Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vem har våldfört sig på mina barrväxter?
          AlexB
          Inlägg 13-07-2012, 23:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 872



          Hej,

          Senaste tre veckorna här i trädgården har varit trista. Det började med att en fin en som växer (växte) i vårt ängsparti hade blivit väldigt illa åtgången och tre stammar ringbarkade, av vad jag gissar, men inte vet säkert, är ett rådjur. Fortsatt inspektion av trädgården visade att min fina svartpelartall också var ringbarkad och årsskotten var avrivna. Dessutom var alla nävor betade, samt ett antal rosor.

          Nåväl, jag tänkte att det var sorgligt och en stor otur, vi har bott här i fem år och aldrig haft problem med andra skadedjur än sniglar. Jag tog bort de skadade delarna av växterna och det såg lite trist ut, men det fanns ändå en chans att de skulle se ok ut om några år. Idag hemkommen från resa väntade nästa tråkiga överraskning. Resten av enen var nu förstörd på samma sätt, dessutom en blågran och en nyplanterad blå en. Den hade blivit fullkomligt massakrerad. Som att någon i raseri hade gett sig på den.

          Jag gissar fortfarande på rådjur, men har inte hört om detta beteende nu i juli? Det kan väl inte vara fejning nu? Eller är det något annat djur? En förbannad ekorre? Hare? Men det verkar inte stämma riktigt... Tips på vem min fiende är och vad jag bör göra? Tomten är inhägnad med ett staket av standardhöjd och en hel del höga häckar, men dessa går inte runt hela tomten.

          Kolla gärna bild här och i nästa postning...

          Alex
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  skada_1.jpg ( 672.01k ) Antal nedladdningar: 25
           
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 14-07-2012, 06:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Beroende på vart i landet det är, så kan också vildsvin skubba sig ordentligt! Men annars skulle jag tro att det är rådjur.

          Det här är en kostnad som jakträtttsinnehavaren borde vara ansvarig för.
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 14-07-2012, 06:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag har fått buskar och små prydnadsträd förstörda på liknande sätt. Det har varit rådjur som fejat sönder dem. Man kan tro att de bara "gnuggar sig lite" men för ett par år sedan (innan jag satte upp viltstängsel runt tomten) så hade den helt förintat en stor vinbärsbuske.
          När jag kom ut på morgonen stirrade jag och undrade "var är min buske!" Det var bara slamsor kvar, den var helt jämnad med marken!
          Rådjur kan alltså förstöra på det där sättet du beskriver, det var det jag ville komma till.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-07-2012, 07:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jo. rådjursbockar håller på så där nästan hela sommaren. De måste nog avreagera sig när de är brunstiga.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          AlexB
          Inlägg 14-07-2012, 09:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 872



          Tack för svar!

          Vi bor i Stockholmstrakten i ett villaområde med naturen inpå knuten och här finns rådjur, såg senast ett kid igår, så det är det sannolika, och ni verkar ju eniga om det.

          Det känns helt absurt att de har gett sig på samtliga de växter som ska vara "rådjurssäkra", nämligen barrväxterna och förstört alla mer eller mindre. Barrväxter växer ju dessutom långsamt så det känns extra sorgligt av den anledningen.

          Hur ska jag bäst göra för att komma tillrätta med problemet? Hur högt bör ett viltstängsel mot rådjur vara? Stoppas de av täta häckar? Helst skulle jag slippa inhägna tomten med Gunnebostängsel, kan man kanske ta reda på vilken väg de kommer in och se till att den vägen spärras eller så, eller går de bara runt för att hitta en annan väg in tror ni? Vilken tid är det mest sannolikt att de klampar in på tomten, så kan man se vilken väg de kommer in?


          Tips mottages tacksamt!


           
          Citera
          Azur
          Inlägg 14-07-2012, 09:28
          Länk hit: #6


          Gäster






          CITAT (AlexB @ 14-07-2012, 10:15) *
          Hur ska jag bäst göra för att komma tillrätta med problemet? Hur högt bör ett viltstängsel mot rådjur vara?

          Det finns bara ett sätt: staket. 1.5 meter högt, gärna mer.
          CITAT (kerstinbern @ 14-07-2012, 07:31) *
          Det här är en kostnad som jakträtttsinnehavaren borde vara ansvarig för.
          Ja. Eftersom jägarna envisas med att se älg och rådjur som deras privatägda frigående boskap så borde de också stå för de kostnader älg och rådjur orsakar. Det skulle nog dessutom väldigt snabbt ändra attityden till varg och lo.

          Redigerat av Azur: 14-07-2012, 09:28
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-07-2012, 09:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Beträffande det sista, om jakträttsinnehavarna skulle bli strikt skadeståndsskyldiga för allt "deras" boskap ställer till med hade man nog snabbt skjutit bort alla rovdjur i närheten av fårhagar och människor som rastar sina hundar. laugh.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 14-07-2012, 10:42
          Länk hit: #8


          Gäster






          Känner igen skadorna från min trädgård. Dessutom provsmakade de på många växter vilket totalförstörde dem.

          Tyvär har rådjuren flyttat in i villsamhällena, en av jägarna här berättade att de flyr in bland husen när jaktlaget kommer med sina hundar.

          Viltstäng eller el stängsel är lösningen. Rådjuren undviker min tomt så vida jag inte glömt stänga grinden.
          Lilla stängslet run grönsakslandet är mot kattorna och det fungerar också


          Redigerat av jaj-51: 14-07-2012, 10:45
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  elst_ngsel_1_red.jpg ( 300.03k ) Antal nedladdningar: 51
           
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 14-07-2012, 13:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag bor också i Stockholmsområdet, nära skogen med väldigt tama rådjur. Jag försökte allt, men inte ens när jag bussade hundarna på rådjuren höll de sig undan!
          Ett högt viltstängsel runt hela tomten tror jag är enda lösningen. En meter kliver de över, jag har mellan 180-200cm och de kommer inte in (eller ut, om man glömt stänga grinden och de springer in för att äta). Jag har skrivit en tråd om mitt staketbygge, sök på "viltstängsel" om du vill ha tips.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 14-07-2012, 13:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Så där såg mina rhododendron några år i rad. Sedan var det bara mjuka kvistar kvar och inget att feja hornen mot.
          Har sett viltstängsel runt en tomt och det ser inte så illa ut. Bygger själv in 50 m2 trädgårdsland nu.
          Vägverket har 210cm som norm för viltstängsel.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 05:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon