Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Låt oss bli riktiga om ogräsmedel
          jonbernth48
          Inlägg 12-01-2021, 18:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          12-01-2021
          Medlem nr: 93 354



          Jag är ny i vården av gräsmattan, har inte massor av ogräs i min gräsmatta och de jag har har jag rippat ut för hand. Min svärfar gav mig en kanna Roundup, men i ljuset av de senaste nyheterna väljer jag att inte använda den.

          Finns det något ogräsmedel som är säkert att använda? Jag vill inte döda bin, jag vill inte att det läcker ut i grundvattnet, så jag antar att jag inte vill använda ogräsmedel. Finns det ett naturligt sätt att döda ogräs annat än att riva upp dem för hand?

          Redigerat av Huggorm: 26-02-2021, 15:40
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          masa
          Inlägg 20-01-2021, 20:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Ja, det finns olika varianter av gräsmattor. Vår gräsmatta är är ett skafferi för många insekter.Jag skall försöka memorera de blommande växter som vi har i "gräsmattan". De som vi har planterat själva är, krokusar av olika slag, scilla, snödroppar, pärlhyacinter, påskliljor, kungsängslilja och säkert några till. Vilda blommor: vitsippa, vårlök, enorma mängder med maskros, fläckar av svalört, olika smörblommor, några klöverarter, brunört, jordreva, gullviva och sedan några år mängder med tusensköna. Vitplister och nässla vill gärna etablera sig också, men de får stryka på foten om de har kommit för långt in på gräsmattan. Det finns faktiskt en hel del gräsarter också. Jag klipper inte gräsmattan särskilt ofta, 3-4 gånger per år, sista gången i november.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 08:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon