Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gör med denna komposten?
          kompiskarin
          Inlägg 14-10-2014, 10:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          24-02-2013
          Medlem nr: 77 589



          Har nyligen blivit med trädgård, och i ena hörnet finns denna kompost för trädgårdsavfall. Består mest av en hög ris, och lite lite färdig kompost finns i botten av behållaren.

          Hur är bästa sättet att ta hand om den? Ska jag bara låta den vara? Tänker att nedbrytningen kommer ta väldigt lång tid isåfall?

          Det är alltså en enkel träram runt om ena högen, den är dock så täckt att den inte syns.


          Bifogad fil  komposten.jpg ( 178.69k ) Antal nedladdningar: 39


          Redigerat av kompiskarin: 14-10-2014, 10:49
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 14-10-2014, 12:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Jag hade antingen (om det är tillåtet i området) eldat upp det till våren, eller skaffat en enkel flistugg som klarar lite klenare grenar. Det kommer som sagt ta många år att låta det förmultna av sig självt.
           
          Citera
          Ally
          Inlägg 14-10-2014, 20:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          29-03-2004
          Medlem nr: 3 099



          Det kan vara värt att skaffa en kompostkvarn, t.ex. begagnat för 500:-.
          Om du har häck eller träd kommer kvarnen till nytta.
          Jag vet inte hur lång tid det tar i en öppet kompost, men med min varmkompost kan jag tömma halvfärdig kompost 2 ggr per år.
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 15-10-2014, 11:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Om man inte har kompostkvarn kan man klippa i korta bitar och blanda med mer lättmultnat material, t.ex. gräsklipp, löv osv. Och vattna på lite så det startar.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          kompiskarin
          Inlägg 15-10-2014, 15:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          24-02-2013
          Medlem nr: 77 589



          Tack för era svar.

          Tror inte att det är tillåtet med eldning i området så det är inte en lösning. Har kollat runt på blocket efter kompostkvarnar så blir nog att köpa en sådan då smile.gif Är det då bara att mala ner grenarna och sen slänga på komposten? Har massvis med löv på tomten, kan jag blanda kvistarna med löv då? Ska man köra över löven med grässklipparen först?

          Massa frågor, men jag är helt nybörjare på det här med kompost tongue.gif
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 15-10-2014, 18:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Den där högen ser ju helt ointressant ut (ingen näring alls) jag skulle slänga den på tippen. Jag vet inte vad du har för möjligheter men släp går fortast annars klipp det i mindre bitar och packa det i säckar.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 15-10-2014, 18:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          En tumregel är att man skall blanda kol och kväve i lagom proportioner i en kompost.
          Sånt som är torrt och hårt, t.ex. ris och pinnar innehåller mycket kol.
          Sånt som är grönt och blött, t.ex. morotsblast, nässlor, gräsklipp mm. Innehåller mycket kväve.

          Fast själv är jag inte noga alls med det där. Jag plöjer ner allt trädgårdsavfall utan att bry mig.

          Långt viktigare är två saker enligt mig:
          Rör om och blanda i komposten.
          Vattna. En aldrig så perfekt kompostblandning är ändå stendöd om den är snustorr.
          De som kan det här bättre än jag säger att komposten skall vara ungefär så fuktig som kaffesumpen är som du lägger i komposten efter att ha druckit ditt morgonkaffe.
          Fler tumregler:
          du får myror i komposten: för torrt
          du får flugor i komposten: för blött

          /T
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 15-10-2014, 19:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Jo, det är bra att blanda med löv, och att köra över löven med gräsklipparen är jättebra. Dom blir ju mycket mer lättmultnade då.
          Det där med proportionerna brukar lösa sig, det multnar även om det inte är perfekt.
          Ris blir jord det också, och innehåller massor med näring, om än inte just någon kväve längre. Du har ju till och med lite näring kvar om du bränt upp riset och skickat upp det mesta som koldioxid i luften.
          Börja med att på nåt sätt finfördela riset i höst och blanda med löv. Vattna, gärna med urin, utspätt med vatten, bästa kvävetillskottet komposten kan få. Har det inte kommit igång till våren, dvs börjar se mer jordigt ut när man vänder med grepen, så blanda ner färskt grönt gräsklipp och vattna igen. Blanda en gång till efter en vecka.
          Det kan ta tid innan processen är i full fart, men sedan brukar det gå bra, bara det är lagom fuktigt. Eftersom det har varit nån sorts kompost finns säkert förmultningsorganismerna där. Annars kan du be att få en hink av någon som har en bra kompost i full gång.
          Jag har alltid tagit med en hink med gammal kompost när jag flyttat till ett nytt ställe. Man vinner minst en säsong i uppstart.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-05-2024, 08:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon