Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hel kyckling i ugn - hur få smak på köttet?
          Peztis
          Inlägg 19-10-2012, 14:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Om man helsteker/grillar en kyckling i ugnen så tycker jag bara att kryddningen sitter ytterst, det går liksom inte in i själva köttet. Jag jämför lite med grillad kyckling som man kan köpa i affären.

          Jag brukar ta bort allt skinnet (ingen av oss äter det i alla fall) och krydda eller lägga i marinad några timmar. Visst blir det gott men det blir ett annat resultat i alla fall.

          Hur brukar ni göra?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          varghem
          Inlägg 19-10-2012, 14:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem sedan:
          05-06-2009
          Medlem nr: 23 954



          jag brukar krydda kyckling både inuti och utanpå.... kanske lite citron eller örter istoppade, häll i lite olja och bind ihop lårbenen
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 19-10-2012, 14:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Mums.

          Vill jag lyxa så gör jag ett örtsmör som jag stoppar in under skinnet på bröst och lår - det gäller då att se till att det inte uppstår minsta hål i skinnet. Det går att "smeta ut" smöret utifrån när man väl fått in det under.

          Tror Jamie Oliver har ett sådant recept på nätet.

          Jag gjorde en gång misstaget att lägga de skurna rotsaker jag skulle ugnssteka i samma form som kycklingen (tror J Oliver föreslog det) men de blev alldeles för feta av kycklingsmöret - bättre att ha sådant i en annan form.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-10-2012, 17:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Stek den i ugnen i en lergryta - Römertopf. Mycket lök och morötter, salt och peppar. T.o.m. potatisen smakar av kyckling!!! Och du skinnet faller av lätt...skicka den i ett smörpapper till mig - fy vad gott det är!!!
           
          Citera
          niggle
          Inlägg 19-10-2012, 23:06
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          CITAT (Bengalow @ 19-10-2012, 18:55) *
          Stek den i ugnen i en lergryta - Römertopf. Mycket lök och morötter, salt och peppar. T.o.m. potatisen smakar av kyckling!!! Och du skinnet faller av lätt...skicka den i ett smörpapper till mig - fy vad gott det är!!!

          Håller med. Lergryta är suveränt. Kycklingen är saftig och fin.
          Lägg i lök, champinjoner och timjan.
          Lång stektid=god smak, dvs låg värme(150 grader) och 3 timmar.
          tag av locket och höj temperaturen sista halvtimmen för stekyta. Späd med grädde.

          Jag skär alltid bort det feta på kycklingen innan jag steker den. Annars dryper allt av fett.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-10-2012, 08:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Funkar jättebra med en sån ugnsfast glasbytta med lock också vilket jag föredrar framför lergrytan.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 20-10-2012, 16:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Lergryta har jag, en sådan där i glas med lock skulle jag vilja ha. Använde dock stekpåse, det blir ju lite samma funktion med vätskan som samlas och inte ångar bort.

          Gott blir det men jag vill ändå ha in kryddningen mer i köttet. Vad använder affärerna för kryddningen?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 22-10-2012, 20:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Prova med att köra den i stekpåse smaken blir fantastiska ,jag bruka då krydda den både inuti och utanpå och stoppa i lite citron sedan kan man lägga i tex morötter lök vitlök palsternacka i själva påsen också ,köttet blir mört som leverpastej och väldigt saftigt ,det blir också mycket sky i påsen som man kan göra supergod sås på .Den här metoden med stekpåse fungerar fantastiskt bra på Gödtupp bla .
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 23-10-2012, 16:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Motti, det var ju stekpåse jag använde... smile.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 23-10-2012, 19:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Ta för guds skull inte bort skinnet! Fyll och späcka kycklingen med ex. vitlök, sardeller och rosmarin. Helst dagen innan. Innan du sätter in fågeln i ugnen, fyll den med t.ex. ett par klyftor citron, vitlök och rosmarin. Ringla över olivolja. Stek fågeln till en början på hög temperatur, sänk den när den tagit färg. Den blir saftigare och godare om den steks färdig på låg ugnstemperatur.

          Till fest! Späcka kycklingen med: Torkad blötlagd KJ, mycket lätt stekt i olivolja/smör med charlottenlök. Hacka dadlar, aprikoser och hasselnötter. Blanda ihop med KJ och lök, häll i en skvätt grädde. Mixa. Salt och peppar. Smaka av. Späcka. Skiva över smör och ringla över olivolja innan du sätter fågeln i ugnen. Hög värme tills fågeln har fått fin färg, sedan låg. Ös ofta (det sänker också värmen i ugnen!).

          Utan späck och fyllning! Hög temperatur i ugnen. Gnid in fågeln med peppar och salt. Hyvla smör på fågeln. TA INTE BORT SKINNET! Kanske en skvätt olivolja. In i hög värme. Sänk värmen när fågeln fått färg. Stek färdigt på låg temperatur. J. Oliver: Skär ett par skåror i låren (låren blir ju färdigstekta sist, då kan filén vara torr och tråkig).

          Det viktigaste är valet av kyckling, Bosarp(eko)-kyckling smakar bäst. Näst bäst är Bjärekycklingen.


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
          omk
          Inlägg 27-10-2012, 01:23
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          Ungefär såhär gör jag: http://www.tasteline.com/Recept/Konfiterad...5B%5D-%5BSvD%5D

          Låååång tid, på låg värme och så lite grill på slutet, för färgens skull. MED skinn.
          Jag använder ganska stark kycklingbuljong ist f olja. "Reder" buljongen efteråt med lite matlagningsgrädde, om det behövs !
          Brukar lägga i lite rotfrukter (lök, palsternacka, rotselleri, ibland potatis) och silar INTE bort dem, mosar bara ihop.
          Brukar krydda med vad som finns hemma.


          Edit; fast detta är ju inte en HEL kyckling, utan styckbitar ... blush.gif

          Redigerat av omk: 27-10-2012, 01:25


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          omk
          Inlägg 29-10-2012, 22:04
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem sedan:
          25-07-2010
          Medlem nr: 32 435



          Sonen har fått ett "recept" från en arbetskompis som brukar åka till USA. Såhär grillar man kyckling "over there".

          Det som behövs är ju naturligtvis en hel färsk (eller tinad) kyckling med skinn. Du gnuggar ev upp skinnet med handen så att du kan peta in lite kryddkvistar emellan skinnet och köttet.
          Sen tar du en 50 cl ölburk och dricker upp / häller ut ungefär hälften. Stoppar i en hel vitlök, klyftad och skalad i burken. Sen trär du upp kyckligen på ölburken och ställer alltihopa på en plåt och steker i ugnen på ganska låg temp, kanske 150 gr, i några timmar.

          Kycklingen "står upp" så att säga. Värmen i ugnen gör att ölet kokar bort och tillsammans med vitlöken, smaksätter kycklingköttet från insidan.


          Jag har inte gjort detta själv, men det låter både enkelt och gott ! Och annorlunda !


          --------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 17-12-2012, 23:00
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ja Ölkyckling kan jag rekomdera det är supergott vi körde kycklingen på ölburk i våran Bigg Green Egg (vilken ju är en amerikansk smoke and grill )Men det går säkert bra i ungnen också smile.gif Ett tips är att man marinera kycklingen innan .
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 18-12-2012, 23:07
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Tack för tipset om ölkyckling! Jag har letat efter ett vettigt recept och här fanns det!

          Annars, vad gäller helstekt kyckling i ugn, aahhh så gott!
          Jag köper gärna vanlig gårdskyckling (till ett pris som passar min plånbok) på Ica. Sen gör jag i princip som det står på påsen om jag inte har andra kryddor hemma. Ibland stoppar jag in citron och färsk dragon i magen, ibland har jag annat som häromdagen när jag fick ta till torkade franska örter. Jag tror hemligheten ligger i att BEHÅLLA SKINNET PÅ fågeln och att pensla med SMÖR, inte margarin. Smör gör något åt kött som margarin inte kan göra helt enkelt.
          Milde så gott det blir och såsen sen - himmelsk!


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 21-12-2012, 20:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag brukar ca en gång om året göra kalkon och det absolut godaste är fyllningen och såsen!

          Fyllningen brukar jag göra med en blandning av couscous, katrinplommon, lök och soltorkade tomater. Kan stå och äta bara blandningen innan den åker in i kalkonen och efter är den ännu godare!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          james442
          Inlägg 06-02-2016, 12:00
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-02-2016
          Medlem nr: 83 021



          If roasted / grill a chicken in the oven, I think just the seasoning on the outside, it goes well not in the meat itself. I compare a little with grilled chicken that you can buy in the shop. I usually remove all of the skin (none of us eat it anyway) and spice and add the marinade for a few hours. Certainly it will be good but it will be a different result anyway. How do you usually do?


          --------------------
           
          Citera
          Purpose
          Inlägg 05-04-2016, 07:37
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          21-11-2014
          Medlem nr: 81 009



          Har ni provat beer can chicken någon gång? Det är något jag tänkt kasta mig över så fort jag inleder grillsäsongen, men det kanske blir lika bra i ugnen?

          EDIT: typ så här: http://kottfarsbloggen.se/recept/beer-can-chicken/

          Redigerat av Purpose: 05-04-2016, 07:39


          --------------------
          "Everything must have a purpose?" asked God. "Certainly," said man. "Then I leave it to you to think of one for all this," said God. And He went away. ― Kurt Vonnegut, Cat's Cradle.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon