Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V  « < 20 21 22 23 24 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          Ninashka
          Inlägg 19-08-2012, 20:50
          Länk hit: #421


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 19-08-2012, 13:13) *
          Har med rensat på balkongen är faktikst skönt att göra det ibland, petunian har regnat sönder och såg vissen ut och dom nya plymörtarna jag köpte var jätte dålig kvalité och höll typ en vecka. Har satt lejongap och en gammal tagetes som är fådd av grannen.

          Luktärter lyckas jag aldrig med, blir små och gula plantor som blommar litet eller inte alls. Har testat flera gånger. Synd för gillar verkligen dom vilka färger har du?

          Har köpt lökar men dom ska ner i jord har testat nåt år på balkongen men blev inte så bra resultat tror mycket ruttnade på vintern. Krokus och snödroppar funkar bra och även tåliga vildtulpaner. Köper på våren istället och tar in vid frost.

          Tycker det känns tidigt än för höstblommor, ser att det är fullt med aster, silvriga växter, hebe, cyklamen, ljung här redan. Annars brukar jag köpa ljung bara för sakens skull, tycker inte det så så jätte roligt ut men vill ändå ha nåt brukar hålla kvar i sommarblommorna så länge det går. Tar man in kan tåliga hålla sig till okt-nov.

          vad är det för färg på krukan ? kanske svårt snart med ettårigt är ju inte så mycket att välja på sen då det blir mer höst. Perenner ser ju tråkiga ut med på hösten.

          Men kör annasr på en kruka med höstblommor. Så kan man ju fundera under vintern om man vill göra nåt annat med den.

          Vilka fina lejongap! Visste inte att de kom i andra färger än gult. Just att lökarna kommer ruttna är jag väldigt orolig över. Jag kanske bara borde sätta en lök för att testa. Ljung är jättefint, jag hade planerat att luktärtorna skulle vara klara vid det här laget så jag kunde byta ut dem mot ljung istället men nä... laugh.gif

          Åhhh! Har de redan cyklamen ute i handeln?! En sån ska få fullborda vinterkrukan. wub.gif

          Luktärtorna är rosa vita, Pink Cupid heter dem. De är väldigt gröna och frodiga, jag tror jorden kanske var lite för välgödslad. Det är en svart zinkkruka och jo, jag kommer nog falla för frestelsen och köra på höstblommor. Men på längre sikt...kanske en 4 säsongskruka, haha.

          CITAT (milily @ 19-08-2012, 14:18) *
          Får se om det blir några höst/vinter krukor. Det hade ju varit lite kul med någon sorts utav "skogs" växt, gran eller liknande. Eller buske eller vad som helst. Åååh, nu blir man ju lite sugen igen. biggrin.gif

          Jag letade jättelänge efter en liten dvärgbarrväxt att ha i den vintergröna krukan men gav upp, förutsättningarna var inte de bästa (skugga och dela kruka med 3-4 andra plantor). Det hade varit jättefint annars. yes.gif Får nöja mig med granris att pryda med. XD
           
          Citera
          Ninashka
          Inlägg 16-09-2012, 19:25
          Länk hit: #422


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          Har äntligen fått tag på en cyclamen hederifolium som är planterad i den vintergröna krukan men jag har lite ångest över om den kommer trivas eller inte och om jag har planterat den rätt eller inte. Så dyr var den väl inte men om den inte klarar sig så måste jag vänta ett år innan jag får pröva igen, usch! tongue.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-12-2012, 22:07
          Länk hit: #423


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          God jul till alla balkongägare

          Har julfixat på balkongen idag
          Bifogad fil  P1012412.JPG ( 995.18k ) Antal nedladdningar: 65


          Julros
          Bifogad fil  P1012414.JPG ( 658.05k ) Antal nedladdningar: 51


          Bordet
          Bifogad fil  P1012415.JPG ( 912.92k ) Antal nedladdningar: 39


          Cement fatet som jag fått en av god vän
          Bifogad fil  P1012416.JPG ( 836.3k ) Antal nedladdningar: 44


          Lyktan
          Bifogad fil  P1012417.JPG ( 904.29k ) Antal nedladdningar: 34


          Pynt
          Bifogad fil  P1012418.JPG ( 938.3k ) Antal nedladdningar: 44


          Balkongtrappan
          Bifogad fil  P1012419.JPG ( 900.79k ) Antal nedladdningar: 29
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 22-12-2012, 05:59
          Länk hit: #424


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Vilken trevlig balkong! Jag blir sugen på att gå ut och hämta granris och "gröna till" åtminstone entrén, den är ju mitt i min uteplats.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-12-2012, 12:07
          Länk hit: #425


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Natur liv @ 22-12-2012, 05:59) *
          Vilken trevlig balkong! Jag blir sugen på att gå ut och hämta granris och "gröna till" åtminstone entrén, den är ju mitt i min uteplats.


          Tack ja det tycker jag du ska göra, göra lite mysigt inför jul santa.gif santa.gif
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 22-12-2012, 12:13
          Länk hit: #426


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Instämmer i Natur livs kommentar - vilken fin balkong du har Alexander. Två frågor, julrosen kommer den att överleva oskyddad - har en själv men har den inne i ett svalt hörn av ett fönster. Fråga två, vad är det för träd du har i krukan på balkongen.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-12-2012, 13:28
          Länk hit: #427


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (gunsta @ 22-12-2012, 12:13)
          1601730[/url]']
          Instämmer i Natur livs kommentar - vilken fin balkong du har Alexander. Två frågor, julrosen kommer den att överleva oskyddad - har en själv men har den inne i ett svalt hörn av ett fönster. Fråga två, vad är det för träd du har i krukan på balkongen.


          Tack,,ibland klarar dom sig hos mig i kruka ibland inte, ser lite ledsen ut när det är frost men piggnar till vid plusgrader. Trädet är sorbus aucuparia 'autumn spire' får väldigt vacker höstfärg.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-12-2012, 15:36
          Länk hit: #428


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Lite vårkänningar på balkongen med primula, krokus, pärlhyacinter och julros sen innan och klippt ljung.

          Bifogad fil  IMG_3128.JPG ( 618.53k ) Antal nedladdningar: 46


          Bifogad fil  IMG_3129.JPG ( 665.39k ) Antal nedladdningar: 47


          Julpynt i lyktan har bytts ut mot pärlhyacinter och klippta ljungblommor (från dom gamla plantorna).
          Bifogad fil  IMG_3130.JPG ( 498.22k ) Antal nedladdningar: 49
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 30-12-2012, 15:58
          Länk hit: #429


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Vilka hoppfulla bilder Alexander - primula och pärlhyacint - man längtar sååååå smile.gif


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-01-2013, 10:16
          Länk hit: #430


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Vilken härlig tråd! Jag har ingen balkong men odlar gärna en del på altanen smile.gif
          Alexander - vill du ha sådana här palettblad får du gärna skott av mig (nu är de inte så fina vid den här tiden på året men de blir jättefina på sommaren. Bilden är lånad från odlas artikel om just palettblad). Jag ser att du bor inte så väldigt långt från där jag jobbar så de slipper dessutom skickas yes.gif


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 10-01-2013, 10:51
          Länk hit: #431


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Jag har delat den här länken tidigare i någon annan tråd men den är värd en repris
          http://www.apartmenttherapy.com/look-livin...-a-tiny-b-82059
          Hade jag haft en balkong (nu hänger jag som sagt i tråden för inspiration till altanodling) hade jag definitivt velat ha en sån!

          Redigerat av Whiskuchi: 10-01-2013, 10:53


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-01-2013, 18:13
          Länk hit: #432


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Whiskuchi @ 09-01-2013, 10:16) *
          Vilken härlig tråd! Jag har ingen balkong men odlar gärna en del på altanen smile.gif
          Alexander - vill du ha sådana här palettblad får du gärna skott av mig (nu är de inte så fina vid den här tiden på året men de blir jättefina på sommaren. Bilden är lånad från odlas artikel om just palettblad). Jag ser att du bor inte så väldigt långt från där jag jobbar så de slipper dessutom skickas yes.gif


          Tack ja det skulle vara kul att testa skickar ett pm.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-02-2013, 12:42
          Länk hit: #433


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Vårstädning, har köp hyllor från balkongshoppen längtar tills jag kan fylla dom med vårblommor och senare kanske kryddor. Annars ser det ganska dyster ut nu, juldekoren är borta och blommorna som var där är sönder frusna och kastade. Men snart kommer det nytt och härligt när värdet blir mildare.




           
          Citera
          oliv
          Inlägg 19-02-2013, 14:20
          Länk hit: #434


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 19-02-2013, 12:42) *
          Vårstädning, har köp hyllor från balkongshoppen längtar tills jag kan fylla dom med vårblommor och senare kanske kryddor. Annars ser det ganska dyster ut nu, juldekoren är borta och blommorna som var där är sönder frusna och kastade. Men snart kommer det nytt och härligt när värdet blir mildare.






          Hmm, de där balkonglådorna i stativ verkar vara väldigt praktiska...Snygga i alla fall. smile.gif


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 19-02-2013, 14:51
          Länk hit: #435


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          18-02-2013
          Medlem nr: 77 566



          Vilka fina balkonger ni har! Man får mycket inspiration här. Håller på att planera årets balkong och drömmer mig bort till varmare tider. Är ny här på forumet, har stor balkong varav större delen är under tak.

          Lägger upp några balkongbilder från förrförra året. Det är första gången jag skriver här, så får se hur det går.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2011_juli.JPG ( 398.16k ) Antal nedladdningar: 57
          Bifogad fil  1_DSCN7220.JPG ( 268.91k ) Antal nedladdningar: 51
          Bifogad fil  1_DSCN7222.JPG ( 331.61k ) Antal nedladdningar: 58
           


          --------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-02-2013, 15:36
          Länk hit: #436


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (oliv @ 19-02-2013, 14:20) *
          Hmm, de där balkonglådorna i stativ verkar vara väldigt praktiska...Snygga i alla fall. smile.gif


          Ja dom känns bra, lätta att montera och man kan ändra lådorna efterhand, lite negativt var att det var lite meckigt att få hållarna raka och snygga. Annars bra storlek på balkonglådorna.

          CITAT (morgonstjerna @ 19-02-2013, 14:51) *
          Vilka fina balkonger ni har! Man får mycket inspiration här. Håller på att planera årets balkong och drömmer mig bort till varmare tider. Är ny här på forumet, har stor balkong varav större delen är under tak.

          Lägger upp några balkongbilder från förrförra året. Det är första gången jag skriver här, så får se hur det går.


          Förutom dom välväxta och fin växterna så såg jag räcket eller muren ? vad snygg den var, lite utländsk stil. Mycket vackre än som jag själv har typisk lägenhets plåt räcke som man helst vill dölja.
           
          Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 19-02-2013, 17:09
          Länk hit: #437


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          18-02-2013
          Medlem nr: 77 566



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 19-02-2013, 15:36) *
          ...
          Förutom dom välväxta och fin växterna så såg jag räcket eller muren ? vad snygg den var, lite utländsk stil. Mycket vackre än som jag själv har typisk lägenhets plåt räcke som man helst vill dölja.


          Ja, det är ett räcke som är vitmålad betong. 60-talshus där balkongerna är det enda fina med husen. Nackdelen med det vita är att det blir lortigt så fort (skvätter lätt upp jord från krukorna när det regnar). Vad jag sett i tråden har du gjort ett bra jobb med att försöka dölja räckena. Jag har inte alls tänkt på hur de ser ut utan bara sett alla fina blommor.


          --------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.
           
          Citera
          addo
          Inlägg 20-02-2013, 12:49
          Länk hit: #438


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Vart har du fått tag på dom låga breda lerkrukorna som dina krukväxter står i? Jag har letat efter liknande, hittills har jag varit tvungen att köpa planteringskärl och borra hål i botten.

          CITAT (batski @ 14-07-2012, 10:55) *
          Äntligen har jag fått tummen ur och fixat lite bilder på balkongen. Bildkvalitén är tyvärr inte den bästa eftersom jag inte har fixat Photoshop än, så jag har inte kunnat korrigera färgerna (min kamera verkar ha lite blåstick) och skärpan ordentlig.

          I vänstra hörnan står en bergsbambu (Fargesia murielae 'Bimbo') med penningblad som undervegetation, strax till höger om den står en gul skugglilja (Tricyrtis latifolia) och längst till höger en uddbräken (Polystichum aculeatum) med mossa som undervegetation.

          I krukan längst fram växer 2 olika arter taklök (Sempervivum arachnoideum, S. tectorum). I krukan strax bakom har jag planterat röd sockblomma, men har ångrat mig och ska byta ut den mot stenar och storblommig murreva (Cymbalaria pallida). I samma kruka växer små smultronplantor som jag inte vet vad jag ska göra av..

          I lådorna på väggen sådde jag koriander och mizuna (Brassica rapa var. japonica) och lobelia. I lådorna som hänger på framsidan växer slingerkrasse, hänglobelia, slöjven (Agrostis nebulosa) och ett par plantor smultronspenat (Chenopodium foliosum).

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-04-2013, 12:17
          Länk hit: #439


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Lite ny fixat på balkongen, hoppas det blir varmare nu speciellt på nätterna så man slipper ta in vårblommorna på nätterna. Idag var det 14grader när solen låg på.

          Bifogad fil  P4022676.JPG ( 699.14k ) Antal nedladdningar: 52


          Nya brickbordet
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P4022677.JPG ( 442.54k ) Antal nedladdningar: 57
           
           
          Citera
          littleego
          Inlägg 08-04-2013, 14:17
          Länk hit: #440


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          27-03-2013
          Medlem nr: 77 728



          CITAT (morgonstjerna @ 19-02-2013, 15:51) *


          Jag är sjukt impad av din tomat! Vad är det för sort och ser jag rätt att du har den i en balkonglåda? Får den tillräckligt mycket plats för rötterna då? Har ju hört att de ska ha så HIMLA stora rotsystem, etc, men din tomatplanta verkar inte "klaga"!

          Är också ny här i forumet och har inte riktigt kommit underfund med tekniken än riktigt, men det kommer väl!

          Jag har balkong i söderläge på sjunde våningen och har börjat förså så smått och har drivit upp en hel del smått och gott hittills. Mest peppad är jag på passionsfrukt som jag sått från frö ifrån frukt jag köpt på ICA, samt dito chili. Alla frön har blivit små plantor som mår finemang. En lista av vad jag drivit upp hittills:
          Tomat x2
          Passionsfrukt
          Gurka
          Sommarsquash
          Gräslök
          Grönmynta
          Kapkrusbär
          Koriander (från urgamla kryddfrön, mest som experiment, hittills har 4/7 spirat! yahoo.gif )
          Persilja
          Luktärt
          Nejlika

          Som synes mest ätbart. Vissa saker planerar jag att ha inomhus i någon av sydfönstrena där det nästan blir som ett växthus.

          Jag är ny på det hela och tycker fortfarande att det är ren och skär MAGI att det överhuvudtaget ploppar upp saker ur jorden. Tips emottages GLADELIGEN! Min största skräck är att det ska visa sig att det är alldeles för blåsigt/torrt etc här upp på sjunde våningen. Om någon här i tråden har erfarenhet av balkong högt upp, kom gärna med tips!

          Vi hörs!
          //a


          --------------------
          På jakt efter gröna fingrar med balkong söderläge, högt upp, zon 2.
           
          Citera

          24 sidor V  « < 20 21 22 23 24 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 11:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon