Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Packa jord - nödvändigt?, Behöver man packa jord?
          Sundetsparla
          Inlägg 14-05-2019, 21:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-05-2019
          Medlem nr: 89 201



          Hej,

          Nyreggad på forumet men har läst här i flera år. Mycket kunnigt folk här omkring så till bestämde jag mig för att bli medlem. :-)

          Har en fråga som jag hoppas få någorlunda bra svar på. Det är så här att vi har grävt ett dike (30 cm brett och 70 cm djupt) runt en stor del av vår tomt för att gräva ner elkablar och därmed ha utomhusbelysning. Där lyktstolparna ska stå så har vi packat jorden ordentligt. 40 cm jord har packats ordentligt med jordstampare (gudarna ska veta vilket hästjobb det var!!!), 20 cm makadam, 5 cm stenmjöl och slutligen markstenen på 5 cm som sitter riktigt bra nu. Resten av jorden som jag har slängt tillbaks har jag gått runt och stampat på. Översta lagret har jag packat med jordstamparen men kan inte direkt påstå att det är speciellt bra packat. Den delen som jag inte har packat speciellt bra har jag medvetet låtit vara ca 5 cm högre än delen som är packad. Jag hoppas att den opackade delen kommer så småningom att sjunka. Längs hela delen vi har grävt (packade och opackade delen) har vi tänkt lägga vit krossad mursten. Med andra ord, inget ska växa där. Min fråga är egentligen, ska jord alltid packas? Inget ska växa där (vi ska ha vit sten där) och det är inte speciellt nära huset heller (närmaste punkt till huset är ca 2,5 m ifrån). Ingen ska heller gå på stenen. Så, ska jord alltid packas ordentligt och finns det någon risk med att inte packa det ordentligt?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-05-2019, 13:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jorden bör packas för att undvika framtida sättningar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Sundetsparla
          Inlägg 15-05-2019, 13:33
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-05-2019
          Medlem nr: 89 201



          CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2019, 14:25) *
          Jorden bör packas för att undvika framtida sättningar.


          Jag har försökt packa genom att stampa och sedan har jag packat översta lagret med en jordstampare. Det har jag gjort ordentligt. Du menar att det inte är tillräckligt?

          CITAT (Gunilla T @ 15-05-2019, 13:10) *
          Kritvitt är ju en anomali i vår gröna värld under sommaren, det syns lång väg och lyser så man blir faktiskt bländad, det kan göra nästan ont i ögonen. Blickarna dras direkt till det vita, så avvikande blir det. Då är det förstås viktigt att det också hålls snyggt och där blir det tungarbetat.
          Allt organiskt material som faller mot marken och landar på den vita ytan kommer att synas. Löv, barr, frön, skal från trädens löv när de spricker ut kommer att synas som skräp mot den vita bakgrunden. Svårt att plocka från en yta som inte är jämn utan grusig, det går knappast att dammsuga upp heller. Ett evighetsarbete för det är alltid något som flyger omkring i luften. Just nu släpper sälgen mängder med små dunbollar, ser ut som om det snöar stora flingor i luften.



          Ja, det har du faktiskt rätt i - det tänkte vi inte på. :-( Kanske ska man överväga något annat istället för vita stenar...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-05-2019, 15:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Sundetsparla @ 15-05-2019, 14:33) *
          Jag har försökt packa genom att stampa och sedan har jag packat översta lagret med en jordstampare. Det har jag gjort ordentligt. Du menar att det inte är tillräckligt?


          Det blir säkert bra men i första inlägget frågade du: Min fråga är egentligen, ska jord alltid packas? Det besvarade jag.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Sundetsparla
          Inlägg 15-05-2019, 19:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-05-2019
          Medlem nr: 89 201



          CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2019, 16:00) *
          Det blir säkert bra men i första inlägget frågade du: Min fråga är egentligen, ska jord alltid packas? Det besvarade jag.


          Då hänger jag med! :-) Tack för dina svar!
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon