Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frågor om rabatt för rhododendron
          Albinhed
          Inlägg 29-03-2021, 17:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          12-02-2021
          Medlem nr: 93 510



          Hej!

          Vi ska anlägga en rabatt för hortensia (edit) och andra blommor som trivs i sur och fuktig jord.
          Innanför stenmuren ska vi fylla upp 2-3 dm. Vi har nu några frågor.

          1. Vilken typ av jord bör vi använda för att fylla upp? Vi är inne på naturell torv.

          2. Som ni ser på bilderna så blir det ganska stora pölar (5-10 cm djupa) när det regnat. Detta sjunker sedan undan på 1-2 dagar. Vår förhoppning är att vi ska slippa att dränera om vi fyller upp rejält och sedan håller oss till växter som gillar fukt. Vad tror ni om detta?

          3. Behöver jag gräva upp och "vända" på gräset? Eller kommer det dö ändå om vi fyller på 2-3 dm jord?

          Jag kan tillägga att bakom rabatten, där vi nu lagt lite jordpåsar, kommer vi att förlänga vår bokhäck.

          Redigerat av Albinhed: 29-03-2021, 18:50
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Bild_1.jpg ( 257.84k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  Bild_2.jpg ( 320k ) Antal nedladdningar: 9
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-03-2021, 17:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ledsen att säga detta men det där kommer inte att fungera. Jag har odlat Rhododendron under snart 20 år, stora och små, arter och hybrider, de är mina absoluta favoriter i trädgårdsvärlden.

          Rhododendron vill ha riktigt sur jord pH värde 4,5 - 5, 5. Det åstadkommer man men R. jord som kan blandas med kompost, barkmull, grov torv Hasselfors. All annan torv är hårt nedbruten och sjunker snabbt ihop dvs inget att ha. Man kan inte använda enbart torv, den innehåller ingen näring. Torven bör vara ogödslad och okalkad, alltså inte den torv som säljs 4 för hundra kronor.

          Gräset och underliggande jord måste grävas bort till ett djup av åtminstone 3 dm, gärna lite till. Om växternas rötter kommer i kontakt med vanlig jord uppstår näringsbrist eftersom Rhododendron inte kan tillgodogöra sig näring vid fel pH värde i jorden. Om platsen är blöt bör man blanda in lite kross i jorden för dräneringens skull.

          Kanten som ni gjort kommer snabbt att rasa, det är runda stenar som ni bara radat på varandra, om inte förr så tar tjälen dom. Dessutom är det stora hål mellan stenarna där jorden kommer att flyta ut, inget underarbete under stenarna gör att inom någon månad har gräset träng in i planteringen. Det går utmärkt att ha en något upphöjd bädd men den måste vara stabil, en mur med korrekt underarbete eller torvblock som man formar med såg så att de bildar en rundel. Gräset utanför måste hindras att växa in i rabatten, en stålkant kanske eller en mindre rensad yta framför som man kan belägga med grus.

          Det blev mycket negativt och jag hoppas att ni inte ger upp utan tänker om och gör rätt. Det är roligare att göra rätt trots att det kräver mera arbete än att göra en kvickfix som inte fungerar.

          Det blir konkurrens mellan häck och Rhododendron som växer olika jord, något att fundera över och som kräver en lösning.
           
          Citera
          Albinhed
          Inlägg 29-03-2021, 18:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          12-02-2021
          Medlem nr: 93 510



          Tack för utförligt svar!

          Det var Hortensia som jag menade, uppfattade min sambo fel. Vi ska fundera mer på mur och ev dränering. Jag var ute och grävde lite ikväll och upptäckte att vattnet snabbt försvann ned i marken när jag grävde en grop. Kanske kan man sätta en stenkista under rabatten? Som du säger så kanske vi får gräva ned till tjälfritt under muren och sedan lägga singel där. För att täta muren har vi tänkt att använda markduk, då borde inte gräs tränga sig in?

          Gäller det du skrev även för hortensia?

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20210329_192055.jpg ( 678.95k ) Antal nedladdningar: 10
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-03-2021, 19:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det finns olika Hortensior men om du menar Hydrangea macrophylla, den som blommar i blått eller rosa beroende på pH värdet i jorden så ja, vill ni ha blåa blommor så fungerar jordblandningen. För att behålla det låga pH värdet bör det fyllas på varje år med torv och R. jord.

          Jag skulle nog vara försiktig med alltför kraftig dränering, nu är det blött i markerna men våra somrar är numera båda varma och torra.

          Jag vet inte riktigt hur du menar med att täta muren med markduk, menar du att sätta upp duk på insidan av muren för att jord inte skall rinna ut? Tyvärr finns ingen stabilitet i de stenar som ni radat så de kommer inte att hålla för ett jordtryck mot muren. De sitter ju helt löst och kullerstenar får ju inget fäste i varandra, de rasar.
           
          Citera
          Albinhed
          Inlägg 30-03-2021, 07:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          12-02-2021
          Medlem nr: 93 510



          Ja, du har nog rätt. Ska vi ha en mur av sten så får vi nog bygga den mer rejält. Vi kanske får köra på torvblock eller kanske corten-plåt.

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-03-2021, 14:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Albinhed @ 30-03-2021, 08:01) *
          Ja, du har nog rätt. Ska vi ha en mur av sten så får vi nog bygga den mer rejält. Vi kanske får köra på torvblock eller kanske corten-plåt.


          Bra beslut tummenupp.gif ett ordentligt underarbete är det viktigaste som finns när man skapar en trädgård.

          Önskar er lycka till!
           
          Citera
          Albinhed
          Inlägg 30-03-2021, 20:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          12-02-2021
          Medlem nr: 93 510



          Nu har vi pratat ihop oss en del här hemma.

          Tankarna är nu följande. En upphöjd rabatt med mestadels hortensior. Istället för kullerstenen så använder vi torvblock som kant. Den befintliga jorden är lerjord, denna gräver vi bort gräset på. Och sedan höjer vi upp med 20-30 cm. Denna uppfyllnad skulle om vi förstod dig rätt bestå av grovtorv, barkmull och Rhodordendonjord?


          Ska vi också försöka blanda upp befintliga lerjord med något innan vi fyller upp? Som du har sett så blir det rejält blött vid ihållande regn. Vi tror oss veta att hortensia gillar fukt så vi borde väl inte behöva dränera bort pölarna om vi ändå ska fylla upp 2-3 dm.

          Några tips på hur man lägger torvblock? Kan man lägga dom direkt på gräset eller måste det bort först?

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-03-2021, 16:18
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det låter bra, lerjorden skall inte blandas med i planteringen, surjorden skall vara fluffig och syrerik. Jag kan förstås inte säga något om dräneringen men med tanke på det torra somrarna vi haft de senaste åren skulle jag vara rädd om all fukt som kan hållas kvar. Gräv bort så mycket lera som ni orkar, ju djupare bädd desto bättre.

          Gräset måste bort under torvblocken och man kan grunda med sand som gör att man kan justera eventuella höjdskillnader. Såga i de torra blocken så de passar ihop och sitter tätt, inga glipor. En gräskant direkt mot torvblocken är inte bra, varför inte gräva ut lite till och sätta de vackra kullerstenarna som en snygg liten gång framför torvblocken, då växer inte gräset in. Utanför stenkanten kan man sätta t.ex. cortenstål för att hindra gräset att ta sig in. Stenarna sätts i sand.

          Torven som ni blandar i planteringen bör blötas först. Torv är vattenavstötande men när den väl blir genomfuktig håller den fukten bra. Kan göras i skottkärra som fylls med vatten där man vänder torven tills man ser att den sugit vatten.

          Inget i blandningen är särskilt näringsrik, R. jorden är gödslad men om ni planterar Hortensior kanske det behövs lite näring, finns specialgödsel för surjordsplanteringar

          Torvblocken blir väldigt vackra med åren, där börjar växa mossa och ljung.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 10:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon