Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min mynta gulnar?, Undrar vad detta beror på?
          Xinga
          Inlägg 23-05-2021, 08:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-05-2021
          Medlem nr: 94 503



          Hej!

          Är ny ägare av en pepparmynta-planta.
          Den verkar må bra och vuxit sig enorm sedan jag köpte den, vattnar regelbundet och ser till att den inte står i blöt.

          Märkte här om dagarna att vissa blad längre ned gulnar, vänder man på dessa så verkar det vara bruna små prickar på undersidan - är detta någon form av ohyra? verkar bara vara på de bladen som är gula, de gröna bladen ser helt friska ut. hittar inget som matchar beskrivningen på nätet.

          Tacksam för hjälp med att identifiera vad det är för problem jag står inför!

          Bifogar en bild!


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  188556120_472510687145049_4365583705371474361_n.jpg ( 45.72k ) Antal nedladdningar: 2
          Bifogad fil  189046133_525364615140579_4499995160173081445_n.jpg ( 34.44k ) Antal nedladdningar: 3
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-05-2021, 08:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är en utomhusväxt så den kommer inte må optimalt inomhus. Lite gödning i vattnet ger dock god tillväxt och så kan du bara plocka bort de blad som blir fula.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Xinga
          Inlägg 27-05-2021, 07:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-05-2021
          Medlem nr: 94 503



          Hej Åsa!

          Tack för svaret, så om jag förstår dig rätt så är det inte skadedjur jag ser? snarare att den inte är i optimal miljö.

          Antar att jag då kan bortse från de bruna prickarna på undersidan av de gula bladen då?

          Allt gott,
           
          Citera
          albertleander
          Inlägg 20-07-2021, 15:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          09-07-2021
          Medlem nr: 94 934



          Vad är det som gör att bladen på din mynta blir gula? De mest sannolika orsakerna är för fuktig jord, övervattning och för lite solljus. Låt oss ta itu med var och en av dessa orsaker i sannolikhetsordning. Den vanligaste orsaken till att bladen på denna annars snabbt växande ört blir gula är för fuktig jord. Din jord kan hålla kvar en hel del vatten beroende på dess beståndsdelar. Om din jord till exempel till största delen består av lera kommer dräneringen att vara mycket annorlunda än om ditt planteringsmedium till största delen består av sand.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 20:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon