Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Mögligt" vin?, Dammigt ludd på vinrankans blad
          Lavendela
          Inlägg 11-05-2003, 10:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 381



          Hej!

          Vinrankan på min inglasade balkong verkar inte så pigg, den har nåt gråvitt dammigt ludd på många av bladen. Vad är det? Kan det bekämpas eller ska jag klippa bort det?
          Hur mycket kan jag klippa bort men ändå hålla liv i plantan? Det är ju synd om den dör på kuppen.

          Stort tack och många hälsningar!
          Ulrika
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-05-2003, 11:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Är fläckarna lite mjöliga så kulle jag tippa att det är vinmjöldagg, svampen finns troligtvis på hela växten det vita man ser är bara en del av svampen så att klippa bort angrepp brukar inte hjälpa ev. kan man ju plocka bort de blad som är värst drabbade. Det bästa sättet mot mjöldagg är dock att odla resistenta sorter ex. Himrod och Schyler.

          Tyvärr är det inte så mycket man kan göra mjöldagg brukar trivas väldigt bra på inglasade balkonger. Mjöldaggen sätter sig även på frukterna och gör så att de spricker. Mjöldaggen övervintrar på växten + gamla nedfallna växtdelar så man måste städa noga på hösten och borsta bort gammal bark på stammen och göra en hårdare beskärning på senhösten. Sedan får man spruta växten med ett svavelmedel strax innan knoppsprickning på våren, efter knoppsprickning, strax innan blomning + några gånger under odlingssäsongen.

          Vill man inte hålla på med svavel så kan man prova om upprepade behandlingar med bikarbonat eller atamon kan bromsa angreppen. Här är ex. på recept på egna svampmedel:

          Bikarbonat: 1-3% bikarbonat + vatten + en skvätt såpa

          Atamon: 0,1 flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa



          Är angreppen mera luddiga och du har ganska fuktigt på balkongen + växten har ett tätt bladverk så skulle jag gissa Gråmögel plocka då bort angripna blad så luft kommer in i växten, och gör en hårdare beskärning på senhösten.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Lavendela
          Inlägg 12-05-2003, 08:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 381



          Tack snäll du för din hjälp!
          Jag tror att jag oavsett vilket angrepp det är låter rankan få gå till 'de sällare växtplatserna' och sätter en snäll clematis istället.
          Stort tack än en gång!

          Ulrika
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 17:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon