Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vintergrön liguster, Råd och tips tack
          Niklask85
          Inlägg 07-08-2018, 20:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-08-2018
          Medlem nr: 88 016



          Hej !!
          Har precis flyttat till mitt första hus med min familj och har för första gången en trädgård.
          Har även insett att jag tycker det är ruskigt kul med växter och plantering smile.gif så tänkte att det kan va ett bra steg att bli medlem här !

          Nu till frågan ( frågorna ) .
          Vi ska sätta en häck mot en granne där det nu bara är lite olika saker utkastade . Syrener, vinbärsbuskar osv.
          Har bestämt mig för en vintergrön liguster.
          Har sökt mycket och ser att det finns massa olika ställen att beställa ifrån och även olika cm på växterna.
          Kan ni rekommendera ngt ? Alltså bra ställe att köpa ifrån och vilken cm är bäst att köra på ?

          Längden är ca 18meter.
          Vad jag kan läsa mig till bör man ha 3-4st per meter.
          Så alltså 72st för 18 meter häck lämpligt att beställa ?

          Tack för hjälp och tips !
          Mvh niklas
           
          Citera
          Eva Helsingborg
          Inlägg 12-08-2018, 12:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          20-05-2018
          Medlem nr: 87 433



          Halloj!
          Jag beställde liguster ovalifolium från Prima färdig häck https://primafardighack.se/bredbladig-liguster
          Den är härdig i zon 1. Köpte 43 plantor, 150 cm höga, räcker gott och väl till 18m. Den har överlevt hettan i sommar, växer så det knakar. Har vattnat rejält 2 ggr/vecka. Deras rekommentationer är 1 gång i veckan, 10 liter per planta men det är klurigt att få 10 liter precis på klumpen, mitt sätt verkar ha funkat bra.
          Jag valde den sorten då den sägs vara immun mot bladfläckssjuka vilket min vintergröna liguster hade drabbats av. Bladfläckssjuka sprids med luften och då det är många liguster i området där jag bor fann jag det meningslöst att ens försöka med den vanliga vintergröna, atrovirens..

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon