Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hagtornshäck, Klippning
          Ann
          Inlägg 05-11-2002, 09:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Nu när löven har fallit, syns det hur illa hagtornshäcken är klippt, den går i vågor. Egentligen skulle jag vilja klippa den nu, men jag har inte haft en sådan häck förut, och är osäker på om det är tillrådligt nu? Hittar inget om årstidsklippning på nätet. Klipper jag nu , slipper jag all lövrensning sedan

          På två ställen har den blivit så kal nedtill. Vi bor vid en vägkorsning och vid två tillfällen när grannar flyttat, har dom brakat in i häcken, så flera grenar har brutits. Det ser inte vidare trevligt ut. Vad göra?
          M v h Ann
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 10:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Bättre beskärningstid än nu, är på vårvintern. Putsa till den då och ta bort allt som inte ser bra ut. Forma även gärna häcken så sidorna blir lite sluttande = häcken är lite smalare upptill än vad den är nedtill. Häcken brukar bli bättre längre ner ifall ljuset kommer åt att lysa även på de bladen. För kraftigt bör man inte kapa ner häcken, hagtorn kan lätt börja skjuta en massa vattenskott om man klipper ner den för hårt.


          Tycker man det är svårt att klippa häcken rakt kan man spänna upp en lina och sedan klippa jämns med linan.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 05-11-2002, 13:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-11-2002, 10:25)
          Bättre beskärningstid än nu, är på vårvintern. Putsa till den då och ta bort allt som inte ser bra ut. Forma även gärna häcken så sidorna blir lite sluttande = häcken är lite smalare upptill än vad den är nedtill. Häcken brukar bli bättre längre ner ifall ljuset kommer åt att lysa även på de bladen. För kraftigt bör man inte kapa ner häcken, hagtorn kan lätt börja skjuta en massa vattenskott om man klipper ner den för hårt.


          Tycker man det är svårt att klippa häcken rakt kan man spänna upp en lina och sedan klippa jämns med linan.

          Tack för rådet Åsa. Då väntar jag till våren. Har klippt den varligt nedtill, då jag just har varit rädd för vattenskott, precis som på syrenerna , när man klipper dom för hårt.
          Hälsning Ann.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 00:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon