Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planera intim trädgård, insynsskydd, intimitet, trollsk känsla
          Mary E
          Inlägg 27-12-2014, 09:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-12-2014
          Medlem nr: 81 078



          Hej. Jag har en tomt där huset står mitt på. Min baksida är öppen för insyn från huset bakom. Önskar en intim och insynsskyddad användning. Jag har funderat på att bygga pergolas och plank, men för plank är det bygglov. Helst vill jag ha området så grönt som möjligt. Ytan är 6 m bred och 11 meter lång. Grannen har en spireahäck som är alldeles risig. På min sida finns inget. Vill att det ska vara slutet för hunden får heller inte sticka iväg. Har ni förslag på träd och växter. Några välplacerade träd behöver bli ca 5 meter höga.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-12-2014, 00:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja jättemycket:) är den fyrkantig eller vad? Häck verkar nödvändigt till att börja med. Träd ska de blomma?


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 28-12-2014, 23:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723




          Hej

          Det är svårt att hjälpa dig, om du skriver inte till oss på vilket zon bor du, och vilken sidan tänker du plantera, är plats sol, skugga eller halv skugga, och vilken jord finns, är detta skydd stället eller inte.

          Obs
          Jag ska bjöda dig min tips, se noga på området och se vilka träd som växa bra, och gå till närmaste plantskola och prata med deras trädgårdmästare.

          H.Bassam
           
          Citera
          Mary E
          Inlägg 29-12-2014, 12:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          27-12-2014
          Medlem nr: 81 078



          Hej igen. Tack för era svar. De gläder mig verkligen. Jag är ny här. Jag bor i Göteborg och har där jag ska plantera och bygga nåt zon 2-3. Läget är väst-nordväst och ligger skyddat för det är liksom i en dal men berg och hus runt. Det som trivs är snårväxter som björnbär och vissa rosor samt syréner. Det är svårt att planera en häck mot grannens spireahäck. Tuja trivs. Jorden är ganska tung lerjord. Tomten gränsar till en ekskog på ena sidan. Jag vill få min tomt inbjudande och trollsk liksom. Men eftersom huset ligger lägst så känns den inte så inbjudande. Det känns som de andra husen tittar ner på mig. Vilka träd skulle man kunna plantera så jag slipper den känslan? Äppleträd trivs inte, inte päron heller. Jag gillar att ha en ätbar trädgård och lite skötsel. Jag har en stor förkärlek för höga murar klädda i murgröna och vill gärna skapa en gårdskänsla. Denna del av tomten badar i sol nästan hela dagen och jag har funderat på att bygga nån typ av uteplats men inte om den blir insynsskyddad lite ovanifrån. Tyvärr skulle nog inte grannarna gå med på att jag bygger in mig. De tycker att gatans stil är öppen och ska så förbli. men något kan man väl göra åt saken?

          Redigerat av Mary E: 29-12-2014, 12:57
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 07-01-2015, 18:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Du kan inte använda klättrare för att skapa rum och skydd? Då behöver man ju inte ha bygglov utan bara skapa en bas för klätterväxter att klättra på. Jag har t ex sett många som sticker ner en rad slanor i jorden och sedan låter t ex humle klättra uppför dem, skapar snabbt en fin "vägg". En pergola är ju även det ett sätt att skapa ett insynsskyddat "rum" av gröna växter som säkert går att använda för dig i att skapa din trollska trädgård.
           
          Citera
          Eleena
          Inlägg 14-05-2015, 06:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem sedan:
          08-04-2007
          Medlem nr: 9 680



          Hej!

          Hur mycket får det kosta?

          Kan du definiera 'trollsk'?
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 14-05-2015, 14:51
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag är inne på samma linje som ovanstående medlemmar skriver i sina svar. Spaljéer där du kan plantera klätterväxter intill t ex rosor som remonterar, klematis och kaprifol som blommar vid olika årstider. Murgröna växer sakta Humle växer fort och har ett kraftigt rotsystem så det går inte att odla mycket i närheten. Hallonbuskar rekommenderar jag har själv både vår/hösthallon (de behöver begränsning för rötterna sprider sig) och jordgubbar förutom de du nämnde.

          Jag skulle börja med att dela in trädgården i olika rum med avseende på väderstreck var vill jag inta min morgonfika, äta och lata mig på kvällen o s v. Som insynsskydd använder jag jätteparasoll och paviljonger som jag kan flytta runt med.

          De träd jag har lyckat hålla liv i är Katsura, Hängbjörk och Pil, Järnek, Rosenhagtorn, Fläder och Schersmin m fl. Jag har höga granar sedan tidigare på tomten och kompletterat med några modernare sorters barrväxter också men är försiktig med placeringen eftersom de gärna tar över och skapar en mörk känsla.

          Buskar har jag också såsom olika sorters spireor röd och grönbladiga, schersminer, benved, rödbladig olvon m fl

          Jag har häggmispel också både som häck och buske med dessa är jag förbannad på för de får löss och spinn varenda år.

          Det fanns också många höga rhododendron (som är vintergröna) sedan tidigare och jag har kompletterat med fler och de ger både vind och insynsskydd. Jag har haft min trädgård i många år nu och har gjort en del erfarenheter och misstag. Jag tänkte inte på att välja växter så att jag hade blomning hela året fast det gjorde inget för det var ju bara att köpa fler.

          Jag tycker fortfarande att det är svårt att köpa nya växter eftersom att det inte är så lätt att föreställa sig hur de där bruna pinniga små sakerna kommer att se ut i min trädgård.

          Numera brukar jag kolla äldre trådar här på forumet eller fråga medlemmarna om jag undrar något. Ett bra sätt är att söka i äldre trådar där många har lämnat värdefull information. Det som är viktigt att ta reda på är vilken jordtyp och näring växterna vill ha även hur vatten/solkrävande de är. Jag planterar t ex inte ökenväxter hos mig vilket jag kanske skulle göra nära havet.

          Vad det gäller spaljéer, murar , stenläggning o dyl kan det kosta hur mycket eller lite som helst.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 14-05-2015, 19:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Sök bygglov och skapa den trädgård du vill ha. Låt inte dig hindras av att kommuner vill ha koll på byggandet. Det är jättemysigt med trädgårdar som avgränsas med såväl växtlighet som plank i passande färg.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 25-05-2015, 21:59
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Rekommenderar verkligen honungsros som snabbväxande skönhet om du behöver få mycket grönska som avskiljare någonstans och inte bryr dig om taggar och att den inte remonterar utan ger en doft och blomexplosion under en begränsad tid men sen bara är vackert grön. Vi planterade två vid en rosenbåge mellan två hus och det tog bara tills andra året innan den var uppe på hustaken och gav en vacker lummig tunnel att gå genom mellan husen.
           
          Citera
          Lavin
          Inlägg 08-07-2015, 14:33
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          För ytan bakom huset, den som är öppen för insyn, skulle jag göra precis som du tänker, en vägg av murgröna. Bygg en rejäl konstruktion med stolpar och överliggare, ca 2 me hög. Sätt den inte direkt i tomtgräns utan en halvmeter in så att du kan da dig förbi bakom. Armeringsnät på och plantera sedan murgröneplantor. På tre år har ddu sedan en fin grön vägg. Man kan även sätta en rad med stolpar framför och på så sätt göra en pergola-gång längs med tomtgränsen.

          http://www.dreamstime.com/stock-photos-per...n-image32979223

           
          Citera
          rasmus11
          Inlägg 24-07-2015, 10:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          21-07-2015
          Medlem nr: 82 366



          CITAT (Lavin @ 08-07-2015, 15:33) *
          För ytan bakom huset, den som är öppen för insyn, skulle jag göra precis som du tänker, en vägg av murgröna. Bygg en rejäl konstruktion med stolpar och överliggare, ca 2 me hög. Sätt den inte direkt i tomtgräns utan en halvmeter in så att du kan da dig förbi bakom. Armeringsnät på och plantera sedan murgröneplantor. På tre år har ddu sedan en fin grön vägg. Man kan även sätta en rad med stolpar framför och på så sätt göra en pergola-gång längs med tomtgränsen.

          http://www.dreamstime.com/stock-photos-per...n-image32979223

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 06:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon