Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket vårdträd ska vi välja?, Vårdträd för innergård i zon 1 i Skåne.
          ansing
          Inlägg 05-08-2021, 14:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          20-02-2017
          Medlem nr: 85 040



          Vi blev med gård för ett år sen och vill nu plantera ett vårdträd på innergården. Vi har en stenlagd innergård omsluten av en traditionell trelängad skånegård i zon 1 i Skåne.
          Det är något blåsigt där trädet kommer stå och sol större delen av dagen. Vi kommer gräva ut för trädet och ordna med bra jord så klart.
          Vad ska vi välja?
          Vi är ute efter ett träd som är vackert under större delen av året. Gärna en fin vårblomning, fina sommarfärger och höstfärger. Trädet får inte vara för stort (alltså inte en ek eller björk eller liknande), men inte heller för litet. Det ska hjälpa till att skapa en känsla av tak på innergården och kunna ge skugga varma dagar.
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 13-08-2021, 09:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Det finns så många fina träd...vilken svår uppgift att välja ett. :-)

          Jag skulle titta närmare på Ambraträd, körsbär typ "Acculade", magnolia eller katalpa om jag bodde i zon 1. Beror lite på hur brett trädet får bli. Jag har sett Ambraträd format som parasoller på plantskola i Skåne, annars tror jag det växer ganska rakt och blir inte riktigt som ett tak. Trädet kan behöva en praplyliknande kronform för att bli "tak". Viktig med hög stamhöjd så det går att komma inunder. En hängpil är alltid fin, ingen blommning, men så vacker när det blåser. Kanske silverpil?

          Lycka till!

          /Unni

          Redigerat av Unni: 13-08-2021, 09:53
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 02:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon