Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Päronsort klarbär och körsbär, Väl av träd
          JGsson
          Inlägg 24-08-2018, 12:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          03-05-2017
          Medlem nr: 85 506



          Hej!

          Jag håller på att planera för en ny fruktträdgård. Har plats för 7 träd varav 3 kommer bli äpplen ( förmodligen Gyllenkroks detta kan, transparent Blanche och Åkerö men kom annars gärna med tips om 2- 3 som funkar ihop).

          Jag vill sedan ha ett klarbär för sylt och saft och ett körsbär/ bigarrå för direktförtäring. Jag undrar om vilket bär som är godast och bäst till sylt o h saft av stort klarbär och skuggmorell.

          Vilket är godast om man jämför själfertila körsbär som Stella och Van?

          Jag har en dröm om ett gråpäron men har inte plats för flera träd som pollinerar detta resp. Varandra. En granne har ett klent familjeträd som visserligen är rätt sorter för ett gråpäron-men jag tycker att det blommar dåligt och vet inte om jag kan lita på det.. Är det någon som har ett förslag på ett själfertiilt päronträd som är fast och inte grynigt/ stenig? Skulle vilja hitta ett som både är gott att äta och som går att koka/ göra inläggningar.

          Zon 3-4

          Tacksam för hjälp med mina trädgårdsplaner!

          Mvh Jenny
           
          Citera
          asaleo
          Inlägg 26-08-2018, 11:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          25-09-2008
          Medlem nr: 19 131



          Det godaste päronet är Esperens Herre. Nackdelen med sorten är att det hos mig lätt får svart svamp på ytan. Carola är ett pålitligt päron. Alltid vacker yta trots att det sitter på ett Esperens Herreträd.. Saftigt sött men inte lika kryddigt som Esperens Herre. Ger frukt varje år. Jag känner inte till någon självfertil sort av päron.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 15:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon