Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blodtrycksmätare, Vilken ska man välja?
          Christa
          Inlägg 27-09-2010, 20:19
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 12:43) *
          Jag har mer och mer gått över till att använda smör i matlagningen och lättprodukter kommer inte in i detta hus.


          Tänk bara på att en förutsättning för att mättat fett skall vara ok för en diabetiker är att du minimerar kolhydratintaget. Om du äter bröd, potatis, flingor eller andra snabba kolhydrater så bör du minimera intaget av mättat fett. Kombinationen snabba kolhydrater och mättat fett är speciellt farligt för som har diabetes typ 2.

          Redigerat av Christa: 27-09-2010, 20:19
           
          Citera
          Bolltistel
          Inlägg 28-09-2010, 19:22
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          08-07-2010
          Medlem nr: 31 920



          Efter vad jag förstår så kan blodtrycket variera ganska kraftigt beroende på vad man gör och hur man känner sig, och för att man ska få diagnosen högt blodtryck ska man ha mätt upp förhöjda tryck vid flera tillfällen, under välkontrollerade förhållanden. Blodtrycket och blodsocker är lätt att mäta själv hemma och det kan kanske vara en bra idé om man känner på sig att något inte stämmer. Utrustningen kostar lite men det gör ju besök på vårdcentralen också. Blodsockret kan vara väldigt viktigt att ha koll på för det kan dröja väldigt länge innan någon läkare upptäcker diabetes eller förstadier till diabetes. Bättre att upptäcka det hela själv innan man börjar få skador. Högt blodtryck och diabetes är två sjukdomar som hör ihop och antagligen har samma grundorsak.

          För att få ett "lägsta värde" på trycket ska man ligga och vila 30 minuter innan mätningen och även mäta i liggande ställning. Det är detta tryck som är relevant.

          Lär känna ditt blodsocker genom att mäta dels före maten, och sedan efter maten. Toppen brukar vara runt 1 timme efter maten. I början kan det vara bra att mäta var trettionde minut efter maten för att se hur sockret beter sig. Det finns massor av info numera på nätet om vad som är ett hälsosamt blodsocker. Den mest lättlästa sidan är antagligen kostdoktorn:

          http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

          Jag är ingen läkare, men det är däremot den person som driver bloggen kostdoktorn. Lycka till med er hälsa!


          --------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 28-09-2010, 19:35
          Länk hit: #23


          Gäster






          Jag är nyfis på tekniken med de där sjävmätarna. Jag har också fått högt blodtryck och när man går till VC så mäter de ju tre gånger med några minuters mellanrum och så blir det nån form av genomsnitt. Gör maskinen samma sak?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 28-09-2010, 19:36
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Blodtryck
          90/135
          95/130
          det är inget bra va?
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 28-09-2010, 20:11
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Meriona @ 28-09-2010, 20:35) *
          Jag är nyfis på tekniken med de där sjävmätarna. Jag har också fått högt blodtryck och när man går till VC så mäter de ju tre gånger med några minuters mellanrum och så blir det nån form av genomsnitt. Gör maskinen samma sak?

          Maskinen (blodtrycksmätaren) gör det inte själv det är du som pumpar upp den om du förståss inte köper en som pumpar upp själv. Men det är du som bestämmer hur många gånger du ska ta.
          Man ska som sagt vila ca 5 min. innan manchetten sätts på armen och viktigt är att sätta den rätt enl. instruktionen som finns med. Ta gärna ett stående också för att se skillnaden.

          Ang. vilken apparat man ska köpa så är nog apotekets bäst men dyrast. Man kan även kolla på nätet de kan sälja samma sort för annat pris.

          Har inte er vårdcentral där ni bor ett rum som kallas självkontroll av blodtryck det har vi och då kan men kolla där själv. Sedan ligger det lappar vid mätaren och man kan skriva upp där vad för resultat det blev och lämna det i en låda till sin läkare så hör h*n av sig om det är något tokigt värde. Apoteket kan också ha som man kan kolla sig där.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 28-09-2010, 20:13
          Länk hit: #26


          Gäster






          Nej självkoll har inte vi, men man går till distriktssköterskan och hon lotsar en till en maskin som tar trycket automatiskt 3 gånger. Det funkar bra också tycker jag och om det är en förändring eller nåt annat så får man träffa läkaren direkt.
           
          Citera
          netha
          Inlägg 28-09-2010, 21:12
          Länk hit: #27


          Gäster






          CITAT (Anma @ 28-09-2010, 20:36) *
          Blodtryck
          90/135
          95/130
          det är inget bra va?

          90/140 har ju varit gränsen tidigare ... nu strävar man efter 80/130 ... det har min doktor sagt.
          Vad jag sett så kan trycket variera otroligt mycket från det man går hemifrån till ett läkarbesök eller sköterskebesök.

          Maken kände sig aldrig stressad när han var på blodtryckskoll ... men ändå han fick höga värden ... doktorn ville dubblera medicinering ... då köpte vi mätare på Apoteket och hans tryck var alltid helt OK.
          Efter det fick han Dygnsmätare ... den visade precis som egen mätare ... att hans tryck var stabilt och ingen ökad medicinering behövdes. tummenupp.gif

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 28-09-2010, 21:25
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (netha @ 28-09-2010, 22:12) *
          90/140 har ju varit gränsen tidigare ... nu strävar man efter 80/130 ... det har min doktor sagt.
          Vad jag sett så kan trycket variera otroligt mycket från det man går hemifrån till ett läkarbesök eller sköterskebesök.

          Maken kände sig aldrig stressad när han var på blodtryckskoll ... men ändå han fick höga värden ... doktorn ville dubblera medicinering ... då köpte vi mätare på Apoteket och hans tryck var alltid helt OK.
          Efter det fick han Dygnsmätare ... den visade precis som egen mätare ... att hans tryck var stabilt och ingen ökad medicinering behövdes. tummenupp.gif

          Oki, det har legat där omkring senaste året vid läkarbesöken.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 28-09-2010, 21:28
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag får erkänna att jag inte ägnar speciellt mycket intresse för hur jag mår fysiskt eller hur det står till med min hälsa vilket retar min läkare och sköterskan som kollar upp mina blodsockervärden. har både blodsockermätare och blodtrycksmätare här hemma men det struntar jag i precis som jag inte tar det insulin som jag borde och inte heller äter jag den medicin som jag fått utskriven för diabetes och högt kolestorol. Ögondropprna mot glaucom står också oanvända och jag är nog en mara för sjukvården, bryr mig helt enkelt inte om utifall jag lever eller dör längre och att ta vara på mig själv har aldrig varit något jag brytt mig om.
           
          Citera
          netha
          Inlägg 28-09-2010, 21:35
          Länk hit: #30


          Gäster






          CITAT (Anma @ 28-09-2010, 22:25) *
          Oki, det har legat där omkring senaste året vid läkarbesöken.

          Innan du ska medicineras tycker jag att du ska begära att få dygnsmätning.

          T.ex blodsockervärde ... makens visade en gång 6,1 ... då blev det storlarm och han fick remiss till ögonläkare, dietist, diabetesssköterska mm ... Sedan när prov togs på långtidsvärde, visade det sig vara helt normalt.
          Med detta vill jag ha sagt att man ska inte alltid bara svälja vad doktorn säger ... det gäller att också ifrågasätta om man känner sig osäker.

          CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:28) *
          Jag får erkänna att jag inte ägnar speciellt mycket intresse för hur jag mår fysiskt eller hur det står till med min hälsa vilket retar min läkare och sköterskan som kollar upp mina blodsockervärden. har både blodsockermätare och blodtrycksmätare här hemma men det struntar jag i precis som jag inte tar det insulin som jag borde och inte heller äter jag den medicin som jag fått utskriven för diabetes och högt kolestorol. Ögondropprna mot glaucom står också oanvända och jag är nog en mara för sjukvården, bryr mig helt enkelt inte om utifall jag lever eller dör längre och att ta vara på mig själv har aldrig varit något jag brytt mig om.

          Simvastatin för höga blodfetter har maken ... utskrivet tabl 40 mg/dag ... han delar dem, tar 20 mg/dag ... eftersom han får svåra muskelsmärtor och svårt att ta sina dagliga timslånga promenader om han tar ordinerad dos.
          I nästa vecka ska han för doktorn berätta att han i flera år delat tabl ... värdena har varit bra. smile.gif
           
          Citera
          Bolltistel
          Inlägg 28-09-2010, 23:02
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          08-07-2010
          Medlem nr: 31 920



          Malcolm, det låter som om du är deprimerad faktiskt. Även det är en sjukdom som hänger ihop med de andra (diabetes, högt blodtryck, osv). Hoppas du orkar göra något åt det hela.

          För er som har biverkningar av statiner (simvastatin etc) vill jag tipsa om informationen här:

          http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

          Diskutera sedan detta med er läkare.


          --------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 28-09-2010, 23:10
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (netha @ 28-09-2010, 22:35) *
          Innan du ska medicineras tycker jag att du ska begära att få dygnsmätning.

          T.ex blodsockervärde ... makens visade en gång 6,1 ... då blev det storlarm och han fick remiss till ögonläkare, dietist, diabetesssköterska mm ... Sedan när prov togs på långtidsvärde, visade det sig vara helt normalt.
          Med detta vill jag ha sagt att man ska inte alltid bara svälja vad doktorn säger ... det gäller att också ifrågasätta om man känner sig osäker.

          Det är makens värden ju. smile.gif Hans långtidssocker visade 6.1 nu, bästa resultat sedan han fick diabetes för 2-3 år sedan. Nu funderar de på att kolla ekg för att se om hjärtat påverkas före medicinering av blodtrycket.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 29-09-2010, 08:09
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (malcolm @ 28-09-2010, 22:28) *
          Jag får erkänna att jag inte ägnar speciellt mycket intresse för hur jag mår fysiskt eller hur det står till med min hälsa vilket retar min läkare och sköterskan som kollar upp mina blodsockervärden. har både blodsockermätare och blodtrycksmätare här hemma men det struntar jag i precis som jag inte tar det insulin som jag borde och inte heller äter jag den medicin som jag fått utskriven för diabetes och högt kolestorol. Ögondropprna mot glaucom står också oanvända och jag är nog en mara för sjukvården, bryr mig helt enkelt inte om utifall jag lever eller dör längre och att ta vara på mig själv har aldrig varit något jag brytt mig om.


          Men Malcom, du skriver ju att du är trött och har svårt att ta tag i saker. Det är ju precis det som händer när man inte tar hand om sin kropp. Om jag slarvar med maten eller motionen så åker jag ner i källaren ganska snabbt.

          Nu när jag vet hur mycket det betyder och vad jag skall göra så vidtar jag åtgärder innan jag sjunker så djupt så jag inte orkar ta tag i det.

          Det räcker dock att jag ätit luftbröd med smör och ost på förmiddagen för att jag skall var helt ur gängorna på eftermiddagen.
           
          Citera
          Bolltistel
          Inlägg 29-09-2010, 20:40
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          08-07-2010
          Medlem nr: 31 920



          Långtidssocker (HbA1c) har enheten procent, blodsocker (P-glukos) har enheten mmol/liter, så siffrorna är inte jämförbara. Dessutom, vilket HbA1c som motsvarar ett visst medelblodsocker är individuellt eftersom det beror på hur snabb omsättningen av röda blodkroppar är. Här är en lista med ungefärliga siffror för jämförelse mellan de båda sätten att mäta blodsocker:

          5% = 5-7 mmol/l
          6% = 7-9 mmol/l
          7% = 9-12 mmol/l
          8% = 11-15 mmol/l
          9% = 12-17 mmol/l






          --------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 29-09-2010, 20:50
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Christa @ 29-09-2010, 09:09) *
          Men Malcom, du skriver ju att du är trött och har svårt att ta tag i saker. Det är ju precis det som händer när man inte tar hand om sin kropp. Om jag slarvar med maten eller motionen så åker jag ner i källaren ganska snabbt.

          Nu när jag vet hur mycket det betyder och vad jag skall göra så vidtar jag åtgärder innan jag sjunker så djupt så jag inte orkar ta tag i det.

          Det räcker dock att jag ätit luftbröd med smör och ost på förmiddagen för att jag skall var helt ur gängorna på eftermiddagen.

          Jag vet, orkar bara inte ta mig för att äta eller göra något annat och många gånger får jag inte i mig något förrän frarmåt klockan tio på kvälen.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 09-10-2010, 08:33
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 21:50) *
          Jag vet, orkar bara inte ta mig för att äta eller göra något annat och många gånger får jag inte i mig något förrän frarmåt klockan tio på kvälen.


          Du verkar ha hamnat i en ond cirkel som kan vara svår att bryta. Jag kan t o m ha svårt att tänka klart när jag åker ner i källaren. Efteråt när jag tagit mig upp igen så brukar jag vara arg på mig själv och förundrad över att jag inte tänkte på det och det.

          Dom som inte ramlat ner i nedstämdhetsträsket har ofta svårt att förstå hur det känns.

          För mig har det dock varit en stor lättnad att få insikt i hur mycket man kan påverka genom mat och motion. Samtidigt har jag problemet att jag blir så fruktansvärt hungrig så jag bara måste ha mat NU så det krävs ganska mycket planering om jag skall fungera bra.

          Orkar jag inte ta mig för något alls så brukar jag promenera eller sitta på träningscykeln eftersom jag då gör något som får mig att må bra på sikt utan att det kräver någon psykisk energi.

          Jag kan sitta på träningscykeln och läsa odla. Måste än så länge gå av för att skriva men vi skall fixa ett specialbord så att jag kan sitta på cykeln och skriva.

          Redigerat av Christa: 09-10-2010, 08:34
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-10-2010, 08:38
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 21:50) *
          Jag vet, orkar bara inte ta mig för att äta eller göra något annat och många gånger får jag inte i mig något förrän frarmåt klockan tio på kvälen.


          Försök att lägga upp ett enkelt schema med inköp, måltider och motion. Långa promenader är inte bara fysiskt stärkande, utan ökar också aptiten och inte minst det psykiska välbefinnandet. kompiskram.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          terra
          Inlägg 01-12-2018, 21:25
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          24-11-2018
          Medlem nr: 88 427



          Det är mycket svårt att hålla normalt blodsockernivån. Ibland faller det, ibland stiger det. Du måste ständigt kontrollera din kost, motion, din hälsa. Hyperglykemi kan negativt påverka din kropp, inklusive dina ögon. Du kan läsa mer på blodsockerkoll

          Redigerat av terra: 21-01-2019, 12:22
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 06-12-2018, 00:20
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ganska intressant tråd det här, undrar hur det gick för Malcolm ?

          Ang inlägget ovan; vad anses som normal blodsockernivå - under 7 eller ?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 26-02-2019, 18:04
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Mjärden @ 06-12-2018, 00:20) *
          Ganska intressant tråd det här, undrar hur det gick för Malcolm ?

          Ang inlägget ovan; vad anses som normal blodsockernivå - under 7 eller ?


          Ja intressant tråd, mäter själv mitt blodtryck och tar Enalapril mot högt blodtryck,är förvånad över hur mycket det kan skilja på mätningarna beroende vid vilken tid som jag mäter, och hur jag mår dvs har jag någon lättare förkylning så blir blodtrycket högre, jag tar Enalapril vid kl 03.00 och vid kl 13.00 har jag som lägst blodtryck, för att stiga lite till på kvällen, känner jag lite oro i kroppen så är det ingen ide att mäta för blodtrycket sticker i väg då.

          Jag har lastbilskörkort utan att numera kör jag ingen lastbil, men jag brukar ju förnya mitt körkort och då har det framkommit att jag har högt blodtryck, trots att jag cyklar ca 700 mil om året och har så gjort i ett 20 tals år och lever ett sunt liv utan alkohol, men högt blodtryck finns i familjen, och det tycks ju vara så att mycket ärver man.

          Ang Malcom så kände jag honom lite flyktigt iom vi har barn som var kompisar när dom var små, och vi bodde nära varandra, men han har sålt sitt radhus och flyttat, har därför inte sett honom på flera år.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon