Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > GulPlommon ?, Söker hjälp med identifiering
          Pat
          Inlägg 21-08-2021, 18:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-08-2021
          Medlem nr: 95 244



          Hej,
          Nybliven på detta forum och saknar "gröna fingrar". Jag har sett att det är många här som är bra på att identifiera växter och testar därför detta efter att tröstlöst har Googlat på alla varianter av "Gula Bär" på träd och buskar.

          Precis intill mitt plommonträd, vilket har stora lila plommon, växer nu ett träd som jag inte sett tidigare. Det är ca 3m högt och innästlat i det stora plommonträdet. För första gången i år så växer nu massor av gula bär på det. Och de har nu fallit ned på gräsmattan i stora mängder. Bären ser ut som små plommon och är bara 2cm långa och ca 1,5cm breda. Om man skär dem i två halvor så är det en kärna i mitten som i ett plommon. Strukturen på fruktköttet ser också ut som plommon. Jag har läst att det finns något som heter "GulPlommon" men jag är inte säker på om det är det då jag har fått uppfatningen att de skall vara större. Jag "tog risken" och slicka lite på det delade bäret. Söt smak som påminner om plommon.

          Är det ett ätligt "mini-plommon" ?
          Är det värt mödan att göra något med dem. Typ sylt eller liknande. De är inte als angripna av odjur vilket mina stora lila plommon alltid blir.

          Jag har en teori om att detta är ett rotskott från det stora plommonträdet. Vi planterade det stora trädet för ca 20 år sedan och jag vill minnas att det var ett "fram-avlat träd" vilket då skulle kunna innebära att roten är något annat och att det är det som nu kommit upp. Det har alltid kommit mycket rotskott men jag brukat ju klippa den när de är små. Men teorin är att jag missat detta. Bilder på bär och blad bifogas.

          /Patrik
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20210821_174217_resized.jpg ( 428.55k ) Antal nedladdningar: 4
          Bifogad fil  20210821_181742_resized.jpg ( 186.88k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  20210821_182110_resized.jpg ( 352.91k ) Antal nedladdningar: 16
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-08-2021, 18:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag tror du har alldeles rätt, ditt plommonträd är ympad på en annan rot och det är den som nu bildar skott. Du bör ta bort skotten som kommer för de tar över annars.

          Jag vet inte vilka ympar som används men om du googlar och ev. har namnet kvar på ditt plommonträd kan du kanske hitta vilken sort man brukar ympa på.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2021, 20:27
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Körsbärsplommon är vad man ofta ympar "riktiga" plommon på. En speciell sorts körsbärsplommon är Mirabell, som är gula. Kanske det är vad du har?

          En skillnad mot vanliga plommon är att Körsbärsplommon behöver befruktning från ett annat träd för att det skall bli frukt, men det verkar du uppenbarligen få
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-08-2021, 07:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Körsbärsplommon ja de har kala blad vilket man ser på bilden dessa kallas för mirabell av danskar + skåningar men den växten som kallas mirabell i sverige är en helt annan art det är olika namnsorter av plommon typ mirabell de nancy och de är väldigt ovanliga i handeln numera. Körsbärsplommon kallas myrobalan när man använder den som grundstam det kan påminna om ordet mirabell vilket gör att en del tror att det finns körsbärsplommon som heter mirabell


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-08-2021, 07:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Körsbärsplommon ja de har kala blad vilket man ser på bilden dessa kallas för mirabell av danskar + skåningar men den växten som kallas mirabell i sverige är en helt annan art det är olika namnsorter av plommon typ mirabell de nancy och de är väldigt ovanliga i handeln numera (de brukar ha ludna bladbaksidor). Körsbärsplommon kallas myrobalan när man använder den som grundstam det kan påminna om ordet mirabell vilket gör att en del tror att det finns körsbärsplommon som heter mirabell

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 22-08-2021, 07:47


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Pat
          Inlägg 22-08-2021, 09:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-08-2021
          Medlem nr: 95 244



          Hej alla,
          Tack för snabba och bra svar. Tyvärr har jag ej dokumentationen kvar på det riktiga plommonträdet så jag vet inte vad det är för sort. Därmed så känns det som klarlagt att de gula små plommonen kommer från "Ympen" och att det trädet nu pollinerats av det stora trädet verkar troligt då de bokstavligen växer i varandra.

          Tack även för rådet om att dessa rotskott bör hållas nere för att inte ta över. Nu är huvudträdet ganska stort efter 20 år och jag tror jag bara har 1-2 stammar av det gula som letat sig upp. Jag tror nog de får vara kvar. Måste säga att de gula plommonen är väldigt dekorativa och det kommer verkligen många. Om de också är ätbara och man kan använda dem som "Cocktail-plommon" i drinkar osv så blir det ju ännu bättre.

          Jag tolkar nu detta som att de små gula plommonen är helt ätbara Om någon är av annan uppfattning dvs att man INTE bör äta dessa, tacksam om ni skriver det snarast innan jag, eller någon annan, blir magsjuk :-)

          Just nu har jag all fallfrukten, fina gula små plommon, i en hink och avvaktade svaret här om jag skall kasta dem eller ta hand om dem.

          /Patrik

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-08-2021, 09:06
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ät dom om de är goda, det finns inga giftiga plommon!
           
          Citera
          Pat
          Inlägg 22-08-2021, 09:21
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-08-2021
          Medlem nr: 95 244



          Jag glömde tacka för insteget om att det sannolikt handlar om en sort benämnd Mirabelle. En Googling gav nedan intressanta länkar. (Samt länkar till olika affärer som säljer Mirabelle)

          Länkarna nedan ger mig anledning att misstänka att det handlar om en sort benämnd "Mirabell-de-nancy"

          Så nog verkar den ätlig.


          https://blekingeplantan.se/mirabeller/

          https://www.slu.se/globalassets/ew/org/cent...le-de-nancy.pdf

          På Wikipedia står följande:
          Mirabell är en grupp av krikon som hör till arten plommon i familjen rosväxter.[1] Den härstammar från nordöstra Frankrike, särskilt från regionen Lorraine. I Halland kallas de sperling.

          /Patrik
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-08-2021, 13:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det som står på Wikipedia är dock totalt felaktigt (det är vanliga privatpersoner som fyller i information där och ibland helt felaktig fakta) krikon, körsbärsplommon, mirabeller är 3 helt olika arter. Krikon ich mirabeller har luddig baksida på bladen medans körsbärsplommon har kala blad. Körsbärsplommon är den som är mest vanliga i sveriige.

          +Dina bilder visar en växt med kala blad, mirabeller som är en variant av plommon har luddig filt på bladen dina bilder visar inga tecken på att ha luddig filt

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 22-08-2021, 13:30


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Pat
          Inlägg 22-08-2021, 14:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-08-2021
          Medlem nr: 95 244



          Jo, jag är medveten om att man får ta det som står i Wikipedia med "en nypa salt" av de skäl du nämner. Jag har också hittat felaktigheter där inom mitt fackområde (som är långt från växter). Bra att du påpekade det. Rätta gärna på Wikipedia.

          Som du säger är mina blad helt kala och inte alls ludna. Så du gör bedömningen att det är Körsbärsplommon "Myrobalan". Nu har jag i alla fall tagit hand om dem. Det blev ca 3 liter fallfrukt som var i bra skick. De hade landat mjukt på gräsmattan.

          /Patrik
           
          Citera
          August
          Inlägg 23-08-2021, 13:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Det här är lite av en djungel så jag är inte förvånad om det förekommer felaktiga påståenden på Wikipedia. Jag försökte en gång för länge sedan på ett annat trädgårdsforum reda ut detta men misslyckades då. Jag har ingen anledning att betvivla vad som sagts här av Åsa. Det låter bra.

          Jag vill komplettera med ett svar som berör en annan del av din fråga, nämligen ätbarheten. Du har fått beskedet att det inte är någon hälsorisk och det instämmer jag i. Däremot har du inte riktigt fått svar på frågan om ifall det är värt att göra något med frukterna. Det du beskriver med rotskott från ympunderlaget är vanligt och man hittar i gamla övergivna trädgårdar "plommonlundar" med en hel skog av plommonträd som växt upp från rotskott. Jag hittade för många år sedan en sådan här liten plommonlund i en gammal övergiven trädgård. Plommonen var gula precis som dina men jag lyckades aldrig identifiera vilken art det rörde sig om. Det kan ha varit körsbärsplommon men kan också ha varit krikon. Hur som helst kokade jag den mest delikata marmelad på dessa plommon flera år i rad. Jag vill alltså rekommendera dig att pröva det. Marmelad eller sylt kan bli bättre än av "ädla" plommon och det är bara du själv som kan avgöra vad du tycker. Koka marmelad säger jag. Blir den inte god så vet du det!
           
          Citera
          August
          Inlägg 23-08-2021, 13:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Det här är lite av en djungel så jag är inte förvånad om det förekommer felaktiga påståenden på Wikipedia. Jag försökte en gång för länge sedan på ett annat trädgårdsforum reda ut detta men misslyckades då. Jag har ingen anledning att betvivla vad som sagts här av Åsa. Det låter bra.

          Jag vill komplettera med ett svar som berör en annan del av din fråga, nämligen ätbarheten. Du har fått beskedet att det inte är någon hälsorisk och det instämmer jag i. Däremot har du inte riktigt fått svar på frågan om ifall det är värt att göra något med frukterna. Det du beskriver med rotskott från ympunderlaget är vanligt och man hittar i gamla övergivna trädgårdar "plommonlundar" med en hel skog av plommonträd som växt upp från rotskott. Jag hittade för många år sedan en sådan här liten plommonlund i en gammal övergiven trädgård. Plommonen var gula precis som dina men jag lyckades aldrig identifiera vilken art det rörde sig om. Det kan ha varit körsbärsplommon men kan också ha varit krikon. Hur som helst kokade jag den mest delikata marmelad på dessa plommon flera år i rad. Jag vill alltså rekommendera dig att pröva det. Marmelad eller sylt kan bli bättre än av "ädla" plommon och det är bara du själv som kan avgöra vad du tycker. Koka marmelad säger jag. Blir den inte god så vet du det!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-08-2021, 15:52
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är väl lite som med körsbär, de förädlade sorterna smakar mest bara sött. Men lite syra kan göra väldigt gott på smaken, inte minst om man skall koka sylt
           
          Citera
          Pat
          Inlägg 24-08-2021, 21:39
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-08-2021
          Medlem nr: 95 244



          Tack alla ni för era snabba och bra svar. Om/när jag gjort något med dessa små gula plommon så kommer jag att rapportera resultatet här.

          Beträffande sorten så nöjer jag mig med svaret Körsbärsplommon och att det troligen är en sort som kallas Mirabell i Danmark och Skåne men som kallas Myrbolan i Sverige. Tack till Åsa i Mälardalen.

          /Patrik

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 23:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon