Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den som väntar på..., Klockranka
          Östh
          Inlägg 12-10-2010, 17:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Äntligen har klockrankan börjat blomma. Frön sådda i feb, bara blad hela sommaren men nu har jag äntligen fått se de underbara blommorna. Plantan som nu blommar står väldigt skyddat, nära huset i zon 3. Trots att de är jättefina så blir det nog ingen frösådd nästa vår. Blommar den alltid så här sent? confused.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2010, 17:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          det är normalt att dom blommar sent. i zon 3-4 och uppåt blir det ibland bara en vacker bladväxt.

          även i zon 1-2blommar dom inte förens i aug-sept. ibland ännu senare beroende på hur sommaren är. det som är bra är dock att den tål ganska mycket kyla på hösten så den kan faktiskt vara fin och blomma in i november.

          så det man kan göra är att sätta den så soligt och varmt och skyddat man kan så den hinner utvecklas. man kan ockås ta in den på hösten och övervintra den, gärna svalt. då blommar den tidigare nästa år.

          min egen har inte blommat här (än) i zon 3-4. däremot hade dom förra året en i centrum som klättrade på en väg, och den blommade helt fantastiskt och växte sig stor och var fin långt ut på sen hösten.
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 12-10-2010, 17:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Jag har haft klockrankor i två år nu. Årets såddes i mars, när förra årets såddes vet jag inte riktigt eftersom jag fick den av Maggan H.

          Båda åren har mina börjat blomma i månadsskiftet juli/augusti och verkligen varit fina.

          Bilden är tagen förra helgen när jag höll på att plocka undan utemöblerna. Den har till och med hunnit med att sätta "frukt"....... fast jag tror inte att de kommer att hinna mogna.
          Bifogad fil  klockranka__Large_.JPG ( 140.46k ) Antal nedladdningar: 66

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Östh
          Inlägg 12-10-2010, 17:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Om den skall övervintras svalt behöver den i så fall ljus? Isolerat garage utan fönster?
          Jag har nyligen tagit några toppskott som står i vatten kan de överleva som krukväxter i rumstemperatur under vintern?
          Som ni förstår så tycker jag om klockrankan, bladverket är fint men jag vill gärna se blommor tidigare. confused.gif
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 12-10-2010, 18:03
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Jag tror........utan att veta att den blommar bättre om man inte göder den så mycket.

          Första året satte jag ner den i en kruka där det varit tomater året före......tanken var att det skulle jordförbättras men den såg ut att ha det så bra att jag endast gav den en liten skvätt Blomstra någon gång i månaden.

          Årets, som har blommat ännu bättre fick stå i samma begagnade jord fast i år hällde jag några skopor "ko på påse" i jorden vid planteringen...i stället har den nog inte fått något mer på hela sommaren.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-10-2010, 18:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Jag har övervintrat dem som krukväxt ett par ggr, svalaste fönstret och gärna lite extra ljus/ tex en energilampa över.Vattna sparsamt och klipp ner innan .


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Östh
          Inlägg 12-10-2010, 18:42
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Kerstin som vanligt lyssnar jag till dina råd. Skotten som nu står i vatten, kommer efter plantering, placeras i ett svalt rum med lite extraljus. Tidigare i kväll tänkte jag -aldrig mer klockranka - men kanske den ska få en ny chans trots alllt tummenupp.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-10-2010, 19:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          jag behöver nya själv och ska så januari, vill de ite med Ankis metod dvs svältkost, övervintrar jag dem nerklippta igen
          angel_not.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Östh
          Inlägg 12-10-2010, 20:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Jaa men hur var det med övervintring, behövde de stå ljust el bara svalt?
           
          Citera
          Östh
          Inlägg 12-10-2010, 20:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Ovanstående fråga om övervintring avser årets nu blommande planta. De nya små skotten skall jag försöka hålla vid liv i ett svalt rum med extraljus.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2010, 21:14
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          sticklingar som knappt är rotade/precis rotade tycker jag du bör ha i rumstemp och extraljus.

          däremot plantor du tar in, sätter du antingen mörkt-kallt men frostfritt-klipper ner-mörkt/ljust.

          sätter du dom inne i rumsvärme är det viktigare med extraljus (dom tål värme också men behöver mer ljus och vatten då). dock skulle så va så överlever dom utan extraljus men kan få veka vinterskott som lättare får bladlöss.
           
          Citera
          Östh
          Inlägg 13-10-2010, 17:00
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem sedan:
          25-05-2005
          Medlem nr: 5 872



          Stort TACK för goda råd från olika duktiga forumister. blomma.gif Blommorna är ju så fina nu, så trots den sena blommningen, så är den nog värd att lägga lite energi på.
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 16-10-2010, 12:02
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Jag har haft klockranka ett par gånger här i zon 5, och de har också blommat sent. Nu för första gången har jag fått frukter på dem. Frukterna är helt gröna och färska, och nu har frosten kommit på riktigt, så det finns inget hopp om att de ska mogna till mer. Jag har plockat in några frukter inomhus på tork. Nu återstår att se vad som finns inne i dem när de torkar lite.

          Är det någon som fått mogna frön från klockranka? Hinner frukterna mogna i Sverige? Blir de bruna till slut? Vilken färg och storlek har fröna när de är klara? (Jag har köpt färdiga plantor på handelsträdgård)


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Gillan
          Inlägg 19-10-2010, 07:18
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem sedan:
          19-07-2005
          Medlem nr: 6 203



          Oj vilken intressant tråd! Jag har sått Klockranka de senaste tio åren och håller med om att de blommar sent. I år har dock mina blommat sen midsommar och jag har inte en aning om varför eftersom jag inte gjort nåt annorlunda än andra år.

          En sak vi kan vara överens om är att de inte vill ha nån direkt näring, men en himla massa plats och därtill lika mycket vatten vill de ha. Dessutom! Ju ljusare de får stå, destå ymnigare blomning. Jag brukar så mina i februari, vilket egentligen kan vara lite tidigt eftesom de lever sitt eget liv. Man får se till att de har fritt utrymme och långa stödpinnar att klättra på. Sen brukar ju jag gräva ner mina i rabbatterna giggle.gif . De frukter som inte hunnit mogna kan man hänga på tork i ett soligt fönster. Det brukar jag göra och det har hittills fungerat bra.

          Jag har aldrig orkat med att ta in någon för övervintring eftersom det är tillräckligt med annat som måste in. Här är en bild från 2006. Inte speciellt bra, men den får duga.



          Här finns fler bilder av Klockrankan i utveckling
          http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=3721


          --------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
           
          Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 19-10-2010, 12:51
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem sedan:
          12-06-2006
          Medlem nr: 7 932



          Jag fick tag i frukter av klockranka men de var ju gröna och omogna. De har nu legat på tork en månad och börjar skrumpna ihop lite, finns massor av frön i dem. Hoppas att fröna kan vara användbara så jag kan så i början på nästa år. Skulle så gärna vilja ha klockranka eftersom den blommar lite senare på året när man är hemma mer och kan njuta av de vackra blommorna.


          --------------------
          Eva

          En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 20-10-2010, 20:00
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          När jag läste att Gillan kunde torka sina ”frukter” inne skickad jag genast ut hjärtevännen att skörda.

          Vad tror du Gillan? Kommer det att kunna bli något av de här? De har blivit utsatta för en hel det frost….-6 som mest. Om…ska de ”mogna” i vatten eller ska jag bara låta dom torka?
          Bifogad fil  DSC02682__Large_.JPG ( 101.08k ) Antal nedladdningar: 31

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Gillan
          Inlägg 21-10-2010, 05:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem sedan:
          19-07-2005
          Medlem nr: 6 203



          CITAT (Anki V @ 20-10-2010, 21:00) *
          När jag läste att Gillan kunde torka sina "frukter" inne skickad jag genast ut hjärtevännen att skörda.

          Vad tror du Gillan? Kommer det att kunna bli något av de här? De har blivit utsatta för en hel det frost….-6 som mest. Om…ska de "mogna" i vatten eller ska jag bara låta dom torka?
          Bifogad fil  DSC02682__Large_.JPG ( 101.08k ) Antal nedladdningar: 31

          /Anki



          Jag vet verkligen inte Anki, men nog tycker jag de ser ut att vara värda ett försök alltid, men du ska nog inte ha dem i ett glas med vatten. Jag brukar hänga dem på tork i det fönster där det är som mest med sol för att jag i min enfald fått för mig att de eftermognar mest då.......rätt eller fel? Inte en aning dunno.gif

          Att jag säger att jag inte vet beror nog mest på de där -6 du nämner. Själv brukar jag plocka in mina efter de första "frostnätterna". Jag tycker nog du ska försöka i alla fall kompiskram.gif


          --------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 21-10-2010, 12:27
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          CITAT (Gillan @ 21-10-2010, 06:21) *
          Att jag säger att jag inte vet beror nog mest på de där -6 du nämner. Själv brukar jag plocka in mina efter de första "frostnätterna". Jag tycker nog du ska försöka i alla fall kompiskram.gif


          Då testar jag med att hänga upp dom i ett söderfönster.

          Tack för hjälpen.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 21-10-2010, 20:54
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Mina frökapslar ligger på ett fat i ett fönster, det är mot söder, men de ligger inte i full sol, det finns så mycket krukor där..... Dessutom börjar soltimmarna vara väldigt få här uppe i norr, och den värmer inte längre.
          Där i fönstret ligger de ihop med krassefrön som också var helgröna när jag tog in dem. Krassefröna har börjat torka ihop och bli brunare, men klockrankafrukten är lika grön och spänstig än. De får väl ta sin tid.


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 09:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon