Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur får man bukt med mossan, i gräsmattan
          vickeva
          Inlägg 14-05-2006, 14:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          Hej
          Jag har en gräsmatta som ser hemsk ut, det är i princip bara mossa. Jag vet att det är ett hopplöst företag att få bort allt men lite bättre kan det ju bli.

          Mossriva ska man väl inte göra, vad jag har hört, för då sprider mossan sig (jag vet i och för sig inte vart den kan sprida sig eftersom allt är mossa), och järnsulfat (det som gör mossan svart) försurar väl jorden i längden...

          Ska man använda gödsel med kalk? Ska man mossriva och så i nya gräsfrö? Någon som har tips eller kan berätta om egna erfarenheter?


          --------------------
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-05-2006, 14:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Få gräset att trivas så tränger det ofta bort mossan smile.gif
          Vertikalskär, lufta, gödsla, toppdressa, vattna - det finns massor med sätt. Ju friskare gräs, desto mindre plats för mossan rolleyes.gif


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 15-05-2006, 08:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Vi har samma problem och har nu förstått att man inte ska köra mossrivare eftersom det bara sprider mossan. Så vi har gjort ett experiment nu...

          Vi strödde mossmedel (järn-någonting) på mossan i höstas så att den svartnade och dog. Nu har vi kört vertikalskäraren för att få bort mossan (och hoppas att vi inte sprider den eftersom den är död). Sedan slängde vi på gödselmedel och gräsfrö och vattnade. Sedan kommer vi att fortsätta gödsla. Då hjälper man ju gräset att stå emot mossan.

          Tror vi... Det är, som sagt, ett experiment som vi gör på baksidan av huset. Fungerar det gör vi det överallt.

          Kakaduan
           
          Citera
          Anna M
          Inlägg 17-05-2006, 00:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          17-05-2006
          Medlem nr: 7 688



          Man kan vertikalskära flera gånger per år, det tröttar ut mossan och tillför syre till gräsrötterna som då växer bättre. Jag har också lärt mig av en engelsk trädgårdsmästare att man skall riva bort dött växtmaterial i grässvålen för att undvika syrebrist och svampangrepp, det mår gräset bra av. Ju mer gräset trivs destå konkurrenskraftigare är det mot mossan och då borde ju mossan inte heller sprida sig!?
           
          Citera
          nybyggare
          Inlägg 17-05-2006, 21:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem sedan:
          02-09-2003
          Medlem nr: 2 248



          har hört att man inte skall klippa gräset för kort, för då blir det svagt och mossan får bättre förutsättningar?? blink.gif


          --------------------
          //Karin -zon 2
          "Grönt är skönt!"
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 18-05-2006, 13:59
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          CITAT (nybyggare @ 17-05-2006, 22:25)
          har hört att man inte skall klippa gräset för kort, för då blir det svagt och mossan får bättre förutsättningar?? blink.gif

          Låter logiskt, kort gräs kan inte försörja så stort rotsystem = mer plats för mossan. Å andra sidan är ju golfgreener jättekorta och helt mossfria.

          (själv har jag inget emot lite mossa, mjukt att gå på laugh.gif )


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-05-2006, 14:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ett evigt problem. Mossan kan växa även på vintern vilket inte gräset kan så därför är det mer mossa på våren. Utan att veta säkert så tror jag nog att kort gräs medför mindre mossa. Solen kan tränga ner till marken och torka upp den och då trivs inte mossan. Gräs klarar att vara ganska kortklippt men det finns givetvis gränser. Jag har hört men inte kollat att man kan toppdressa med ett tunt lager sand för att minska mossan. Förmodligen just pga att det blir torrare. Sen att mossrivning skulle sprida mossan tror jag inte på, den sprider sig rätt bra själv ändå. Viktigt är att gödsla gräset ordentligt annars kommer mossan direkt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Karrolina
          Inlägg 18-05-2006, 19:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem sedan:
          30-03-2006
          Medlem nr: 7 322



          Hej! Jag har plöjt 100-tals trädgårdstidningar i många årgångar i vinter eftersom vi har ett riktigt projekt till trädgård. (Kirskål, maskrosor, mossa you name it! biggrin.gif )

          Av allt jag läst om gräsmattor kan jag sammanfatta det så här:

          - Vanligt villagräs ska inte klippas kortare än 3-4 cm. Golfgreener har en annan typ av gräsblandning
          - Klipp ofta och lite
          - Ska man mossriva måste man vara noga med att samla upp ALLT som rivits bort. Det är den avrivna mossan som gör att det sprider sig om den får ligga kvar
          - Gödla såklart
          - Det är bra att räfsa hela gräsmattan hårdhänt för att få bort gämmalt dött gräs och stimulera till ny tillväxt
          - Vertikalskära är jättebra. Vill man ha mera gräs så ska man så i det efteråt. Annars kan man låta andra örter komma in i gräsmattan om man tycker om det. Det är visst det som händer om man inte sår efter vertikalskärningen
          - Och har man ett riktigt projekt till gräsmatta där allt växer (inkl. tistlar som vi har) så kanske det får bli kombistroller EN gång. Det ska räcka

          Se vad man kan lära sig på lite nöjesläsning!! smile.gif
           
          Citera
          mightyT
          Inlägg 24-05-2006, 18:58
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem sedan:
          23-05-2006
          Medlem nr: 7 770



          Ett annat tips som ingen nämnt.. nu vet jag inte om det stämmer in på just din gräsmatta men, ljus! Många människor som önskar sig en mossfri gräsmatta glömmer bort att det stora trädet som skymmer solen , eller den höga häcken som skyddar så bra mot insyn, faktiskt också påverkar. Jag har lyckats få bort mossa genom att gödsla gräsmattan regelbundet med algominkalk samt ta ner häcken rejält för att få in solljuset.
          Annars hörde jag en person som sa att det bästa sättet att bli av med mossproblemet är att lära sig att älska mossan istället och tycka den är vacker... japansk mossträdgård.. wink.gif
           
          Citera
          vickeva
          Inlägg 25-05-2006, 08:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          Tack för alla svar
          Jag har försökt lära mig älska mossan, men vi kommer inte riktigt överens... rolleyes.gif . Vertikalskärare blir det, och så gödning, få se vad som händer. Vi har inte så mycket som skuggar, mer än huset, och det är ju svårt att ta bort..


          --------------------
           
          Citera
          mightyT
          Inlägg 25-05-2006, 15:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem sedan:
          23-05-2006
          Medlem nr: 7 770



          Jo..vore ju synd att flytta på huset för gräsmattans skull...
           
          Citera
          Vagis
          Inlägg 27-05-2006, 08:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          27-05-2006
          Medlem nr: 7 800



          Kan man använda gödning med aska som ett motmedel mot mossan i gräsmattan?

          Jag tror ATT man kan använda aska som gödning. Och jag har för mig att mossan gillar lågt pH.

          Askan ger ett högt pH.

          Ergo: kan man använda aska som medel mot mossa och samtidigt få viss gödning??
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 12:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon