Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nepenthes alata
          Sofiia
          Inlägg 13-10-2007, 23:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Fick en sådan till inflyttnings present. Googlade lite, men hittade mest tvetydiga tips hur den ska skötas. Så kort, hur ska den skötas?? Placerade den i en burk med vatten (alltså krukan är på en upphöjning i vattnet, inte direkt i vattnet) för jag läste att den gärna vill ha fuktigt ikring sig. Så stod det även att man inte ska vattna den med kranvatten utan destvatten... hur vikigt är det??

          Om nån har en fin stor sådan skulle det också va trevligt att se bild!! yes.gif


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          Starfight
          Inlägg 13-10-2007, 23:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          14-07-2006
          Medlem nr: 8 184



          Det går utmärkt att vattna dem med vanligt kranvatten, men då bör den planteras om ca 1gång om året för att bli av med kalkavlagringen som blir i komposten. Ducha den gärna med blomspruta ofta det tycker den om.

          Mer info kan du hitta här Brutalablommor & Svenskt Carnivorforum det är inte så aktivt dock men en del info kan du hitta.


          --------------------
          /Starfight

           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 14-10-2007, 10:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Tack för länkarna! Där stod ju det mesta nog smile.gif
          Kan bli svårt att få den och överleva då den inte får torka ut... jag har en tendens att glömma att vattna mina växter blush.gif


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-10-2007, 16:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Jag har min Nepethes i en ampel, själva krukan har jag placerat i en stor skål fylld med lecakulor som gör att det blir hög fuktighet runt plantan Vid vattningen vattnar jag rejält och låter plantan torka upp lite mellan vattningarna Placeringen är ljust och luftigt i mitt vinterisolerade uterum Temp på vintern ligger kring +10° Har eget "kallkälle-vatten" som den får på vintern. På sommaren vattnar jag med regnvatten.



          Tidigare hade jag den placerad ovanpå en pidestal och hade ett fat under







          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 14-10-2007, 16:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 14-10-2007, 17:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          lady hamilton--> oj oj så stor och fin den var!! smile.gif

          Fast det finns väl de som inte behöver kallt under vintern. Jag har iallafall inte möjlighet att sätta den i kallt under vintern så om jag har en sådan så så får den bo inne iallfall smile.gif. Jo tänkte sätta leca kulor med vatten under den.


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-10-2007, 07:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          blush.gif Ville bara visa hur min planta ser ut och hur jag har den placerad Men jag vet att det finns andra som har lika stora eller större plantor med varm placering året runt Det viktigaste är nog luft fuktigheten tummenupp.gif


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          pialotta
          Inlägg 15-10-2007, 08:39
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem sedan:
          16-02-2004
          Medlem nr: 2 821



          oj så fina!
           
          Citera
          Pakke
          Inlägg 16-10-2007, 22:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          16-10-2007
          Medlem nr: 12 890



          Hejsan allihopa! Jag har sökt hela tiden och vill få råd och lära mig om Nepenthes! Jag köpte en Nepenthes Alata från Plantagenaffär... Den tycker jag INTE är Nepenthes Alata, som syns bilden på lapp på kruken när jag köpte. För den är annorlunda. Har jag rätt eller? Vilka är den typ för art? Vet nån om detta?? =)


          Bild 250.jpg

          Även jag hoppas att få den kannor större över 7-10 cm! Men de bilden är 5 cm har jag mätt.

          Mvh Pakke
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 16-10-2007, 23:35
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Lugn, den växer. Välkommen hit föresten. Nepenthes brukar inte vara mycket större när man köper dem. Undantagsvis finns det riktigt stora att köpa på mässor, men då kostar de därefter också. Ge den regnvatten eller destillerat vatten regelbundet. Gärna en ljummen duch då och då. Den vill stå ljust, men inte i sol. När du planterar om den, plantera den i ogödslad torv eller vitmossa.
          Lycka till.
           
          Citera
          Starfight
          Inlägg 17-10-2007, 01:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem sedan:
          14-07-2006
          Medlem nr: 8 184



          CITAT (Pakke @ 16-10-2007, 23:44) *
          Hejsan allihopa! Jag har sökt hela tiden och vill få råd och lära mig om Nepenthes! Jag köpte en Nepenthes Alata från Plantagenaffär... Den tycker jag INTE är Nepenthes Alata, som syns bilden på lapp på kruken när jag köpte. För den är annorlunda. Har jag rätt eller? Vilka är den typ för art? Vet nån om detta?? =)


          Bild 250.jpg

          Även jag hoppas att få den kannor större över 7-10 cm! Men de bilden är 5 cm har jag mätt.

          Mvh Pakke



          Jag skulle gissa på att det är en Nephenthes x Ventrata men jag är inte säker, det är en hybrid av N Alata & N Ventricosa. Men den är vanlig i butikerna har jag sett. Kannorna kommer att växa till sig, dom största blir väl kanske ca 15cm eller så. Jag är absolut ingen expert på detta, men har läst lite om dom på diverse webbsidor & böcker.

          Det finns en bra bok om köttätande växter på engelska som heter The Savage Garden skriven av Peter D'Amato.


          --------------------
          /Starfight

           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 17-10-2007, 17:11
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Pakke--> min är också från plantagen, står alata på min med. Den är väldigt liten än så länge, liknar din väldigt mycket med taggar på kannorna!


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 17-10-2007, 17:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Har också alata. Som små ser de faktiskt ut som era. Ventrata är mer rent grön.
           
          Citera
          gjodar
          Inlägg 17-10-2007, 21:07
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 721



          välkommen till klubben... temperaturen som din nepenthes vill ha beror helt på vad det är för lokalitet.
          sedan så är det ju så att blomsterafärer har väldigt lite koll på de latinska namnen, men jag tycker ochså att den påminner om en N.Ventrata även om den inte är lika klargrön... kan kolla upp det om någon är intresserad ?
           
          Citera
          Pakke
          Inlägg 17-10-2007, 21:52
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          16-10-2007
          Medlem nr: 12 890



          CITAT (Starfight @ 17-10-2007, 02:16) *
          Jag skulle gissa på att det är en Nephenthes x Ventrata men jag är inte säker, det är en hybrid av N Alata & N Ventricosa. Men den är vanlig i butikerna har jag sett. Kannorna kommer att växa till sig, dom största blir väl kanske ca 15cm eller så. Jag är absolut ingen expert på detta, men har läst lite om dom på diverse webbsidor & böcker.

          Det finns en bra bok om köttätande växter på engelska som heter The Savage Garden skriven av Peter D'Amato.


          Tackar! Jag börjar bli säker att det är Nephenthes X Ventrata. Men det får jag vänta några månader och får se hur blir. Även jag har köpt den för 1 veckan sedan och de har bildat 3 ny kannor. Dock kannor är inte färdigt. Och en kannan är fullproppad av insekter så gissar jag att den har fått näring och fick verka växa snabb?

          CITAT (Sofiia @ 17-10-2007, 18:11) *
          Pakke--> min är också från plantagen, står alata på min med. Den är väldigt liten än så länge, liknar din väldigt mycket med taggar på kannorna!


          Ja, jag börjar bli ganska säker på att den är Ventrata, men får vänta och se när de får växa mer framöver. En av min kannan är fullproppad av insekter. biggrin.gif

          Redigerat av Pakke: 17-10-2007, 21:49
           
          Citera
          gjodar
          Inlägg 19-10-2007, 20:36
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 721



          bara igenom att läsa denhär tråden så gick jag idag och köpte min första nephentes, visserligen så kan jag oerhört mycket om dem, men jag har aldrig haft någon själv. den stod under namnet alata, men det var inte speciellt svårt att konstatera att det var en ventrata. det är väldigt synd att dem har så dålig koll på va det är dem säljer. men jag klagar inte 139 kronor fattigare och en stor fin planta whistling.gif
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 20-10-2007, 11:34
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          Jag sätter in bild på min med. Visst ser denna kanna ganska så grön ut:

          Bifogad fil  nepenthes.jpg ( 74.23k ) Antal nedladdningar: 85


          Men det finns även de som ser lite rödare ut, men det verkar som om det skulle va de äldre kannorna. Den är ju somsagt ännu ganska så liten:

          Bifogad fil  nepenthes_002.jpg ( 66.77k ) Antal nedladdningar: 41


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          gjodar
          Inlägg 20-10-2007, 12:11
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 721



          Om ni inte visste det så finns det 2 olika sorters ventrata. den ena med taggar och mer grön i färgen.
          Sen så finns det en som är nästintill helt röd och slät, den brukar vanligen säljas i amplar.
           
          Citera
          Sofiia
          Inlägg 20-10-2007, 12:30
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem sedan:
          31-08-2007
          Medlem nr: 12 286



          nej det visste jag inte. så du tror att det är en ventrata?
          Man ska nog inte lita på namnlapparna alltid verkar det som...


          --------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"
           
          Citera
          gjodar
          Inlägg 20-10-2007, 14:44
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 721



          Det är den absolut vanligaste nepenthes som finns i våra affärer, men som sagt. det är ju en väldig osäkerhet.
          har du någom mer bild ?
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon