Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tallstubbar
          anncharlotte
          Inlägg 05-04-2015, 12:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 745



          Något som vi tror är stubbar och rötter från någon form av kryptall finns i en slänt.

          Finns det något rimligt sätt att ta bort dom förutom då det självklara att ta hit en grävskopa ?

          Skulle helst undvika grävskopan då den har lite svårt att komma åt utan att det går illa åt resten av växtligheten, men måste vi så är det ju inte mycket att göra åt.

          Hoppas i alla fall på att någon här har ett knep smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-04-2015, 12:18
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Stubbrytare? Principen är tre störar som ställs i pyramid över stubben. I sammanbindningspunkten i toppen fästs en talja med vilken man drar stubben rakt upp. När man lagt lite press på stubben är det lätt att kapa de rötter den hänger fast i med en yxa eller såg.
           
          Citera
          anncharlotte
          Inlägg 05-04-2015, 17:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 745



          Ideén var ju inte så dum, men att få tag i en sån verkar inte vara så lätt smile.gif
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 05-04-2015, 18:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Känner du ingen som har svets? En sån här mojäng svetsade jag ihop för många år sedan. Öglan fäster man taljan i. Det finns plats för tre st. 2”4 reglar. Man borrar två hål för skruvarna i regeln och drar åt med plattan där.
          I ärlighetens namn har den aldrig blivit använd. Men den borde funka. rolleyes.gif
          Det tar ju ingen större tid, för någon som kan, att svänga till en sån här. Det är ju inte hjärnkirugi precis.

          //T
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  talja.jpg ( 225.37k ) Antal nedladdningar: 28
           
           
          Citera
          anncharlotte
          Inlägg 06-04-2015, 23:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 745



          Tack för det rådet, man jag måste nog erkänna att jag inte förstod så mycket smile.gif Får skicka det vidare till någon som förhoppningsvis förstår.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-04-2015, 01:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vilka problem rötterna skapar framgår ju inte, men om det är en slänt är rötter bra för att binda jorden. När de sakta bryts ned är de också en stor tillgång för överig växtlighet. Döende rötter i trädgårdar är mycket värdefulla i trädgårdsmarker!


          --------------------
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 20-04-2015, 09:05
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Hur stor är risken för honungsskivling och liknande svampangrepp då man lämnar gamla stubbar? Har själv en drös med tall och pilstubbar på och i närheten av tomten, men har inte gjort något åt dem...


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-04-2015, 09:36
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Raynyk @ 20-04-2015, 10:05) *
          Hur stor är risken för honungsskivling och liknande svampangrepp då man lämnar gamla stubbar? Har själv en drös med tall och pilstubbar på och i närheten av tomten, men har inte gjort något åt dem...

          Jag tror risken är liten. Skogen är ju full av stubbar och det är inte ofta man ser honungsskivling där.
           
          Citera
          Gaerrent
          Inlägg 20-04-2015, 09:40
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          09-05-2007
          Medlem nr: 10 275



          CITAT (Raynyk @ 20-04-2015, 10:05) *
          Hur stor är risken för honungsskivling och liknande svampangrepp då man lämnar gamla stubbar? Har själv en drös med tall och pilstubbar på och i närheten av tomten, men har inte gjort något åt dem...


          Vad menar du med risk för honungsskivling? Är eventuella honungsskivlingar i slänten av ondo?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-04-2015, 11:00
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gaerrent @ 20-04-2015, 10:40) *
          Vad menar du med risk för honungsskivling? Är eventuella honungsskivlingar i slänten av ondo?
          De flesta svampar lever på död ved men honungsskivlingen kan sprida sig till levande träd också, och dödar dom då sikt. I värsta fall kan det sprida sig från en stubbe till exempelvis ens fruktträd. Men det är inte speciellt vanligt, jag har aldrig sett det själv
           
          Citera
          Gaerrent
          Inlägg 20-04-2015, 12:10
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          09-05-2007
          Medlem nr: 10 275



          CITAT (Huggorm @ 20-04-2015, 12:00) *
          De flesta svampar lever på död ved men honungsskivlingen kan sprida sig till levande träd också, och dödar dom då sikt. I värsta fall kan det sprida sig från en stubbe till exempelvis ens fruktträd. Men det är inte speciellt vanligt, jag har aldrig sett det själv


          Aha! Det hade jag ingen aning om. Jag trodde att de bara gick på död ved och då borde de ju inte spela någon roll. Är det främst sjuka, skadade och redan döende träd som de får fräste i?
           
          Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 23-04-2015, 09:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          11-12-2013
          Medlem nr: 79 276



          Jag har fått väck mina 6st stubbar nu. Det tog sin tid och svett och jag testade massa olika varianter.
          Provade

          1.Våld.
          a.En stor metalkil med 6kg slägga bryter man isär stubben.
          b.Såga av rötter du kommer åt med en tigersåg med långt blad.
          c. Bryt och bänd upp skiten med ett spett, ev med förlängare.


          2 Bränna med "swedish log torch metod"
          Man tar en motorsåg och snittar upp stubben i stjärnmönster så syret kommer åt. (eller kil/slägga)
          a Sen tog jag rätt mycket grillbriketter runt /diesel på stubben.
          b satte ett metallrör ca 50cm i diam uppepå stubben/briketter som en skorsten.
          c pallade upp lite under så man kan sätta en lövblås som blåser syre
          Denna metod fungerade ok när man väl fick fart på glöden i stubben, den åts sakta upp av glöden, fast lövblås var ett måste för att få upp farten, hålle elden/glöd vid liv.
          Denna använde jag eg bara på de stubbar våld inte fungerade.

          1an varklockren, fast riktigt jobbigt, men med pasta och adrenalin i kroppen så brötade man bort stubben rätt snabbt så.

          misslyckade försök med vajerspel/spett och bogserlina till tung bil.

          Redigerat av Bockstensmannen: 23-04-2015, 09:44
           
          Citera
          anncharlotte
          Inlägg 23-04-2015, 20:15
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 745



          CITAT (Cilla @ 19-04-2015, 02:29) *
          Vilka problem rötterna skapar framgår ju inte, men om det är en slänt är rötter bra för att binda jorden. När de sakta bryts ned är de också en stor tillgång för överig växtlighet. Döende rötter i trädgårdar är mycket värdefulla i trädgårdsmarker!


          Det är tack och lov inte mina rötter utan min son som ber om goda råd. Problemet med rötterna är väl framförallt att han ser framför sej en gräsmatta i slänten, som går att klippa, det är ju omöjligt som den ser ut nu.

          Jag antar att någon form av marktäckande växt skulle kunna vara bra där istället, då skulle rötter och stubbar inte synas, men jag tror inte han köper den idén.

          Men, är det någon som har ett tips om vad han skulle kunna plantera som fungerar ?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-04-2015, 20:29
          Länk hit: #14


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vill man ha en slät gräsmatta måste man nästan rensa undan både stubbar och de grövre rötterna. Sedan kan man behöva lägga på jord också för där stora tallar växt brukar det vara för magert för frodigt gräs.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 02-05-2015, 12:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          ...och om slänten är brant så behöver man något som håller fast jorden under gräset så att man i början kan vattna utann att jorden rinner.

          Honungsskivling finns i flera arter - i princip en som endast går på helt död ved och en som går på försvagad. I trädgårdsmiljöer är det i stort sett alltid bra om man kan behålla död ved - det gynnar långt fler av våra vänner än trädgårdens fiender.

          Ser man däremot honungsskivling i trädgården på en död stubbe är det bra att under några år tänka i "rensningstermer" innan man återgår till det mer naturliga, att låta lite död ved vara. Rimlig nivå är att man tar bort det angripna och annan död ved/döda träd i närheten.

          Men privat, i min egen trädgård, har jag sett och låtit honungsskilvling komma och gå. Jag yxade bort en stubbe en gång och hällde lite jord över, såg till att stödvattna och därmed stärka några andra av mina träd - och så var det med den saken. Annat är det om man ska plantera en allé och har honungsskivling i markerna - då får man planera och jobba för att inte riskera att hela allén drabbas.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 07:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon