Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hästgödsel
          Mjärden
          Inlägg 11-09-2016, 20:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Förra året fick vi ett lass hästgödsel till kolonilottsområdet. Jag gödslade min lott inför höstgrävningen och kompletterade i vår inför plantering bl a potatis.
          Men jag tycker inte att hästgödseln gett den effekt som jag önskade, snarare mest problem. För det första har det varit mer ogräs som vuxit upp och sen har jag fått slänga minst 50 lökar pga maskangrepp, som jag misstänker kommit in i lotten via hästgödseln (en annan lottägare hade haft samma problem dvs de som gödslat mest med hästgödseln på hela området.)
          I min högbänk grävde jag ner hästgödsel och det drev väl på ganska bra, men jag gillar inte lukten, känns nästan som squashen "tar smak", fast de kanske än något som jag bara inbillar mig pga lukten,

          Så jag funderar på att "skita" i hästgödseln till kommande år och satsa på något annat i stället, men vad ?

          Redigerat av Mjärden: 11-09-2016, 20:50
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-09-2016, 06:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Gödsel med kväve bör inte användas på hösten, kvävet har läckt ut innan växterna kommer upp i vår och kan använda den, det måste finnas nått med rötter som är aktiva för att det ska göra nytta. Hästgödsel är toppen vi får flera lass under odlingssäsongen hos oss den är inte så stark så till ex. områden där jag ska odla hungriga grödor lägger jag på 5-10cm och gräver ner.

          Har ALDRIG fått problem med mask, skadeinsekter mm. via gödseln däremot finns det gott om ogräs i gödseln för den har bara gått igenom 1 mage istället för som hos kon 4 magar. Så kogödsel är bättre ur ogräsaspekten.

          Ohyran tror jag kom nån annanstans ifrån, vi har haft en ovanligt varm sommar och såna somrar brukar man få fler skadedjur eftersom många insekter har temperaturstyrd reproduktion = det kan gå dubbelt så snabbt från ägg till vuxen individ + man får skadegörare som ofta kanske håller sig mera söderut andra år. Väldigt många av våra skadegörare har vuxna individer som flyger.

          Brunnen hästgödsel luktar bara jord.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 13-09-2016, 00:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Vad gäller lukten tar jag inte fel, då jag har ett känsligt luktsinne och den gödsel vi fått har delvis varit för ny och inte hunnit brinna ordentligt samt innehållit mycket halm. Det är från den högbänk, där jag grävde ner hästgödsel och täckte med jord i våras som det luktar och det är där jag odlat squash i år. Jag ytgödslade hela lotten även i våras, men av den gödslingen luktar det inte häst, bara i högbänken.
          Jag hörde av en lottgranne att för mycket halm inte var bra, då det snarare sög ur kväve än tillförde.
          Idag kände jag hästlukt från en grön squash, som jag skördat från högbänken och haft inne ett tag, den gula som jag odlat på annat ställe har varit luktfri och smakat gott.

          Förresten hur kan du vara hundra på att inte maskarna kommer från hästarna, då jag gödslade ordentligt, innan jag satte löken i våras. Har aldrig under 20 års odling råkat ut för att jag måst slänga slänga lökar utan rötter och med små maskar i en del, minst 50 st i år. Det vanliga är att några st inte gror och ruttnar, men inte denna mängd.


          Redigerat av Mjärden: 13-09-2016, 00:20
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-09-2016, 07:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det skulle komma från gödseln hade du nog redan något annat fel på potatisen eftersom de som brukar leva i gödseln är saprofyter = är nedbrytare och lever av dött material. Så visst har du ruttna och döda delar på potatisen så kan de ju börja äta där.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 14-09-2016, 17:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Nu när jag tog upp en kasse potatis var det 5 potatisar, som hade stora hål, som om det varit en mask av något slag som ätit på dem. Jag fick upp en ollonborre, men den tror jag inte går på potatisen.
          Jag hade som brukligt gödslat i potatisfåran med hästgödsel, men då det var så få maskätna potatisar tror jag inte det har med gödseln att göra. Men det är en liten bagatell i sammahanget jfr med de många ruttna o maskätna lökarna. Googlade på vilka sjukdomar och angrepp lök kan ha, men det stämde inte riktigt med min odling, då jag inte märkt på blasten något anmärkningsvärt utan först i augusti, då den började vissna ner.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-09-2016, 21:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          När det gäller lök kan för färsk gödsel ge större problem med lökmögel sägs det men jag brukar få problem även på områden där jag inte gödslat men det är så många som har lökmögel här så de sprids nog mellan lotterna.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-09-2016, 08:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Angående stora hål i potatisen, det låter som snigelangrepp. Bruna spanjorer älskar potatis, både blast och knölar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-09-2016, 17:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ja, det kan det vara, då jag satte potatisen alldeles för grunt så att en del tittade upp och fick en grön fläck. Vad spanjorerna sysslar med på nätterna har man ju ingen koll på, inte de dövstumma slemmiga typerna iaf.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 18:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon