          Har precis blivit med trädgård och i den ingår ett antal mycket gamla äppelträd som tidigare har blivit mycket fint behandlade men som jag misstänker har blivit felklippta av de sista ägarna innan.

          Min fråga gäller inte HUR jag ska beskära dom, utan VEM/VILKA man kan betala för att de ska göra det åt mig. Jag inser att mina begränsade kunskaper i detta fallet skulle göra mer nytta än skada och jag vill ju så gärna behålla dessa vackra klenoder.

          Så; har ni tips/erfarenheter av bra firmor som jag kan anlita? jag bor i Malmö-området. Har Googlat på det men inte kommit någon vart.

          Tacksam för svar!! biggrin.gif

          Redigerat av Nivestaahl: 25-01-2013, 20:18
           
          Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 25-01-2013, 20:24
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem sedan:
          08-07-2011
          Medlem nr: 62 497



          Kanske kan du hitta någon bra här bland de som har grönt kort som bevis på kunskap i ämnet.

          http://www.tradgard.org/kunskap/beskarare/...dbeskarare.html

          Lycka till

           
          Citera
          Nivestaahl
          Inlägg 25-01-2013, 20:26
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          29-04-2008
          Medlem nr: 15 669



          Tack så jättemycket!

          Det gick snabbt! Ska in och kolla nu på direkten.
           
          Citera
          IKS
          Inlägg 25-01-2013, 22:28
          Länk hit: #19


          Gäster






          Du skriver att trädet är risigt. Har den haft försumbar vegetativ tillväxt de senaste åren och därmed stagnerat helt? Symptom på detta är att den bildar försumbar längd på årsskott och har massor av blomknopp som senare producerar massor av kart som bildar ganska taskig frukt i slutändan.

          Vill du absolut inte ta ned trädet (ja, gamla träd är värdefulla) och det passar in på symptomen ovan skulle jag göra en relativt radikal vårbeskärning för att väcka det ur dvalan och få igång produktionen igen. Det resulterar oftast i en massiv skottbildning som kräver mycket uppföljning för att få ordning på kronan igen men det räddar trädet.

          Man kan tänka:
          1. Få igång produktionen igen genom vårbeskärning. Ja, det bildas en massa skott med dålig med infästning men det är nästa steg.

          2. Ny uppbyggnadsbeskärning av kronan under ett flertal år. Välj ut skott med god infästning och som riktar utåt och avlägsna de andra. Gå försiktigt fram och ta inte allt på en gång för då stressar du trädet ytterligare.

          3. När en någorlunda hållbar krona "byggts" genom beskärning med uppföljning under hela växtsäsongen kan det slutligen lämnas och du kan övergå till underhållsbeskärning, dvs gallring vid behov under JAS.

          Och när det gäller vårbeskärning är det svårt att veta exakt hur mycket man ska ta för att det ska ge rätt effekt, kontra överdriven vattenskottsbildning. Är man osäker är det alltid bättre att ta lite mindre, ger det inte förväntad effekt så tar man mer nästa vår. Det viktiga är dock att först och främst att åter få igång produktionen genom skottbildning hos stagnerade träd. Den här metoden kräver mycket tid och uppföljning över många år, men har du tid, kunskap och intresse är det definitivt värt att ge trädet en andra chans för jag tycker man borde vara rädd om gamla träd. Och det är vanligt att fruktträd som lämnats relativt friväxande under många år slutligen stagnerar och blir risiga med gamla blomknoppar dit all energi går utan ork att bygga skott för tillräcklig assimilering under kommande växtsäsong.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 18:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon