Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra uppvuxen vitlök
          hörnbjörn
          Inlägg 15-07-2012, 12:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem sedan:
          18-08-2004
          Medlem nr: 4 313



          hej.

          Som glad amatör slängde jag ner några vitlöksklyftor i våras när jag planterade morötter m.m.
          Det jag har lärt mig i sommar är att vitlöken sätts på hösten och får "övervintra" för att skördas nästa sommar.

          Min fråga är: eftersom mina har växt upp men verkar inte bli klara för skörd i år (väldigt små). Kan jag låta dom stå över vintern, eller ska jag kasera dom och plantera nya i höst istället??

          Tack på förhand.
          Stefan
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-07-2012, 12:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Är absolut ingen " expert " men har låtit min vitlök sitta kvar i jorden under vintern när den varit för liten för att skördas och det har funkat bra. Året därpå har den kunnat skördas framåt hösten.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-07-2012, 12:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag skulle äta upp dem som färsk vitlök när de vuxit till sig lite till, och köpa bra utsäde till höstsättning. Börjar snart bli dags köpa det, bra utsäde tar ofta snabbt slut ex. på ställen man kan shoppa bra utsäde är törnviks frö och tomatklubben. Bra utsäde kan ses som engångskostnad, har man bra växtföljd och liknande kan man ta eget utsäde följande år.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-07-2012, 15:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är inte bra att ta eget utsäde, på grund av de ger inte bra vitlök som lika föräldrar.
          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 15-07-2012, 15:42
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 31-07-2012, 11:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Det går alldeles utmärkt att låta omogna vitlökar ligga kvar i jorden över vintern.
          Men ta gärna upp dom när dom är färdiga att skörda och plantera om dom där du vill ha dom nästa år. Då ser du vilka som delat sig i klyftor och vilka som är odelade.

          Skördefärdig är vitlöken när drygt hälften av bladen vissnat. Då har smålökarna slutat växa, och framför allt så har de större lökarna delat sig färdigt i klyftor som mognat, men löken har inte delat på sig, utan ytterskalet är helt. Har ytterskalet delat på sig, så kluftorna bara sitter ihop i roten är hållbarheten mycket sämre.

          Vill du veta vilken sort du odlar sedan, så kan du ju köpa sättlökar och äta upp hela din nuvarande skörd. Nödvändigt är det inte.

          Fantastiskt gott är att lägga pinfärska, nyskördade vitlökar med skal och allt på grillen! Små kulor eller hela lökar med massor av klyftor. Dom blir milda och fina i smaken. Perfekt till en bit gott grillat kött.

          Lycka till!


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 10-08-2012, 11:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Eva i Västerås @ 31-07-2012, 12:50) *
          Det går alldeles utmärkt att låta omogna vitlökar ligga kvar i jorden över vintern.
          Men ta gärna upp dom när dom är färdiga att skörda och plantera om dom där du vill ha dom nästa år. Då ser du vilka som delat sig i klyftor och vilka som är odelade.

          Skördefärdig är vitlöken när drygt hälften av bladen vissnat. Då har smålökarna slutat växa, och framför allt så har de större lökarna delat sig färdigt i klyftor som mognat, men löken har inte delat på sig, utan ytterskalet är helt. Har ytterskalet delat på sig, så kluftorna bara sitter ihop i roten är hållbarheten mycket sämre.

          Vill du veta vilken sort du odlar sedan, så kan du ju köpa sättlökar och äta upp hela din nuvarande skörd. Nödvändigt är det inte.

          Fantastiskt gott är att lägga pinfärska, nyskördade vitlökar med skal och allt på grillen! Små kulor eller hela lökar med massor av klyftor. Dom blir milda och fina i smaken. Perfekt till en bit gott grillat kött.

          Lycka till!



          Håller med, när jag höstgräver så tar jag dom som är stora, dom andra åker ner igen och det fungerar bra.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 17:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon