Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Samma villkor för allla "kusiner"?
          Eva i Sydskåne zon 1
          Inlägg 04-11-2002, 02:54
          Länk hit: #1


          Gäster






          Jag har nu köpt en helsikes massa plantor som ska ner i jorden. Nu undrar jag om alla plantor med samma latinska namn - men olika "varitetsnamn" har samma krav på jordvillkor? Obegriplig fråga? Jag exemplifierar:

          Taxus baccata (Idegran) har jag två stycken nu.
          Den ena heter Taxus baccata "Summergold".
          Den andra heter Taxus baccata "Repandens".

          Jag hittar inte info om hur just dessa vill ha det. Kan jag utgå ifrån att alla "Taxus baccata" vill ha lika levnadsbetingelser? Gäller det generellt med alla lönnar? alla cypresser? och så vidare. Det är ju jättesvårt att hitta just de växtvarieteter (om det heter så) i litteratur och på internet. Oftast står bara planskolornas växtstorlekar som de har till försäljning, om man hittar dem på Nätet.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-11-2002, 08:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          När det gäller Taxussläktet så går det bra att plantera dem i ungefär samma läge de brukar inte vara så kinkiga bara jorden är dränerad, vattensjuk mark gillar de ej. Även cypresserna brukar kunna växa i ungefär samma jord, väldränerad, lucker och något fuktig jord i ljusa lägen.

          Ofta kan växterna inom samma släkte stå i ungefär samma läge men det finns undantag. Alarna exempelvis, klibbalen trivs i fuktig mark och växer gärna vid vattendrag medans den italienska alen + gråalen föredrar att växa i torrare mark. När det gäller lönnar är det ju en del som trivs bättre om det är lågt pH i marken medans andra lönnar inte är så kinkiga utan växer bra även i högre pH.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eva i Sydskåne zon 1
          Inlägg 04-11-2002, 10:04
          Länk hit: #3


          Gäster






          Tack Åsa för allt du vet!
          Det betyder alltså att man måste leta upp alla varianter. (Puh!)

          Jag är så missnöjd med den information man får från plantskolorna om växterna. Nu köper jag i stort sett bara växter med röda prislappar på, men det blir ju till slut en ansenlig summa. Det är med andra ord ganska mycket pengar som står på spel för oss fattiglappar. Att det finns skyltar på plantskolan - ja, vem kommer ihåg vad där stod? Sen hänger det en lapp på busken, som nu: "Weigela florida ´Nana Variegata´".
          Jag har ingen aning. Men det var ettt stort ex, vackra blad och kostade 30 spänn. nu måster jag ut och leta på Nätet och kolla.

          Eller så kommer jag att fråga dig Åsa. Jag tar väl i så fall 5-6 växter om dan så du inte blir uttråkad smile.gif
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 04-11-2002, 23:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Nä Eva, inte behöver du det, söka upp alla, alltså rolleyes.gif


          Dom växter där odlingsbetingelserna skiljer sig markant för olika sorter är rätt få. Vad du behöver veta är i stort sett bara, torrt eller fuktigt, normaljord eller surjord, sol eller skugga.
          Allt vedartat som planskolan har kan planteras i vilken trädgård som helst.

          Tillnamn som tex "Summergold", "Repandens", "Nana" och "Variegata" talar bara om olika egenskaper hos växten.
          (Gultonade barr, krypande, liten, flerfärgade blad.)
           
          Citera
          Eva i Sydskåne zon 1
          Inlägg 05-11-2002, 00:14
          Länk hit: #5


          Gäster






          Bra Ronny att du svarade som du gjorde! Planteringsanvisningar helt i min stil biggrin.gif
          De kriterier på livsvillkor för våra gröna vänner som du nämner står jag ut med.

          "Väldränerad jord" står det i vissa böcker – vad är det egentligen? Det finns ju inte i påsar tongue.gif

          Om man är fruktansvärt lat: kan man inte köpa barkmylla och plantera allt i detta? (Det börjar bli väldigt kallt ute för trädgårdsarbete)
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 05-11-2002, 23:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Halloj,

          Väldränerad jord tog jag upp i det gamla forumet.
          Svaret blev ungefär:

          Upphöjda jordbäddar, sluttande mark. Jag har ett väldigt väldränerad område på min tomt, och det är intill huset.

          2,5m ner intill källarväggen en halvmeter ut bara singel. Lite jord ovanpå.

          ¨Det kan man kalla för väldränerad. Vatten spridaren igång hela tiden rolleyes.gif

          Tittar man på en del "jordpåsar" så står det att det innehåller sand för att få en viss dräneringseffekt. Men några hundra 2mm sandkorn i en 5 liters säck förbättrar inte dräneringsegenskaperna.

          Men blanda i grus i jorden inte sand.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 06-11-2002, 17:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Jag skulle dock vara lite försiktig med vissa lönnar och rosor, där är nämligen variationen stor när det gäller härdighet....


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 07-11-2002, 17:02
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Precis Sylvia! Det här kan bli riktigt dyrbart om man inte aktar sig. Inom exempelvis släktet Acer (lönn) så är det oerhörda variationer i härdighet. (men det gäller andra släkten också, t ex Syringa, syren) Det är dessutom stora skillnader mellan sorter av den vanliga arten Acer platanoides (skogslönn).

          Inom ett släkte (t ex lönnar)kan det vara mycket stora variationer, inom en art mindre variationer. Generellt kan man säga att variegerade sorter har en något sämre härdighet en själva arten.

          Och Åsa; Gråalen har inte det minsta mot att stå i fukt, fördelen med den är att den är mer torktålig än klibbalen.
          Lotta


          --------------------


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 17:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon