Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Besviken på mina blåbär
          johan1983
          Inlägg 05-05-2013, 22:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag är besviken på mina amerikanska blåbär.

          Emil överlevde knappt planteringen förra året, jag sparade den sedan i maj förra året och fick nu kasta den, stendöd. Övriga plantor är fortfarande bara ett par decimeter höga.
          Det är bara blue crop som har vuxit någorlunda men även dessa har inte vuxit så mycket som jag hade hoppats på.
          Det lär väl bli tio-tjugo bär på de bästa buskarna i år.

          Jag gjorde så här. Jag grävde bort flera skottkärror med jord (sandjord), jag hällde i torv och rhododendronjord blandat med lite rhododendrongödsel. Vattnade rikligt och planterade plantorna efter anvisning, sedan har jag vattnat två gånger i veckan under hela förra sommaren.

          Är det fel på buskarna?

          Bifogar en bild, många röda grenar som jag tror är döda
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  bl_b_r2.jpg ( 978.2k ) Antal nedladdningar: 75
           
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 06-05-2013, 06:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Vad trist!
          Det låter som att du gjort rätt vid planteringen. Jag är lite nybörjare på blåbär, har haft ett par år, men mina fyra buskar har vuxit som bara den och gav så mycket bär att jag kunde frysa in. Det var så mycket bär att det faktiskt trillade av buskarna och låg i gräset, lite synd.

          Där jag bor (utanför Stockholm) är det lerjord, så för säkerhets skull grävde jag en "grav", lika stor som en pallkrage och så djupt jag kunde, säkert 60 cm. Sen fyllde jag gropen med torvmull (två 400 liters balar "hästbox-torv"), min egen kompostjord, massor av förna från blåbärsskogen (jag hämtade en påse varje dag jag gick med hundarna) och så en säck rhododendronjord som blandades i det övre jordlagret. Jag strösslade i lite hönsgödsel medan jag blandade i jorden, men min känsla är att det var "lite" gödsel.

          Jag har två buskar i varje pallkrage, men nu är jag rädd att det kommer bli för trångt, för de är redan stora och har massor av grenar. Det behöver inte vattnas särskilt, när det var nytt förstås, men "graven" är djup och materialet håller fukten bra eftersom det är lera runtom.

          Igår planterade jag min nya buske, så jag grävde en ny "grav". Jag hade bara en bal torv, köpte på handelsträdgården för jag hann inte åka iväg till stället som säljer hästbox-torv. Det här var 150 liter soltorv, mycket dyrare än hästboxtoven men inte alls någon skillnad i struktur. När jag köpte den trodde jag att den skulle vara fibrigare, att det var därför den var så dyr, var snål och köpte bara en. Men för att fylla gropen så använde jag vad jag hade hemma, egen kompostjord och mycket "skogsjord" från min egen tomt - det består av eklöv och tallbarr som lagrats och delvis brutits ned ovanpå marken i skuggan bakom mitt förråd. Sen en stor kasse förna från skogen, samlat under granar där det växer blåbär. Jag glömde helt bort att jag använt rhododentronjord tidigare, så vi får se hur den här lilla busken tar sig framöver. Det var bråttom att få ned den i jorden och jag hade bara den här helgen på mig att plantera, därför blev det inte köpt mer material än torven.

          Kan det här vara till någon hjälp eller ledtråd för dig tro? Jag tänkte att om jag berättar hur jag gjort så kanske du kan jämföra. Min buskar ser ut att trivas och jag har inte gjort något mer med dem än den här ordentliga planteringen.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 06-05-2013, 10:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Första gången planterade jag en amerikansk blåbärsbuske i min lerjord, lite jordförbättrad. Den blev inte långvarig och växte inte.

          Nästa gång planterade jag blåbärsbuskarna i rena torvblock på min norrsida, där jag också har stora rhododendron. Jag har dragit en svettslang som jag använder på sommaren för att vattna (kör varje dag en stund). Där har de växt till sig jättebra.

          Alltså, jag tror att det är jorden de inte gillar när de inte växer, det är kanske inte surt nog.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-05-2013, 22:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag har inte lagt dit barr och sådant från skogen. Jag vet inte vad skillnaden är på soltorv och hästbox torv.
          Inte heller vet jag riktigt vad förna är.

          Men jag har satt i en blandning av torv och rhododendronjord.
          Sedan har jag också gödslat. Både i hålet och ovanpå.

          Jag funderar på att ta en trädgårdsslang, borra små hål i den och lägga ut den så kan jag vattna alla växter i trädgården på samma gång, fungerar?

          Jag funderar på att köpa äldre plantor, kanske tioåriga. Jag gissar att då slipper man den upproriska, unga perioden i deras liv då dom har problem med drickandet och dör en fasansfull död, (en morbid paralell kanske)
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-05-2013, 22:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Alla är efter denna vinter,, de vilda blåbären är totalbruna på vissa platser .. en konstig vinter.
          Blåbär är surjordsväxter de tål inte kalk och absolut inte lerjord.
          Förna är det yttersta lagret av skogsjord

          Redigerat av kerstin z5-6: 06-05-2013, 22:49


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-05-2013, 23:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (kerstin z5-6 @ 06-05-2013, 23:47) *
          Alla är efter denna vinter,, de vilda blåbären är totalbruna på vissa platser .. en konstig vinter.
          Blåbär är surjordsväxter de tål inte kalk och absolut inte lerjord.
          Förna är det yttersta lagret av skogsjord


          Jag har sandjord, det är dock uppblandat med torven och rhododendronjorden, det är kanske 10-20% av den ursprungliga jorden kvar.

          Jag grävde upp fem av plantorna, köpte nya plantor. Den här gången bara blue crop, det känns som den bästa plantan. Nu håller jag tummarna för att få bär.

          Hur viktigt är det att man nyper av blommorna första året?
          Kanske man skulle göra det andra året också?

          Ps. Innan någon hinner påpeka det, jag vet att jag kanske har satt dom lite tätt. Blåbärsbuskar blir stora med tiden (dock inte mina uppenbarligen)
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-05-2013, 23:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Om de har god tillgång till näring finns ingen anledning att ta bort blom.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 06-05-2013, 23:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2013, 00:06) *
          Om de har god tillgång till näring finns ingen anledning att ta bort blom.


          Vad jag har förstått så stimulerar det tillväxten att ta bort blommorna
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 07-05-2013, 10:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Jag har aldrig tagit bort blommor från mina.

          Sedan kanske någon har för höga förväntningar på avkastning. Yrkesodling är ju något helt annat, inget jag sysslar med. smile.gif


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 09-05-2013, 23:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (oliv @ 07-05-2013, 11:52) *
          Jag har aldrig tagit bort blommor från mina.

          Sedan kanske någon har för höga förväntningar på avkastning. Yrkesodling är ju något helt annat, inget jag sysslar med. smile.gif


          Jag förväntar mig väl en 10-15 liter per planta iallafall :-)

          http://www.hasselforsgarden.se/var/ezwebin...1_reference.png

          Någon som vet om torvblock runt omkring sänker PH värdet mycket eller är det mest till prydnad?
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 10-05-2013, 00:18
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag har nu varit och hämtat ett antal kilo gamla tallbarr från en samling tallar i en skogsglänta. Under dessa tallar låg kilo efter kilo av säkert flera års samling av gamla tallbarr. Jag plockade några kilo och har nu lagt ut ett ganska tjockt täcke runt blåbärsplantorna. Några tallkottar slank med också.

          Kommer det att hjälpa något?

          När jag nyplanterar, är det någon vits att dra ner en bunta med tallbarr i själva planteringshålet?
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 10-05-2013, 05:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Blåbär vill ha luftigt material, så det är nog bra att blanda ned barr, kottar, pinnar och mossa. Jag har hämtat massor av sånt, krafsat från ytan och ned i marken så länge det har varit poröst. Jag har gått i skogen och hämtat där det växer vilda blåbär, för där borde marken vara bra. Torv sänker ph, torvblocken är ren torv men ganska dyra.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 10-05-2013, 08:35
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag vet inte vad du tycker om mina funderingar om varför buskarna har dött. Jag vet inte men gissar. Kan det vara så att du har vattnat ihjäl dem det regnade väldigt mycket förra sommaren ? Jag vattnade inte mina alls och har inte gjort det någon gång sedan jag planterade dem jorden håller fukten. Jag tycker att du skall prova att sätta en buske och se hur det går ge lite lite vatten och låt bli den sedan. Blåbär växer fort när de har etablerat sig och då kan du klippa dem så blir de högre och får mer bär. Jag har inte tittat på mina buskar men skall göra det idag. Min filisofi trädgåren när jag tänker efter har varit att hjälpa växterna med etableringen och sedan låta dem sköta sig själva ev klippa dem om det behövs (gödsla med saxen) eller om de ber om hjäp genom att se "ledsna ut". Att köpa stora buskar avråder jag ifrån det är jättesvårt. Du får gärna komma hem till mig och titta på mina buskar skicka ett PM i så fall.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 11-05-2013, 09:47
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (fvd @ 10-05-2013, 09:35) *
          Jag vet inte vad du tycker om mina funderingar om varför buskarna har dött. Jag vet inte men gissar. Kan det vara så att du har vattnat ihjäl dem det regnade väldigt mycket förra sommaren ? Jag vattnade inte mina alls och har inte gjort det någon gång sedan jag planterade dem jorden håller fukten. Jag tycker att du skall prova att sätta en buske och se hur det går ge lite lite vatten och låt bli den sedan. Blåbär växer fort när de har etablerat sig och då kan du klippa dem så blir de högre och får mer bär. Jag har inte tittat på mina buskar men skall göra det idag. Min filisofi trädgåren när jag tänker efter har varit att hjälpa växterna med etableringen och sedan låta dem sköta sig själva ev klippa dem om det behövs (gödsla med saxen) eller om de ber om hjäp genom att se "ledsna ut". Att köpa stora buskar avråder jag ifrån det är jättesvårt. Du får gärna komma hem till mig och titta på mina buskar skicka ett PM i så fall.


          Du har nog rätt, jag satte tre krusbärsbuskar samtidigt längst bort i trädgården. När löven kom så tänkte jag att det blir lite mörkt för dom så jag flyttade två av dom till ett ljusare läge.
          Den tredje står kvar, vattenslangen räcker inte så långt så det blir inte av att jag vattnar den lika ofta. Den är faktiskt större och mer frodig av någon anledning.
          Jag vattnade ett tag nästan varje dag, framförallt blåbären men det var för att jag hade läst att dom behövde mycket vatten.
          Jag blev nyfiken på dina buskar redan när du skrev att du hade satt 30 stycken för att senare utöka till 40.
          Kommer du ihåg att jag frågade då om bilder på dina buskar men du svarade att du hade ingen kamera :-)
          Vi bor i samma stad?
           
          Citera
          Cillavan
          Inlägg 21-05-2013, 20:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          17-05-2011
          Medlem nr: 47 237



          Hej!
          Jag behöver också lite blåbärshjälp! Fick två buskar i present och har inte planterat dem ännu. Vet inte vad de heter, det stod inget namn på. Jag satte en blåbärsbuske under en björk i ren torv (har hästar så jag har torv hemma alltid) och den har blivit ynklig. Jag har varit dålig på att vattna, och säkert dricker björken upp det mesta så jag tänkte flytta den och sätta den med de två nya buskarna.

          Ska de stå i mer sol? Min har stått i mest skugga. Kan jag ta torvströ med lite inblandat spån i och tillsätta rhododendronjord bara eller ska de ha lite gödsel? Passar brunnen hästgödsel i torv?
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 21-05-2013, 20:40
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag har fortfarande ingen kamera men jag skall låna en av mina barn när de kommer och hälsar på snart. Då skall jag nog få till några bilder.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 22-05-2013, 08:06
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          CITAT (Cillavan @ 21-05-2013, 21:18) *
          Hej!
          Jag behöver också lite blåbärshjälp! Fick två buskar i present och har inte planterat dem ännu. Vet inte vad de heter, det stod inget namn på. Jag satte en blåbärsbuske under en björk i ren torv (har hästar så jag har torv hemma alltid) och den har blivit ynklig. Jag har varit dålig på att vattna, och säkert dricker björken upp det mesta så jag tänkte flytta den och sätta den med de två nya buskarna.

          Ska de stå i mer sol? Min har stått i mest skugga. Kan jag ta torvströ med lite inblandat spån i och tillsätta rhododendronjord bara eller ska de ha lite gödsel? Passar brunnen hästgödsel i torv?



          Alla bär behöver sol för att bli goa o växa bra. Jag har själv bara vilda blåbär (fast nästan allt ris dött under denna hemska vårs tjältorka) så jag vet eg. inte hur amerikanska blåbärsbuskar vill ha det, men sol vill bär ha.
           
          Citera
          Keya
          Inlägg 29-05-2013, 09:31
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 271
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 198



          Jag har just köpt två buskar som ska planteras. Har läst på lite om planteringen men känner mig osäker på gödslingen. Vill inte använda konstgödsel och inte heller guldvatten. Kan det räcka med gräsklipp?Isåfall hur ofta? Höns eller hästgödsel höjer tydligen PH-värdet för mycket
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 29-05-2013, 20:07
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Ja det är en fråga jag också är intresserad av, vattnar mina tomater snart med nässlevatten, hur ligger det i ph värde? Kan det funka till blåbär?
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 29-05-2013, 23:22
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Keya @ 29-05-2013, 10:31) *
          Jag har just köpt två buskar som ska planteras. Har läst på lite om planteringen men känner mig osäker på gödslingen. Vill inte använda konstgödsel och inte heller guldvatten. Kan det räcka med gräsklipp?Isåfall hur ofta? Höns eller hästgödsel höjer tydligen PH-värdet för mycket


          Varför gör du inte som i inlägg 2?

          Köp rhododendrongödsel om du vill gödsla, annars låt bli och tillsätt organiska material såsom barr, förna osv
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 11:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon