Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Astilbe - vilken sort?
          Hjoso1
          Inlägg 29-05-2022, 17:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          08-03-2018
          Medlem nr: 86 936



          Jag har en massa astilbe som jag skulle vilja dela och flytta några till en ny rabatt. Enligt den tidigare ägaren är det rosa och röda. Kruxet är att jag endast vill ha de rosa till den nya rabatten. Kan man se vilka som är rosa vs röda på bladverken? Eller måste jag vänta till efter blomningen? Vill ju gärna bli klar med den nya rabatten nu 😅

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  C103BE0C_227E_49C1_8940_B56AF6FA8133.jpeg ( 180.39k ) Antal nedladdningar: 7
           
           
          Citera
          August
          Inlägg 30-05-2022, 15:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Det kan nog vara svårt att säga något säkert om blomfärgen utifrån utseendet på bladverket. Om du är noga med nyanserna i din nya rabatt bör du nog avvakta och se hur blommorna ser ut. Det som en person kallar röd kan mycket väl vara mörkt rosa. På astilbe finns en uppsjö av olika färgnyanser. Egentligen finns det ingen som är riktigt röd om man menar klarröd. Det finns många nyanser av rosa, en del mera åt det kalla hållet och andra i varmare toner. Dessutom är färgåtergivningen i kameran inte alltid så bra. När man ser bilder kan de skilja rätt avsevärt från utseendet i verkligheten. Bild-googla exempelvis på sorten 'Cattleya' så kan du se exempel på detta. Det finns bilder med helt olika färg. Det är knappt så man hittar två likadana.
           
          Citera
          Hjoso1
          Inlägg 01-06-2022, 08:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          08-03-2018
          Medlem nr: 86 936



          CITAT (August @ 30-05-2022, 16:23) *
          Det kan nog vara svårt att säga något säkert om blomfärgen utifrån utseendet på bladverket. Om du är noga med nyanserna i din nya rabatt bör du nog avvakta och se hur blommorna ser ut. Det som en person kallar röd kan mycket väl vara mörkt rosa. På astilbe finns en uppsjö av olika färgnyanser. Egentligen finns det ingen som är riktigt röd om man menar klarröd. Det finns många nyanser av rosa, en del mera åt det kalla hållet och andra i varmare toner. Dessutom är färgåtergivningen i kameran inte alltid så bra. När man ser bilder kan de skilja rätt avsevärt från utseendet i verkligheten. Bild-googla exempelvis på sorten 'Cattleya' så kan du se exempel på detta. Det finns bilder med helt olika färg. Det är knappt så man hittar två likadana.


          Tack snälla för så utförligt svar! Nu blev jag lite klokare ☺️ Får nog helt enkelt vänta till efter blomningen!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 14:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon