Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > PH-värde
          Mjärden
          Inlägg 25-04-2020, 23:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          När jag läste på mina fröpåsar såg jag att för purjolök rekommenderades kalkhaltig jord, vilket kan tolkas som jord med högt PH-värde. Jag lyckades hitta en tabell på Wexthusets sida och av den framgick att just purjolök var den enda grönsak som krävde högt PH-värde dvs 6.0-8.0 medan övriga låg på mellan 5.0 - 7.0 med vissa variationer. Så jag har kalkat den lilla plätten, där jag skall odla purjolök.Det har inte blivit av att köpa någon PH-mätare, annars hade jag kunnat mäta jorden just där jag skulle plantera den, men jag blev avrådd att köpa den billiga för 149 kr med motiveringen att "det är mest skräp"
           
          Citera
          alantäpple
          Inlägg 09-06-2020, 17:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          21-05-2020
          Medlem nr: 91 671



          En billig pH meter är oftast av typen antimonelektrod, och inte bra. Använd istället en sådan indikatorlösning som användes för mätning av pH-värde i akvarium. Eller fråga en kemist om du kan få lite bromtymolblåttlösning.
          Om Du har tillfört 100 gram kalk (kalkstensmjöl, dolomitmjöl eller kornat ) per kvadratmeter. Tror jag att din purjolök kommer att trivas. Även fruktträd och Hallon kan behöva kalkas.

          Redigerat av alantäpple: 09-06-2020, 17:56
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-06-2020, 18:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Hallon skall aldrig kalkas, de kräver en surare jord. Dessutom är kalk sällan en brist i våra jordar, att strö ut kalk på måfå "bara för att" är ingen bra strategi.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon