Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ta äldre katt när man redan har en?
          Annika i Korshol...
          Inlägg 18-06-2003, 08:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 181



          Hej!

          Vänder mig till er eftersom många av er är kattvänner med stor erfarenhet av kattvänner, enligt vad jag har läst här på forumet!

          Fick ett samtal igår angående en 10 år gammal katt, där ägaren har flyttat från boendet där hon bodde och inte kunde ta med katten. Personalen har nu skött katten några månader men tycker inte det är deras sak så nu ska katten bort. Det är en 10 år gammal, kastrerad hankatt. Väldigt snäll och lätthanterlig och skulle vara förtjänt av ett pensionärsliv nu! Hittar de inget hem åt den så blir det katthuset.

          Vi har redan en 5- 6 år gammal kastrerad hankatt, Flix, som jag tog från katthuset för några år sedan. Han wub.gif är också väldigt snäll och lätthanterlig och jagar sork och möss väldigt bra! Han bor nog i paradiset nu. smile.gif Mycket mark att röra sig på och inga andra katt revir på nära håll. Allt som rörs ska jagas (tyvärr är det inte endast sork och möss). Vi har märkt att han nog kan slåss och att han har väldigt stort revir. Vi vill inte att han ska sluta jaga eller flytta. Vi vill bara att han ska må bra eller ännu bättre!

          Nu till frågan. Tror ni att det skulle vara lönt att prova ta den andra katten eller borde jag lyssna på min man som nog tror att det ska vara en yngre katt om vi ska ta någon? Behöver de sällskap av andra katter? Vintertid har Flix nog väldigt tråktigt när det är kallt ute så att han inte vill vara ute och dessutom finns det inget att jaga då. Han är inte mycket för att leka men rätt nyfiken så han undersöker gärna skrubbar... Vad har ni för erfarenhet av att ta katt när ni redan har katter och då framförallt äldre katter? Fungerar det med två kastrerade hankatter? Eller är det i så fall nödvändigt att den nya är unge? Jag skulle inte ha lust att lära upp någon kattunge. Det var så enkelt att ta en färdig lärd!

          Jag har ingen erfarenhet av katter annat än de jag fått genom Flix. Aldig haft katt tidigare, men skulle definitivt inte vilja att Flix flyttade för han är nog viktigast! wub.gif
           
          Citera
          Kattmatte
          Inlägg 18-06-2003, 09:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          08-04-2003
          Medlem nr: 1 088



          Jag skulle i alla fall pröva. Visst är det sant att en yngre katt kommer att bli lättare accepterad och underordnad rang är inget konstigt och det är inte mycket 'jobb' att lära upp den. har man en katt tar kattungen ganska lätt efter och lär sig av den äldre kattens beteende. Det är faktiskt mer sällan än folk tror som olika katter inte kommer överens. Det blir säkert en massa väs, fräs och morr ibörjan, men en så gammal katt vet sin plats och kommer troligen att foga sig (om än motvilligt kanske) till sin nya situation. Man ska inte tro att det går på en vecka - det kan ta månader eller längre. Bara den nya katten vet att han är välkommen hos familjen och har ett skydd hos någon kommer det nog att gå bra. Känner han att han inte får det så kommer han att försvara sig och då blir det situationer som vi uppfattar som hotfulla slagsmål och att den nya katten är helt galen. Många tror att katter är helt omöjliga enstöringar och visst finns det såna men de allra flesta katter är extremt sociala och trivs bra tillsammans med andra katter och djur så länge de har kommit överens om en 'godtagbar rangordning' som de accepterar. De är ju ändå bara två katter så jag tror de kommer komma överens. Det är därför det kan ta tid innan de slutar bråkas och har bestämt sig, så pröva och ge katterna en chans. Absolut.


          --------------------
          Pernilla i Zon 1 (Hässleholmstrakten)
           
          Citera
          Maya
          Inlägg 18-06-2003, 09:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          16-06-2003
          Medlem nr: 1 715



          Hej!

          Jag håller med Kattmatte. Ge de en chans. Berätta hur det går!

          Kram


          --------------------
          Maya
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 18-06-2003, 09:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det är ju också lättare undvika varandra (om det behövs) om de har möjlighet att gå ut.
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 18-06-2003, 09:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag skulle oxå ge "gamlingen" en chans. Utan dig har han ju egentligen ingen, och det verkar ju som om det är missarnas paradis.
          Låter man katterna sköta om rangordnandet brukar det ge sig självt, men du får väl vara lite extra uppmärksam. Tror inte Flix överger sitt hem i första taget.
          Har själv 3 hundar och 1 katt, de är tydligt rangordnade sinsemellan utan min hjälp.
          Så — ge honom en chans. wub.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Anki
          Inlägg 18-06-2003, 11:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 407



          Hejsan!
          Glöm inte att pyssla om Flix också så han känner sig älskad.

          Tänkte på det här med enstöriga katter som vill vara för sig själv. Vi har två hankatter som båda är kastrerade. Den första vi hade tyckte inte om att vara själv. Han skrek som en galning när vi åkte till jobbet. Vi bestämde då att skaffa en kompis åt honom. (Kanske ska tillägga att de är innekatter.) Den nya katten kom som kattunge till oss. En mycket rädd och "tjurig" katt. Ganska snart märkte vi att han nog inte trivdes så bra. Han bara tjurade och ibland kissade han inne på saker. Han äter också kläder. Så vi gick till en djurpratare med honom. Hon "Pratade" med honom via telepati. Det var en häftig upplevelse. Hon berättade saker om katten som hon inte skulle kunna veta i förväg och som stämde med verkligheten. Jag tyckte att det var ganska kusligt. Vi fick då veta att den nya katten hatade den gamla katten. Han var en demon! Man visste inte var man hade honom. SÅ tyckte han att den gamla katten var en riktigt fjäskis som bara gosade för att få som han ville. "-Jag ville också gosa men det fattar inte matte och husse. De tror att jag inte vill. " (och så var det faktiskt) Så vi började att gosa mer med nya katten. Den nya katten har nu blivit en helt annan katt. Han har nu också börjat gosa och busa och han är så fjantig. Han har också slutat att kissa inne. Vad han tycker om gammelkatten vet jag ej men helt klart är att han längtar ut. Han ska få bli utekatt när vi hittar ett hus att köpa.

          Hoppas det går bra med Flix och den andra katten. Lycka till!
           
          Citera
          renate
          Inlägg 18-06-2003, 12:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Absolut skall du ger gammalkatten en chans,det går säkert bra bara du har tålamod.Lycka till med Katterna.
          Hälsning Renate


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Posse
          Inlägg 18-06-2003, 15:46
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 432



          CITAT (Annika i Korsholm @ Finland,18-06-2003, 09:48)
          Vi har redan en 5- 6 år gammal kastrerad hankatt, Flix, som jag tog från katthuset för några år sedan. Han wub.gif är också väldigt snäll och lätthanterlig och jagar sork och möss väldigt bra! Han bor nog i paradiset nu. smile.gif Mycket mark att röra sig på och inga andra katt revir på nära håll.

          Först när jag ögnade igenom inlägget fattade jag det (fel) som att det med "paradiset" avsågs "de sälla jaktmarkerna".

          Vi får hoppas att Flix har lite plats över i sitt "paradis" för överskottskissen... och du får förstås prata med och förbereda Flix först. rolleyes.gif
           
          Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 19-06-2003, 05:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 181



          Tack för ert stöd!! wub.gif

          Vi ska kanske fara och se på Murre ("gamlingen") ikväll. Men det beror på om han råkar vara inne när vi är där. Han verkar vara samma typ som Flix så att han för det mesta är ute sommartid. Om vi tycker att han verkar ok så får vi hoppas att Flix godkänner honom också. Flix får nog lite tid på sig för det blir nog först i nästa vecka som vi skulle ha möjlighet att ta hem Murre.

          Tack vare er så tror jag det gick lätt att få gubben med på noterna också. För han var nog väldigt negativ först till att ta en äldre katt, för han vet att det kan vara problem även men en yngre katt. Vi får allt hoppas att det går bra denna gång!
           
          Citera
          Kattmatte
          Inlägg 19-06-2003, 09:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          08-04-2003
          Medlem nr: 1 088



          Jag håller tummarna för att det går bra! Ni kan tänka på att försöka se ut ett rum där nya katten kan ha sin 'bas' där han vet att han får vara för sig själv från Flix, då går det nog smidigare.


          --------------------
          Pernilla i Zon 1 (Hässleholmstrakten)
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 19-06-2003, 13:01
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Själv var vi tvungna att göra oss av med vår katt, när sonen allergisk.
          Inte lätt för en gammal katt att byta hem?


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 19-06-2003, 13:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 181



          Jag fick just veta att en i personalen på boendet skulle försöka ta hand om Murre, fast hennes sambo eventuellt är allergisk. De har ju inte katt från förr så för Murre borde det ju vara bra! smile.gif Får hoppas att sambon också klarar av att ha Murre där! Om inte så skulle de ta kontakt med oss igen.

          Så vi får hoppas att det löste sig på detta sätt denna gång! smile.gif Tack supporten! wub.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon