Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med 28-årig kaktus, Kapning och omplantering?
          Carval
          Inlägg 05-09-2019, 18:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-09-2019
          Medlem nr: 90 065



          Hej!
          Jag fick denna kaktus av min farmor då jag föddes och den håller sig vid liv fortfarande! (Knappt? biggrin.gif )
          Den är ganska ranglig och är brun längst ned som syns på bilden. Men det har den varit i flera år.

          Så nu till frågan:
          Är det möjligt att kapa av denna kaktus och plantera om den? Vet ej vad det är för art men det kanske någon här vet.


          BILD: https://imgshare.io/image/yvCSY

          Tack!

          Redigerat av Carval: 05-09-2019, 18:30
           
          Citera
          WilliamBerg
          Inlägg 11-09-2019, 10:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          11-09-2019
          Medlem nr: 90 092



          Jag är ingen expert men det ser ut att vara en Ferocactus art, troligtvis Ferocactus latispinus. Den ser dock ut att ha fått för lite ljus vilket är varför den har blivit så böjd och avlång. Den bruna delen av stammen är inte skadlig. Det är normalt för gamla kaktusar att ha delvis förvedad stam.

          Att kapa kaktusen och plantera toppen har en hög chans att funka men det är inte säkert att det gör det. Det kan ibland vara svårt att rota toppen på äldre kaktusar. Om du väljer att försöka så tar du en risk, Om du prövar skulle jag välja att kapa den lite diagonalt ungefär där pinnen tar slut för att ge kaktusen "rätt form" igen. Detta lämnar även lite grönt på basen och denna bas kommer då troligen att utveckla en eller flera nya toppar som du kan använda för att föröka arten.

          Se till att kapytan får torka ihop innan du planterar toppen. Om den inte får detta är risken stor att toppen rutnar.

          Försök att ställa den rotade toppen på ett mycket ljusare ställe för att undvika att samma problem upprepas.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 20-09-2019, 10:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Jag tycker den ser ut som min Madagaskar palm - Pachypodium lamerei.

          Min får dock gröna smala blad uppe i toppen. Har haft den längre än 28 år men den har aldrig blommat.

          Mitt råd är att plantera om den i en större kruka! Vrid krukan emellanåt så den vänder sig efter ljuset. Min planta är också sned.

          Lycka till!
           
          Citera
          WilliamBerg
          Inlägg 21-09-2019, 11:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          11-09-2019
          Medlem nr: 90 092



          Det är inte. Madagaskar palm har raka taggar och har inte några vita areoler.

          Ung Ferrocactus






           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon