Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Clematis+ros OCH vildvin?
          Marie Falkering
          Inlägg 22-04-2015, 20:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          22-04-2015
          Medlem nr: 81 699



          Hej! Jag är ny här och hoppas kunna få hjälp och även dela med mig av mina nybörjarerfarenheter wink.gif

          För ett par år sedan planterade jag ett vildvin i en kruka på min inglasade balkong. Balkongen är i sydvästläge och rätt mycket skugga stora delar av dagen. Det är planterat mot sidan som vetter mot väster och får solen snett på sig när den är i sydväst så det blir det några timmar sol rakt på och varmt på balkongen (men jag försöker vädra och hålla det öppet)

          Vildvinet har mått bra och frodas och klarar vintrarna bra.

          Nu till mig fråga. Jag har tänkt testa med ros och klematis i år. Kan dessa klättra tillsammans med vildvinet? Jag klipper ju inte ner vildvinet men tydligen ska man ju göra det med ros/klematis) Hur slingrar de sig ihop? Är det lätt att lirka bort rosen/klematisen från spaljén? Tror ni att det kommer bli för tjockt och trångt på spaljen? Kolla bilden.

          Bör jag ge upp iden?
          Tacksam för alla råd som går att få.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  140702_201000_0547_red_webb2.jpg ( 530.28k ) Antal nedladdningar: 38
           
           
          Citera
          octachoron
          Inlägg 23-04-2015, 10:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          19-09-2008
          Medlem nr: 18 990



          Om du ska klippa ner klematis eller inte beror på vilken typ av klematis det är. Vissa blommar på föregående års tillväxt, andra blommar på detta års rankor och vissa blommar på båda (i regel de känsligaste).
          Jag har ingen erfarenhet av krukodling av klematis, ställ gärna denna fråga på Klematis och klätterväxter-forumet så får du nog mera detaljerade svar.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 23-04-2015, 15:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Klematis finns olika sorter som passar bredvid vildvin, man behöver att hjälpa din klättra på spaljé. och man ska fråga om vilken grupp lägger din, det finns 3 grupper, och varje grupp behöver en viss tid för att beskära.

          Men rosor vet du att de behöver mycket sol för att trivas men om man planterar de på halvskugga, de kan klara sig, men de kan inte ge mycket blommor, jag förslag till dig den här klättra rosa som kan klara sig i halvskugga.

          Flammentanz’

          Populärnamn: ’Flammentanz’
          Vetenskapligt namn: Rosa
          Familj: Rosaceae

          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 16:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon