Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gjorde jag fel?
          nyfkengrön
          Inlägg 14-10-2023, 15:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          Jag hivade i lite kompostjord ifrån en bortglömd kompost på landet i två pallkragar innan vi åkte in till stan i somras. Varvade med lite planteringsjord jag hade kvar, planterade sallad och jordgubbar och lämnade i ett par månader. Nu tillbaka för att säsongsstänga och pallkragar är _totalt_ bombade med ogräs, mest knölklocka tror jag men vem vet, ett täcke av smått smått också.

          Kan ju ana på ett ungefär men vad gjorde jag för fel? Hur undviker jag att det händer igen? Och har jag sabbat all jord i pallkragarna (dubbel höjd) för evigt nu? :-(
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-10-2023, 05:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          En bortglömd kompost är ett paradis för allsköns ogräs. Fin jord för frön att gro i.

          Men det är ju enkelt att åtgärda eftersom all jord finns inom en begränsad yta. Bara att gräva bort all jord ur pallkragarna, sätt den i stora sopsäckar för knölklockan skall inte spridas vidare. För säckarna till återvinningen där man får slänga besvärligt ogräs eller låt dem ligga tillslutna tills ogräset har dött.

          Fyll på ny och ogräsfri jord!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2023, 09:28
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det kanske är för att jag bor i det karga bohuslän men jag hade inte kastat bort en massa bra jord, bara för att det är ogräs i den. Jag hade plockat ogräset, låtit det ligga och torka i solen och sedan använt till täckodling eller lagt det i komposten. Men man måste ju se till att det är ordentligt ihjältorkat först.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 19-10-2023, 22:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Du har inte gjort något fel utan det är vad som sker när man lämnar jord utan åtgärd så länge. Men i år har det varit ovanligt så tillvida att det vuxit gräs och ogräs sent på hösten. Normalt kommer det i omgångar, det var lugnt i juni, men i juli-aug satte det fart ordentligt och sen även senare. Men samtidigt måste man komma ihåg att växer det inget ogräs, så växer det inget annat heller. Men jag klagar inte, då det även kan komma upp lite trevliga överraskningar tex fick jag fin blåklint i mitt lökland, som självfröade förra året samt även ganska hög växt med små vita blommor, såg ut som miniprästkragar. Det som jag ogillar är de små gräsplantor som växer upp sent på sommaren och som måste rensas bort, annars blir de en plåga nästa år, det har gett en hel del rensjobb i höst.
          Jag hade inte slängt jorden utan rensat bort allt som vuxit upp och lagt i en ny kompost och börjat på ny kula i pallkragarna nästa år.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 20:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon